جشنواره موسیقیموسیقیموسیقی ایران

هنرمندان موسیقی نواحی ثبت می شوند

به گزارش کامینگ سون موزیک: در نشست خبری جشنواره موسیقی نواحی از تلاش برای ایجاد سامانه الکترونیکی موسیقی اقوام خبر داده و اعلام شد تاکنون نزدیک به ۳۰۰ هنرمند در این سامانه ثبت شده‌اند.

نشست خبری چهاردهمین جشنواره موسیقی فجر با حضور محمدعلی مرآتی دبیر علمی جشنواره، محمدرضا علیزاده دبیر اجرایی، علی نیکنام انزابی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز ـ چهارشنبه ـ ۲۱ مهر ماه برگزار شد.

در ابتدای این برنامه محمد علی مرآتی گفت: ایران در قالب فرهنگی، دارای مولد موسیقی‌های رنگارنگ است و جزو تنها کشورهای منطقه است که ارتباط ژنتیکی بین موسیقی کلاسیک و اقوام آن دیده می‌شود. امسال شاید برای اولین بار موضوع وحدت در کثرت موسیقی‌های اقوام ایران را در نظر گرفته‌ایم؛ به صورتی که جشنواره در مسیر تنوع و رنگ آمیزی ایران فرهنگی که الگویی منحصر به فرد است قرار می‌گیرد.

او سنت را به عنوان یکی از دو محور اصلی جشنواره موسیقی نواحی نام برد و تاکید کرد، سنت به معنای هویت اقوام. درواقع سنت هیچ گاه ثابت نیست و در حال تحول است و آفرینش‌هایی در دل آن رخ می‌دهد. ارتباطی بین اقوام در زمینه تبادل سنت‌ها هست که می‌خواهیم این ارتباط را رصد کنیم. زیرا این ارتباط‌ها می‌توانند منجر به ایجاد موسیقی شوند که البته باز هم اصالت، متر و معیار ما است.

دبیر علمی جشنواره موسیقی نواحی تصریح کرد: از جمله نکات جالب این دوره تلاش برای ایجاد سامانه الکترونیکی موسیقی اقوام است که از طریق آن بحث حمایتی را هم خواهیم داشت. این سامانه با کمک تیم حرفه‌ای انجمن موسیقی ایجاد شده است که از طریق آن اسامی هنرمندان نواحی ثبت می‌شوند و بر آنها رصدی خواهیم داشت و همچنین هنرمندان برگزیده موسیقی نواحی را هم در فضای مجازی معرفی می کنیم. چرا که این بزرگان، شناسنامه و هویت ایران فرهنگی هستند. بنابراین سامانه ما در حد توان مشغول رصد است که تاکنون نزدیک به ۳۰۰ هنرمند در این سامانه ثبت شده‌اند. اما به هر حال اصرار من این است که روند یاد شده حتی بعد از برگزاری جشنواره نیز ادامه پیدا کند.

مرآتی درباره اجراها گفت: سال گذشته با توجه به کرونا محدودیت‌هایی برای حضور مخاطبان داشتیم. امسال اجراها یک روز قبل ضبط و با یک روز تاخیر در سامانه پخش در دسترس مخاطبان حتی خارج از ایران قرار می‌گیرند. این جشنواره غیررقابتی است که این‌ امر را به معنای تجلی و تکریم برای رصد و معرفی هنرمندان اقوام در جامعه فرهنگی در نظر می‌گیریم. در ابتدا یک نفر از پیشکسوتان به صورت سولو اجرا می‌کند و سپس اجراهای سه نفره؛ چون واقعاً برای ما سلامتی هنرمندان بسیار مهم بود. این در حالی است که در هر روز ما چهار برنامه داریم که فکر می‌کنم اجراهای متنوعی هم هستند. در عین حال قدردانی از هنرمندان پیشکسوت در مراسم اختتامیه با شکل و شمایل متفاوت هم یکی دیگر از برنامه‌های ماست که قطعاً جای خالی بسیاری از هنرمندان در آن حس می‌شود اما می‌تواند به سهم خود شرایطی را برای قدردانی هنرمندان پیشکسوت این عرصه فراهم کند.

این هنرمند بیان کرد: به همراه هفت نفر از نخبگان فرهنگی و پژوهشگران که برای معرفی اقوام تلاش کرده‌اند، جلسات فشرده‌ای داشته‌ایم که با کمک آنها ویدیوهای دوره‌های قبل که بیش از ۲۰۰ اجرا بود را بررسی و برای چگونگی انتخاب‌ها تصمیم گرفتیم. اگر امسال هنرمندی انتخاب نشده بنا را بر قضاوت نگذارد؛ زیرا سعی شد در یک رنگ آمیزی فرهنگی هنرمندان اقوام را برای حضور انتخاب کنیم. حدودا هفتاد نفر به جشنواره دعوت می‌شوند که البته مذاکرات اولیه انجام شده و دلیل انتشار جدول با تاخیر برای این است که اگر قرار بر حضور هنرمندی نیست قطعی شود.

در ادامه علیزاده، دبیر اجرایی جشنواره گفت: امروز که به عنوان دبیر اجرایی چهاردهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی در محضر شما هستم باعث افتخار است که این جشنواره با همه فراز و فرود و سختی‌هایی که پشت سر گذاشته، به این درجه و جایگاه رسیده است. طی دو سال گذشته به خاطر محدودیت‌های کرونا برپایی جشنواره مورد تردید قرار گرفت ولی با همت مسوولان، مردم و هنرمندان چراغ جشنواره خاموش نشد و شاهد برگزاری جشنواره در بسترهای مجازی بودیم که زمینه پخش جشنواره را در پلتفرم‌های مختلف داشتیم و توانستیم با استفاده از بستر مجازی، مخاطبانی خارج از ایران هم داشته باشیم. امسال هم به علت استمرار حضور کرونا در جشنواره چهارده تلاش این است با رعایت پروتکل‌ها میزبان ۱۱۰ نفر از هنرمندان و عوامل اجرایی جشنواره در کرمان باشیم.

او ادامه داد: برگزاری جشنواره در طول بیش از یک دهه باعث اجماع چشمگیر اصحاب موسیقی استان کرمان و موجب شده تا حوزه موسیقی نواحی با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان مواجه شود. طبق برنامه ریزی که داشتیم مخصوصا در پنج دوره اخیر هماهنگی‌ها و اقداماتی را در سطح استان با هماهنگی تهران داشتیم و شرایطی را برای انجام هماهنگی‌ها طراحی کردیم که در این چهارچوب جلساتی به‌صورت مجازی و فیزیکی در تهران و کرمان برگزار شد. در این شرایط با توجه به حضور آقای حسینی معاون سابق هنری وزارت ارشاد تفاهم نامه‌ای با استانداری کرمان برای برپایی هر چه بهتر جشنواره امضا رسید.

او ادامه داد: برنامه ریزی‌هایی را با آقایان مراتی، نیکنام و هنرمندان در بحث جانمایی جشنواره داشتیم و نهایتا قرار شد امسال جشنواره در باغ موزه وزیری برگزار شود. هماهنگی‌هایی برای پخش اجراهای جشنواره انجام دادیم که از طریق پلتفرم‌ها یا صداوسیما پخش داشته باشیم. قرار شد تمام ظرفیت‌های گردشگری در اختیار جشنواره قرار بگیرد. سال گذشته جشنواره کاملا مجازی بوده و امسال بنا داریم در فضاهای کاملا باز برگزار شود و در سه شهرستان کرمان از جمله بابک، سیرجان و رفسنجان نیز جشنواره برگزار شود تا جمع بیشتری از مردم از اجراها به صورت حقیقی استفاده کنند. نکوداشت درگذشتگان نواحی را خواهیم داشت و نشست‌های تخصصی نمایشگاه عکس ادوار مختلف و یک سری فیلم‌های تخصصی از جشنواره در فضای مجازی منتشر می‌کنیم.

علیزاده در پایان گفت: مهمانان جشنواره ۱۱۰ نفر در کرمان در ۴ روز حضور خواهند داشت. جشنواره از ۲۹ مهر تا دو آبان برگزاری می‌شود. اختتامیه دو آبان در باغ موزه وزیری خواهد بود. جشنواره ۱۲ کمیته اجرایی دارد و ۱۲۰ نفر عوامل جشنواره. مجری انجمن موسیقی کرمان است.

نیکنام مدیرعامل انجمن موسیقی ایران نیز گفت: ما سعی کردیم خیلی از بزرگان در حوزه موسیقی نواحی را به صندوق اعتباری هنر معرفی کنیم. از سوی دیگر با راه اندازی سامانه بامک نهایت تلاش خود را انجام می‌دهیم تا در روزهای خوش و ناخوش هنرمندان موسیقی نواحی همراه آنان باشیم.

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با همکاری دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، انجمن موسیقی ایران و انجمن موسیقی کرمان طی روزهای بیست و نهم مهر تا دوم آبان ماه در شهر کرمان برگزار می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=45797

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا