جشنواره موسیقیموسیقیموسیقی ایران

چهارمین جشنواره موسیقی کیش برگزار می‌شود

به گزارش کامینگ سون موزیک: مدیر امور هنری سازمان منطقه آزاد کیش از برگزاری چهارمین جشنواره موسیقی این جزیره با عنوان «مهرجان یامال» خبر داد.

بدریه بحرینی (مدیر امور هنری سازمان منطقه آزاد کیش) از برگزاری چهارمین جشنواره موسیقی این جزیره با عنوان «مهرجان یامال» خبر داد.

بدریه بحرینی مدیر امور هنری سازمان منطقه آزاد کیش گفت: موسیقی جنوب ایران، به رغم تنوع چنان با جلوه‌های حیات فردی و گروهی اقوام این سرزمین پیوند مستحکم داشته که کمتر آداب و مناسک و یا رفتارهای آیینی‌ای را در بین مردم این منطقه از کشورمان را می‌توان یافت که با موسیقی‌سازی و آوازی همراه نشده باشد، به همین علت بر آن شدیم که چهارمین جشنواره موسیقی جزیره را با عنوان «مهرجان یامال» برگزار نماییم.

رئیس چهارمین جشنواره موسیقی کیش «مهرجان یامال» افزود: موسیقی جنوب ایران، یکی از منابع مهم تاریخ شفاهی محسوب می‌شود، منبعی که آینه تمام نمای وقایع و اتفاقات تاریخی و اجتماعی فرهنگ قومی، در قالب آفرینش ترانه‌های اجتماعی و سیاسی و شرح دلاوری‌های مردمان این سرزمین است و سازمان منطقه آزاد کیش با عالم بودن به این مهم به دنبال حفظ فضاهای فاخر این موسیقی است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره مهرجان یامال در نظر دارد به معرفی فرهنگ‌ها، قومیت‌ها و سنت‌ها بر اساس رنگ‌آمیزی در سواحل جنوبی از دریای عمان تا خلیج فارس و استان‌های جنوبی ایران بپردازد، گفت: موضوع محوری این جشنواره آفرینش بر آثار با کلام و بدون کلام، مبتنی بر اشعار حماسی با گویش و زبان قومی به همراه حرکات آیینی و بومی با مضامین حماسی و صلح و مهرورزی استوار است.

بحرینی اضافه کرد: موسیقی کار، موسیقی اعیاد، مولودخوانی و مراسم‌های بومی و سازها، هر کدام ویژگی‌های خود را دارند که می‌توانند در این جشنواره به شکل خاص دیده شوند.

وی در ادامه به اهداف برگزاری جشنواره موسیقی مهرجان یامال در کیش اشاره کرد و افزود: از بزرگترین اهداف جشنواره این است که کیش با سابقه تاریخی و دیرینه خود از نظر فرهنگی و موسیقایی باز هم در این حوزه مورد توجه قرار گیرد و در پی آن سازمان منطقه آزاد کیش نیز به عنوان برگزارکننده جشنواره و پایه‌‎گذار یک گردهمایی فرهنگی و هنری فاخر، بزرگ و سالیانه در سطح کشور در جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی و تقویت صنعت توریسم بین‌الملل در راستای معرفی جزیره زیبای کیش به عنوان مقصد برتر گردشگری در راستای گردشگری هنری، گامی جدی بردارد.

این مقام مسئول هنری سازمان منطقه آزاد کیش رونق کسب و کار در جزیره و ایجاد جاذبه‌های گردشگری و آشنایی با فرهنگ بوم‎‌گردی و طبیعت زیبای جزیره کیش و توسعه و معرفی گردشگری طبیعت و اکوتوریسم، گردش کار اماکن و تاسیسات گردشگری جزیره کیش، تشویق و ترغیب هنرمندان موسیقی نواحی کشور به آفرینش نغمات (ملودی) جدید مبتنی بر فرهنگ موسیقایی بومی جنوب، به منظور حفظ و انتقال ویژگی‌های موسیقی جنوب ایران به آیندگان و ایجاد فضای مناسب، به منظور عرضه‌ی آثار خلق شده‌ی موسیقی جنوب ایران را از دیگر اهداف برگزاری این رویداد هنری در جزیره برشمرد.

بحرینی در همین خصوص ادامه داد: بسط و تعمیق موسیقی آوازی، سازی و گسترش نغمات موسیقی نواحی سواحل جنوب ایران، بررسی موضوع خلاقیت و آفرینش هنری در موسیقی نواحی جنوب ایران، بررسی آیین‌ها در موسیقی جنوب ایران و اشاعه فرهنگ جمعی در قالب هنر آیینی، پیوند خرده فرهنگ‌ها و ارتباط فرهنگ سرزمین‌های جنوبی ایران، اشاعه هنر آیینی نواحی ایران و جلوگیری از تحریف و فراموشی آن، تبلیغ گردشگری هنری از طریق هنر جذاب موسیقی و مطرح کردن کیش به عنوان پایلوت گردشگری موسیقی جنوب ایران؛ اهداف دیگر برگزاری این جشنواره هستند.

وی که ریاست این جشنواره را برعهده دارد خاطرنشان کرد: مدیرعامل و معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش به ترتیب رئیس و دبیر شورای سیاست‌گذاری و آقایان حمیدرضا نوربخش، دکتر صدری، بابک عامل و حمید هادی اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره موسیقی مهرجان یامال هستند، جشنواره‌ای که هیات انتخاب آن را حیدر هدایتی، دکتر حقگو، دکتر حسینی و حمید هادی تشکیل می‌دهند.

مدیر امور هنری سازمان منطقه آزاد کیش همچنین بابک عامل را به عنوان دبیر اجرایی و حمید هادی را به عنوان دبیر علمی چهارمین جشنواره موسیقی کیش «مهرجان یامال» معرفی کرد و گفت: وظیفه اجرای این گردهمایی موسیقایی بزرگ برعهده مجموعه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای آوای کیش است.

وی تصریح کرد: رونمایی از پوستر و اعلام رسمی فراخوان چهارمین جشنواره موسیقی کیش روز بیستم مهرماه سالجاری برگزار می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=45760

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا