بیوگرافیتولدموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

متولدین 12 اکتبر سینما ، تئاتر و موسیقی؛ انگین آکیورک

به گزارش کامینگ سون موزیک: انگین آکیورک (ترکی استانبولی: Engin Akyürek) (زاده ۱۲ اکتبر ۱۹۸۱ در آنکارا) بازیگر اهل ترکیه است.از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به فاطما گل و عشق پول سیاه و دختر سفیر اشاره کرد.

زندگی و تحصیلات

پدرش کارمند دولت و مادرش خانه‌دار است و یک برادر کوچکتر از خودش به نام ارن دارد. او پس از اتمام دوران دبیرستان به دانشکده زبان جغرافیا و تاریخ دانشگاه آنکارا راه یافت و در سال ۲۰۰۲ در رشته «لیسانس تاریخ» فارغ‌التحصیل شد وی در طی سال‌های دانشکده در تئاترهای دانشجویی و پس از اتمام دوران تحصیل نیز در تئاتر ادامه کار داد.

تولد ۱۲ اکتبر ۱۹۸۱ ‏(۳۹ سال)
آنکارا، ترکیه
ملیت ترکیه
پیشه بازیگر
سال‌های فعالیت ۲۰۰۴-اکنون
مدرک تحصیلی لیسانس تاریخ
محل(های) تحصیل دانشگاه آنکارا

آشنایی با سینما و تلویزیون

آشنایی او با سینما و تلویزیون در سال ۲۰۰۴ از مسابقه «ستارگان ترکیه» شروع شد که مسابقه‌ای بود جهت شناسایی استعدادهای بازیگری جدید در ترکیه که از کانال شو تی‌وی پخش می‌شد. وی توانست مقام اول در آقایان را به خود اختصاص دهد و برن سات هم در این مسابقه نفر دوم خانم‌ها شد.

شغل

انگین آکیورک بلافاصله به دلیل کسب محبوبیتش در مسابقه، در سریال «داماد خارجی» که بین سال‌های ۲۰۰۴–۲۰۰۷ از کانال دی پخش می‌شد و تهیه‌کنندگان این سریال یاءمور تایلان و دورال تایلان بودند. به نقش کدیر سادیکوعلو نقشی کمدی-درام را عهده‌دار شد

او به خاطر نقش کدیر سادیکوعلو توانست تحسین منتقدان را جلب کند و در سال ۲۰۰۶ در اولین فیلم سینمایی اش به نام «سرنوشت» در نقش جواد ظاهر شد. این فیلم برایش دو جایزه مهم به ارمغان آورد. او برای ایفای نقش ۱۵ دقیقه‌ای جواد در این فیلم‬ در دو سال پیاپی ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ دو بار، دو جایزه مهم در سینمای ترکیه را دریافت کرد.

سپس در سال ۲۰۰۷ در تئاتر تلویزیونی «رومانتیکا موزیکالی» به کارگردانی ساکر گورزومار که بارها از کانال دی ترکیه پخش شده‌است، نقش کمدی یک همسایه شجاع را بازی می‌کرد.

او در خلال سال‌های ۲۰۰۷–۲۰۰۸در سریالی تاریخی به نام «کاراییلان» در نقش نیزیپلی هالیم به همراه «بولنت اینال» ظاهر شد. این سریال در مورد سال‌های اشغال «گازیان تپ» توسط فرانسوی هاست که از شبکه آ تی وی ترکیه پخش می‌شد.

آکیورک در سال ۲۰۰۸ در نقش اول سریال «بیر بولوت اولسام» یا «اگر یک ابر باشم» با داستانی قوی و زیبا و تأثیرگذار نوشته «مرال اکای» و کارگردانی «اولاش اینانچ» ظاهر شد. او به همراه ملیسا سوزن نقش به‌یادماندنی مصطفی بولوت را با توانایی‌های اعجاب انگیزش به افسانه‌ای فراموش نشدنی مبدل ساخت. این سریال در استان ماردین در جنوب شرقی ترکیه فیلمبرداری شد.

انگین در کار بعدی اش در سریالی به نام “فاطماگولون سوچو نه” یا “گناه فاطماگل چیه؟” که در ایران به اسم فاطماگل می‌شناسند بازی کرد. این سریال که بر اساس رمانی معروف از “ودات تورکالی” که قبلاً هم از آن فیلمی سینمایی با بازی هولیا اوشار ساخته شده بود در نقش اول سریال به نقش کریم ایلگاز به همراه برن سات ظاهر شد. این سریال در سال‌های ۲۰۱۰–۲۰۱۱ به کارگردانی “هیلال سارال ” ساخته شده و تا خرداد ۲۰۱۱ بازی و پخش آن در کانال دی ترکیه به پایان رسید. وی با نقش آفرینی در این سریال چندین جایزه را از آن خود کرده‌است. سریالی که تاکنون چندین بار تکرار شده و در این مدت در تمام کشورهای عربی کانال‌های “ام بی سی” و “ال بی سی” و یونان و بلغارستان و روسیه و در پاکستان از کانال “اردو ۱” و حتی در آمریکای جنوبی از شبکهٔ مگای کشور شیلی و… پخش شده یا هم‌اکنون برای بار چندم در حال پخش است.

در سال ۲۰۱۴ با بازی در فیلم سینمایی Bi Küçük Eylül Meselesi یا “یک رابطهٔ کوچک سپتامبر” به همراه فرح زینب عبدالله و به کارگردانی Kerem Deren (کارگردان سریال ازل) که در زمستان در سینماهای ترکیه به نمایش درآمد، بازی چشمگیری به نقش تکین بولوت ظاهر شد داستان این فیلم که در جزیره تندوس ترکیه فیلمبرداری شد، دربارهٔ کاریکاتوریست معروف و خجالتی که در یک جزیره دور افتاده زندگی آرامی داشت اما ناگهان با دیدن “ایلول “دختر امروزی و ناز پرورده که برای گذراندن تعطیلات به جزیره آمده بود زندگیش دچار تحولی عظیم می‌شود.

انگین از حضور در این فیلم راضی بود علیرغم اینکه ماه‌ها گروه رو منتظر گذاشته بود تا برای ایفای نقش «تکین بولوت» تصمیم بگیرد. او برای باور پذیرتر بودن تکین بولوت، وزنش را به پایین‌تر از ۶۰ کیلوگرم رساند!

نقش تکین بولوت، بازیگر نه چندان زیبا چهره‌ای رو می‌طلبید… اما بعد از مشخص شدن بازیگر تکین، منتقدین و صاحبنظران، از کرم درن (کارگردان) می‌پرسیدن که بازیگر جذاب‌تر از انگین برای این نقش سراغ نداشتی؟! این فیلم بر پردهٔ سینماهای ترکیه خوش درخشید و هنوز هم در شماری از سینماهای این کشور در حال اکران است. دی وی وی این فیلم زیبا هم‌اکنون به بازار آمده حتی در سایت آمازون.کام برای فروش موجود می‌باشد.

آخرین کار این بازیگر توانمند، سریال “کاراپارا- آشک” یا “پول کثیف -عشق ” می‌باشد. وی در این مجموعهٔ جذاب پلیسی- جنایی – درام در نقش کمیسر عمر دمیر در کنار طوبا بویوک‌اوستون به نقش الیف هنرنمایی می‌کند. در سریال کاراپارا- آشک، نقش یک کمیسر پلیس به نام عمر دمیر را بازی می‌کند که نزدیک مراسم نامزدی اش با دختری به نام “سیبل آنداچ” است از طرفی “الیف” با بازی طوبا بویوک‌اوستون از یک خانواده ثروتمند و طراح جواهر است که در ایتالیا درس خوانده، گالری جواهر دارد و به تازگی به استانبول برگشته است. در شب تولد الیف، طی اتفاقی پدر الیف و سیبل کشته می‌شوند در طی حل این پرونده جنایی اتفاقاتی برای عمر و الیف رقم می‌خورد.

این سریال توسط بیش از ۱۴۸ کشور آسیایی، اروپایی و آمریکایی خریداری و دوبله شد و پرفروشترین سریال ترکیه به کشورهای خارجی گردید و توانست موفقیت زیادی را نصیب انگین کند.

کاراکتر «عمر دمیر» و نقش آفرینی فوق‌العاده انگین، علاوه بر جایزه‌های داخلی کشور ترکیه، جایزه‌های معتبر خارجی نظیر سئول دراما کشور کره جنوبی را برای وی به ارمغان آورد. رقبای وی در این فستیوال معتبر، آدرین برودی آمریکایی بود که توانست وی را پشت سر بگذارد و جایزه را از آنِ خود کند بدین ترتیب او شایسته دریافت «جایزه بهترین بازیگر» سال ۲۰۱۵ در سئول در کره جنوبی شد.

وی برای نقش کمیسر عمر دمیر، نامزد بهترین بازیگر مرد جایزه معتبر امی کشور آمریکا گردید که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ برگزار شد اما رقیب هلندی او جایزه را از آنِ خود کرد. او در سال ۲۰۱۷ در سریال تا حد مرگ(olene kadar)با فخریه اوجن همبازی شد این سریال از کانالA TV پخش می‌شد این سریال فروش بسیار بالایی در کشورهای خارجی داشت و حتی مردم اروپا و آمریکا آن را دانلود می‌کردند ولی به دلیل ریتینگ پایین در ترکیه به فینال زود هنگام رسید و در ۱۳ قسمت پایان یافت این سریال که در کشورهای خارجی با نام(Eternal)شناخته شده‌است توانست به جشنوارهٔ کن راه پیدا کند و جز سه سریال برتر برای فروش خارجی در این جشنواره باشد.

او در سال ۲۰۱۶ عنوان خوشتیپ‌ترین مرد جهان را از آن خود کرد. انگین در فصل جدید با سریال دختر سفیر در نقش سانجار به تلویزیون باز خواهد گشت. نقش مقابل انگین را نسلیهان آتاگول با کاراکتر ناره ایفا کرد زمان پخش این سریال از اواسط شهریور ماه ۹۸ در شبکه star پخش شد. انگین در این سریال خیلی خوب نقش آفرینی کرد و اکنون در قسمت های پایانی فصل دوم دختر سفیر حضور دارد. اولین نقش مقابل انگین اکریوک، نسلیهان آتاگول بود و بعد از عوض شدن آن دوباره با طوبا بیوک استون نقش آفرینی کرد.

فیلم‌شناسی

فیلم‌ها

عنوان سال نقش
سرنوشت ۲۰۰۶ جواد
یک مسئله کوچک ایلول ۲۰۱۴ تکین بولوت (تک)
بچه‌ها نزد تو امانت ۲۰۱۸ کرم
یک عشق دو زندگی ۲۰۱۹ اموت

تلویزیون

عنوان سال نقش
داماد خارجی ۲۰۰۴–۲۰۰۷ کادیر سادیک‌اغلو
کاراییلان ۲۰۰۷–۲۰۰۸ نیزیپلی حلیم
اگر من یک ابر بودم ۲۰۰۸–۲۰۰۹ مصطفی بولوت
فاطما گل ۲۰۱۰–۲۰۱۲ کریم ایلگاز
عشق پول سیاه ۲۰۱۴–۲۰۱۵ عمر دمیر
تا حد مرگ ۲۰۱۷ داهان سویسور
دختر سفیر ۲۰۱۹–۲۰۲۱ سانجار افه‌اغلو

تئاتر

عنوان سال نقش
موسیقی رمانتیک ۲۰۰۷ جتو

جوایز

  • جایزه SIYAD سینمای ترکیه بهترین بازیگر نقش اول مرد در نقش جواد
  • جایزه CASOD سینمای ترکیه بهترین بازیگر نقش اول مرد در نقش جواد
  • جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد به نمایندگی ترکیه در هالیوود برای نقش کریم
  • جایزهٔ بهترین بازیگر مرد تلویزیون برای نقش کریم
  • جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد زیر ۳۰سال برای نقش کریم
  • جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد در تلویزیون برای بار دوم برای نقش کریم
  • جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم اقتباسی برای نقش کریم
  • جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد در یک سریال تلویزیونی برای نقش کریم
  • جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد درام برای نقش کریم
  • بهترین بازیگر نقش اول مرد براساس نظر سنجی که توسط سایت www.televizyondizisi.com انجام شد برای نقش عمر دمیر در سال ۲۰۱۴
  • جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد درام برای نقش عمر دمیر
  • جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد برای نقش عمر دمیر در جشنوارهٔ مارکونی
  • بهترین بازیگر نقش اول مرد براساس نظر سنجی که توسط سایت www.televizyondizisi.com انجام شد برای نقش عمر دمیر در سال ۲۰۱۵
  • جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد درام برای نقش عمر دمیر در جشنوارهٔ بین‌المللی سئول
  • جایزهٔ پروانهٔ طلایی بهترین بازیگر نقش اول مرد برای نقش عمر دمیر
  • بهترین بازیگر مرد برای بار ۴ برای نقش عمر دمیر
  • جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد برای نقش عمر دمیر در سال ۲۰۱۶
  • جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد برای نقش عمر دمیر برای بار دوم در سال ۲۰۱۶
  • نامزد جایزه بین‌المللی امی آمریکا برای نقش عمر دمیر

 

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=45724

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا