موسیقیموسیقی ایران

استادان گمنام به صحنه می‌روند

به گزارش کامینگ سون موزیک: عضو هیئت انتخاب چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از حضور چهره‌های کمتر دیده شده بر روی صحنه این جشنواره خبر داد که بسیاری از آن‌ها کسوت استادی در این حوزه دارند.

دامون شش‌بلوکی (عضو هیئت انتخاب چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران) گفت: یکی از اتفاقات مهم جشنواره امسال، ایجاد سامانه‌ای بود که هنرمندان اطلاعات خود را در آن بارگذاری می‌کردند و این موضوع خودش منجر به ایجاد یک بانک اطلاعاتی از هنرمندان موسیقی نواحی ایران شد. امیدوارم این سامانه در سال‌های آینده تکمیل شود زیرا با اینکه هدف از ایجاد این سامانه ثبت نام در جشنواره بود اما رزومه هنرمندان و سازهای تخصصی آن‌ها نیز ثبت شد که خودش می‌تواند یک آرشیو غنی در این حوزه باشد.

او ادامه داد: خوشبختانه پژوهشگران موسیقی هر منطقه نیز برای ثبت اطلاعات هنرمندان در این سامانه همکاری کردند تا استادان پیشکسوت که دسترسی به اینترنت برای آن‌ها مقدور نیست، ثبت نام شوند.

عضو هیئت انتخاب جشنواره همچنین گفت: حدود ۲۰۰ اثر به جشنواره رسید و اتفاق خوبی بود زیرا تقریبا از تمام مناطق ایران اثر داشتیم و البته به شخصه معتقدم استفاده از واژه داوری برای انتخاب این آثار مناسب نیست زیرا هر منطقه‌ای ارزش‌های موسیقی خودش را دارد؛ اما انتخاب آثار بر اساس محورها و اولویت‌های تعریف شده در جشنواره صورت گرفت.

وی افزود: موضوع اصلی جشنواره امسال «وحدت در کثرت موسیقایی اقوام ایران» بر اساس محورهای سنت، اصالت و آفرینش‌های درون قومی و بین قومی تعریف شده بود و باعث شده بود طیف بیشتری از هنرمندان بتوانند در این رویداد شرکت کنند. انتخاب آثار هم بر اساس این تعریف صورت گرفت و اگر اثری انتخاب نشد دلیل بر ضعف آن هنرمند نیست بلکه اولویت ما در انتخاب موضوع جشنواره بوده است.

شش‌بلوکی معتقد است: یکی دیگر از موضوعاتی که در انتخاب برای ما مهم بود، حضور چهره‌های شاخص موسیقی نواحی در جشنواره محسوب می‌شد که در رشته هنری خود استاد هستند اما به هر دلیلی فرصت حضور روی صحنه را نداشتند. ما امسال چهره‌های جدید با توانایی‌های بالا را شاهد خواهیم بود. چهره‌هایی که تازه‌کار نیستند اما آن‌طور که باید دیده نشدند.

او همچنین گفت: ما در بعضی مناطق ایران تنوع ساز و رپرتوار گسترده‌ای داریم مثل استان خراسان که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب آن تنوع رپرتوار وجود دارد. ما سعی کردیم از تمام پتانسیل این استان استفاده کنیم. درست است که استفاده از همه ظرفیت‌ها در توان یک جشنواره در سال نیست اما جشنواره امسال رنگ‌آمیزی خوبی دارد و سعی کردیم از هر رپرتوار یک نماینده داشته باشیم.

شش‌بلوکی‌اضافه کرد: بعضی مناطق استقبال بیشتری از جشنواره کردند و در برخی مناطق آثار کمتری داشتیم که دلیلش میزان جاری بون موسیقی در زندگی روزمره اقوام است. مثلا در بین مردم تربت جام موسیقی همیشه جاری است اما در برخی نقاط مرکزی ایران پسران راه پدران را ادامه ندادند و موسیقی در زندگی روزمره‌شان کمرنگ شده است.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما در زمینه موسیقی نواحی ایران پتانسیل‌های زیادی داریم و می‌توانیم در طول سال جشنواره‌های متعددی برگزاری کنیم. ایران به تنهایی به اندازه یک قاره تنوع موسیقایی دارد و ما می‌توانیم بخش بین‌المللی به جشنواره اضافه کنیم. حتی می‌توانیم در زمینه گردشگری موسیقی حرف داشته باشیم.

شش‌بلوکی تاکید کرد: موسیقی نواحی صرفا یک ژانر نیست بلکه در دل خودش ادبیات شفاهی، تاریخ شفاهی و آیین‌های مهمی را جای داده است که شناسنامه یک قوم است و تقویت آن، تقویت فرهنگ است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=45602

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا