جشنواره موسیقیموسیقیموسیقی ایران

اجرای آوازخوانان جوان دلگرم کننده بود

به گزارش کامینگ سون موزیک: مظفر شفیعی گفت: بسیاری از این خوانندگان موسیقی ایرانی از سن کم در جشنواره موسیقی جوان شرکت کردند که برخی رتبه آورده‌اند و برخی دیگر خیر اما حتما در جشنواره حضور داشتند و همین حضور باعث پیشرفت در کارشان شده است.

مظفر شفیعی (خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی) که چندین دوره داوری جشنواره موسیقی جوان را برعهده داشته؛ درباره نقش جشنواره در تربیت نسل جدیدی از خوانندگان گفت: من معتقدم جشنواره نقش پررنگ و بسیار خوبی دارد و از نظر کیفی و کمی در ابعاد خوب برگزار می‌شود که این مسئله به متفاوت بودن نگاه و شیوه دبیری آقای هومان اسعدی برمی گردد که با پیگیری‌های مداوم؛ این جشنواره را سالیان سال است که برگزار می‌کند و همه کارها با تلاش‌های مستمر ایشان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همه جوانان خواننده امروزی و یا آن‌هایی که در مرز چهره‌شدن هستند و امروزه جزو خوانندگان خوب ایرانند، بواسطه جشنواره موسیقی جوان کشف شدند و اولین تجربه‌شان در اجرا؛ شرکت در جشنواره جوان بوده است. بسیاری از این خوانندگان موسیقی ایرانی از سن کم در جشنواره موسیقی جوان شرکت کردند که برخی رتبه آورده‌اند و برخی دیگر خیر اما حتما در جشنواره حضور داشتند و همین حضور باعث پیشرفت در کارشان شده است.

این خواننده باسابقه موسیقی ایرانی درباره سطح کیفی آثار شرکت کنندگان در پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان افزود: امسال استقبال بیشتر از پارسال بود. این جشنواره توانسته طی دو سالی اخیر و در شرایط بد کرونا برای جوانان یک سرگرمی و دلگرمی ایجاد کند و آن‌ها نیز با اشتیاق آثارشان را ارسال کنند. به نظر من گروه سنی الف خیلی از نظر کیفی و کمی بهتر بودند. گروه سنی ب؛ از نظر کمی بیشتر از پارسال بودند اما از نظر کیفی نسبت به سال گذشته؛ سطح‌شان پایین‌تر بود. در گروه سنی ج نیز چند نفری بودند که پارسال هم شرکت کردند و مقام آوردند ولی خوب باز شرکت کرده بودند که به نظر من خیلی خوب بودند و کیفیت کارشان خیلی خوب بود. به طور کلی فقط کمی در گروه سنی ب، ضعف‌هایی بود که باید برطرف شود.

شفیعی با بیان اینکه ما داوران بخش آواز بر این باوریم که بایستی برای شرکت‌کنندگانی که برگزیده نمی‌شوند، برنامه‌های آموزشی داشته باشیم، اظهار داشت: حمایت از شرکت‌کنندگان و برگزیدگان به تنهایی در توان جشنواره موسیقی جوان نیست بلکه بایستی دیگر ارگان‌های هم دخالت کنند و کلاس‌ها و برنامه‌هایی آموزشی برای آن‌ها برگزار کرد چرا که بسیاری از آن‌ها در شهرستانهای دوردست زندگی می‌کنند و استاد خوب در دسترس‌شان نیست. اما با این حال مایه امیدواری و دلگرمی هم جشنواره و داوران است که همچنین بچه‌هایی هستند که شرکت می‌کنند مخصوصا امسال در بخش الف خیلی کارشان امیدوارکننده بود.

داور بخش آواز پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در خصوص مشکلات و ضعف‌های آوازی شرکت کنندگان این دوره از جشنواره گفت: مشکلشان بیشتر ضعف در اجرای رپرتوار بود که ما تعیین کردیم. یا قطعات را نداشتند یا کسی نبوده به آن‌ها گوشزد کند. از خودشان یک چیزهایی خواندند ولی دقیق نبود. این مشکل و ضعف بر می‌گردد به نبود آموزش و عمدتا این بچه‌ها از شهرستان بودند و نحوه خواندن در سن ۱۸ تا ۲۳ سال خیلی مهم است. البته صداها خوب است ولی مشکل در رپرتوار بود.

این مدرس آواز به ارائه راهمکارهایی برای حل مشکل هنرجویان آواز پرداخت و گفت: به نظرم بهترین راه حل، آموزش دیدن با استادان خوب است. دیدگاه اساتید بزرگ آواز را دنبال کنند تا نواقص کارشان برطرف شود. من حاضرم برای تمام شرکت کنندگان گروه سنی ب که بواسطه ضعف در کارشان به مرحله نهایی راه نیافتند تک به تک تلفن بزنم و طی صحبت باآن‌ها بگویم که چیکار کنند و چطوری نقصشان را برطرف کنند. چرا که معتقدم رسیدگی به این جوانان بسیار اهمیت دارد.

مظفر شفیعی در ادامه در خصوص تقلید هنرجویان آواز از شیوه آوازخوانی خوانندگان بزرگ تصریح کرد: خوشبختانه امسال این گونه نبود که شرکت کننده‌ای از شیوه آوازی اساتید آواز تقلید و کپی کند فقط از شیوه‌های آن‌ها استفاده کرده بودند که هیچ مشکلی نیست. بالاخره اینها باید تجربه کسب کنند که باز به بحث آموزش برمی گردد که من خودم هر وقت دستگاهی را با هنرجویی کار می‌کنم می‌گویم خودتان با حس و حال خودتان فارغ از این صدایی که من برایتان خواندم و آن را شنیدید، اجرا کنید و کار کنید، صداهای مختلف اساتید را گوش کنید که ملکه ذهنتان شود ولی نه اینکه تقلید کنید. من خیلی به این جوانان امیدوارم که در این وضعیت دنبال موسیقی سنتی مخصوصا آواز که پایه و اساس موسیقی ما است، می‌روند و خیلی دلگرم کننده است.

داور بخش آواز پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در پایان گفت: این یکی از بهترین جشنواره‌هایی هست که در سال‌های اخیر مخصوصا با دبیری دکتر هومان اسعدی برگزار می‌شود و من افتخار می‌کنم که با آن‌ها همکاری می‌کنم.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=45382

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا