بیوگرافیموسیقیموسیقی ایرانهنرمندانوفات

درگذشتگان 21 شهریور سینما ، تئاتر و موسیقی؛ حسین عرفانی

به گزارش کامینگ سون موزیک: عبدالحسین عرفانی پارسائی (زادهٔ ۵ مرداد ۱۳٢١ – درگذشتهٔ ۲۱ شهریور ۱۳۹۷) دوبلور ، گوینده ، بازیگر ، مجری و مدیر دوبلاژ اهل ایران بود. او کار دوبله را از سال ۱۳۴۰ و مدیریت دوبلاژ را از ۱۳۵۶ آغاز کرد.

زندگی هنری

تئاتر

حسین عرفانی همانند بسیاری از هنرمندان موفق عرصه دوبله کار خود را با تئاتر آغاز کرد. وی از سال ۱۳۳۵ فعالیت هنری خود را در تئاتر آغاز نمود.

زادهٔ ۵ مرداد ۱۳۲١
تهران، ایران
درگذشت ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ (۷۶ سال)
تهران ، ایران
علت درگذشت سرطان ریه
مدفن قطعه هنرمندان بهشت زهرا قطعه ٨٨ ردیف ١۴٢ شماره ٣١
محل زندگی تهران
ملیت ایرانی
پیشه دوبلور، مدیر دوبلاژ، مجری، گوینده
دین اسلام
مذهب شیعه
همسر(ها) شهلا ناظریان

آغاز کار دوبله

حسین عرفانی پیش از ورود به عرصه دوبله با سینما و دوبلورها آشنا بود و در سن نوزده سالگی به علی کسمایی در استودیو مولن روژ معرفی شد. پس از مدتی نزد احمد رسول‌زاده رفت و در فیلم «پروفسور کم‌حافظه» به کار گویندگی پرداخت. احمد رسول‌زاده با دیدن توانایی‌های وی او را به عنوان یکی از دوبلورهای خوب آینده برشمرد. پس از کار در استودیو مولن روژ به استودیو شهاب رفت. در سال‌های بعد با مدیران دوبلاژ بسیاری از جمله عطاءا.. کاملی آشنا شد و در نخستین نقش اول خود به جای اورسن ولز صحبت کرد.

خصوصیات صدا

از خصوصیات این گوینده دامنه صدایی مردانهٔ منحصر به فرد، نیرومند (بَم)، گسترده و انعطاف‌پذیر او بود که توانایی بسیاری در تیپ‌سازی داشت.

کارنامه

عرفانی بیش از پنج دهه به گویندگی پرداخت. پرکار و پر انرژی بود و متنوع کار می‌کرد به طوری که وزنه ای در دوبله ایران محسوب می‌شد. عرفانی یک نقش اول گوی برجسته در تاریخ دوبله ایران بود، انتخابی مناسب برای گویندگی به جای شخصیت‌های سرشناس نقش اول مرد. فیلم‌های پرآوازه که بخاطر تیپ گویی و صدای گسترده در سایر نقش‌ها نیز موفق عمل می‌کرد.

در سال ۱۳۵۳با خریداری فیلم‌های بوگارت توسط تلویزیون حسین عرفانی توسط لطیف پور و مهر آسا برای گویندگی به جای بوگارت انتخاب شد. صدای خشن و مقتدر حسین عرفانی و لحن سریع گفتار وی به‌خوبی القا کننده ویژگی‌های شخصیتی این بازیگر بود. مشابه چنین تیپی را عرفانی در چند فیلم با بازی سرژیو نیکولائسکو اجرا کرد که این نقش (کمیسر مولدوان) نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت.

گویندگی عرفانی به جای ستارگانی چون هامفری بوگارت (در فیلم‌های شاهین مالت و کازابلانکا) و مردان میانسالی مانند کلارک گیبل (در بربادرفته)، ویلیام هولدن (شبکه)، مارلون براندو (شورش در کشتی بونتی) و فرانسیس سولیوان/آقای جاگرز (آرزوهای بزرگ)، یادآور دوران درخشان دوبله در ایران است. گویندگی به جای هفت نقش با بازی دیتر هالروردن در فیلم کمیک دی دی و ارثیه فامیلی کاری استثنایی در دوبله ایران محسوب می‌شود.

از آنجا که وی مجموعه فیلم‌های آرنولد شوارتزنگر را دوبله کرده بود به عنوان گوینده ثابت نقش‌های وی نیز شناخته شد. وی همچنین به جای بازیگرانی همچون ساموئل ال. جکسون و مورگان فریمن صحبت کرده بود. در بسیاری از کارهای بیاد ماندنی حسین عرفانی به عنوان گوینده نقش اول مرد (مانند دواین جانسون) ،شهلا ناظریان گویندگی نقش اول زن را به عهده داشته‌است.

بازیگری

وی در فیلم سینمایی حرمت رفیق (۱۳۵۶) و مجموعه تلویزیونی تلخ و شیرین (۱۳۵۳) و مجموعه تلویزیونی عالیجناب (۱۳۹۶) به ایفای نقش پرداخته‌است.

درگذشت

عرفانی که به علت ابتلا به سرطان ریه در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری بود، روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

آثار صداپیشه

رادیو

حضور و همکاری در برنامه صبح جمعه با شما در دهه ۱۳۶۰

بازیگری

تلویزیون

عنوان سال در نقش کارگردان
تلخ و شیرین ۱۳۵۳ خسرو منصور پورمند
این خانه دور است ۱۳۷۰ مسعود رسامبیژن بیرنگ
بیمار استاندارد ۱۳۹۴ خودش سعید آقاخانی
تهران ساعت ۲۰ دهه هفتاد

عالیجناب (مجموعه نمایش خانگی) حسین عرفانی در نقش جلال صفاریان-رقیب انتخاباتی دکتر ملک

سینما

عنوان سال در نقش کارگردان
زمین تلخ ۱۳۴۱ خسرو پرویزی
عشق و خشونت ۱۳۵۶ معلم روستا رضا صفایی
حرمت رفیق ۱۳۵۶ عباس کسایی
با عشق مردن ۱۳۵۷ اکبر صادقی
سیم خاردار ۱۳۶۰ مهدی معدنیان
خوش خیال ۱۳۷۱ مهران تأییدی
شب بخیر غریبه ۱۳۸۰ علی عسگری

مسابقه

عنوان شبکه سال در نقش کارگردان
خانواده باحال شبکه نسیم برنامه خندوانه ۱۳۹۵ استندآپ کمدی رامبد جوان
جادوی صدا شبکه سه ۱۳۹۵ داور احمد حسینخانی
مسابقه تلویزیونی تلاش شبکه یک ۱۳۷۷ مجری و داور حسین فردرو

 

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=44312

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا