بیوگرافیموسیقی جهانهنرمندان

خواننده‌ای که اولین‌ها را روی صحنه رقم می‌زد

به گزارش کامینگ سون موزیک: ترین خواننده سوپرانوی اپرا در سده بیستم بود و بسیاری از اولین‌ها را در عرصه خوانندگی اپرا رقم زد.

۹۶ سال پیش در چنین روزی ماریا کالاس در نیویورک زاده شد. بنگاه اِمی آثارش را در ۷۰ سی‌دی منتشر کرده است.

پدر و مادر ماریا کالاس از مهاجران یونانی بودند. از کودکی بیش از آنکه درس بخواند آواز می‌خواند. ۱۴ ساله بود که به همراه مادر و خواهرش به آتِن رفت و در آنجا تحصیل موسیقی به ویژه آواز کرد و یک سال پس از آن نخستین بار کنسرت داد و سپس نزد استادان آواز وقت ماریا تریوِلا و اِلویرا دِهیدالگو آموزش حرفه‌ای دید.

۲۶ ساله بود که با بازرگان ایتالیایی جوانی باتیستا مِنِجینی ازدواج کرد و تابعیت کشور همسرش را پذیرفت. ۲۸ ساله بود که در تالار هنرهای زیبا در مِکزیکو سیتی در نقش آئیدا خواند که نقطه عطفی در کارش به شمار آمد.

هنگامی که قرار بود آئیدا با نُت «ا بِمُل»آهنگ بخش دومش را پایان دهد، در برابر شنوندگان حیرت‌زده، صدایش را یک اوکتاو بالا برد و آن نُت را گرفت؛ کاری که تا آن روز هرگز شنیده نشده بود. این کنسرت تاریخی توسط بنگاه سرشناس نشر موسیقی اِمی ضبط شده و با وجود اشکالات صوتی، به عنوان آئیدای زنده منتشر شده است.

از آثار ماندگار دیگر او نقش‌های آوازی مِدِآ، ویولِتا در اپرای لا تراویاتا و نقش کونستانسه در اپرای مشهور موتزارت «بایش از سرای سلطان»است.

به گزارش دویچه‌وله، از فرازهای کار او افزون بر تکنیک بی‌همتا در خوانندگی، تحویل کلام در سخت‌ترین بخش‌های آوازی، اجرای نرم آهنگین نقش‌ها در اپرا و انعطاف در بیان نقش‌های گوناگون است.

از کنسرت‌های او تنها پنج فیلم باقی مانده که از جمله آنها کنسرت‌های ماندگارش در سال ۱۹۵۸ در پاریس و ۱۹۶۲ در کاوِنت گاردِن لندن‌اند.

او با اوناسیس میلیاردِر سرشناس آن زمان، سر و سِری عاشقانه داشت که به جدایی از همسرش انجامید. رسانه‌ها از فرزند این دو نوشته‌اند که گویا در سال ۱۹۶۰ در میلان ایتالیا زاده شده است.

۴۸ ساله بود که به عنوان استاد آواز اپرا در آموزشگاه عالی نیویورک«جولیارد اسکول» تدریس کرد ولی یک سال بیشتر دوام نیاورد.

در سال‌های آخر زندگی، چند رسیتال ماندگار به همراهی هم‌آواز پیشینش جوزِپه دی استِفانو اجرا کرد و با وجود کاهش قدرت صدا، با حضور بی‌مانندش در صحنه، هزاران هزار مشتاق را به تالارها و سالن‌های کنسرت کشاند.

ماریا کالاس در ۵۳ سالگی در پاریس درگذشت.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=4413

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا