موسیقیموسیقی ایران

موسیقی‌شناسی قومی در دانشگاه گیلان صاحب کرسی شد

به گزارش کامینگ سون موزیک: رشته «موسیقی شناسی قومی (اتنوموزیکولوژی)» در مقطع کارشناسی ارشد یکی از دانشگاه های شناخته شده کشور با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه‌اندازی شد.

دانشگاه گیلان از مجموعه‌های دولتی و آموزشی زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور از مهر ماه سال ۱۴۰۰ در رشته «موسیقی شناسی قومی (اتنوموزیکلوژی)» پذیرش دانشجو مقطع کارشناسی ارشد خواهد داشت. این در حالی است که گروه «اتنوموزیکولوژی» دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان فعالیت‌هایی را در حوزه‌های مختلف آموزشی در این عرصه انجام داده بود.

انعقاد تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه گیلان و دانشگاه هیلدسهایم آلمان به منظور تاسیس مرکز مطالعات اتنوموزیکولوژی، برگزاری سمیناری با عنوان «روانشناسی موسیقی» با حضور راینهارد کوپینز با همکاری انجمن موسیقی ایران و دانشگاه هیلدسهایم، برگزاری سمینار مطالعات موسیقی فولکلور در دنیای امروز با حضور رییس دپارتمان موسیقی شناسی دانشگاه هالسه آلمان، برگزاری کارگاه مهارت افزایی، مبانی، رویکردها و متدهای نوین در رشته اتنوموزیکلوژی با حضور مدرسان ایرانی و آلمانی از جمله فعالیت‌هایی است که تاکنون در گروه «اتنوموزیکلوژی» دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان صورت گرفته است.

نرگس ذاکر جعفری دانشیار موسیقی شناسی تاریخی، بهرام جمالی استاد یار موسیقی شناسی ایرانی، کیوان آقا محسنی استادیار و اتنوموزیکولوژیست، سید هاشم موسوی استادیار و مردم شناس، رضا صمیمی دانشیار موسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم و پیام یوسف اتنوموزیکولوژیست به عنوان بخشی از اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان افراد موثر رشته موسیقی شناسی قومی را تشکیل می‌دهند.

«موسیقی‌شناسی قومی»، «قوم‌موسیقی‌شناسی» یا «اتنوموزیکولوژی» به بررسی «موسیقی غیرغربی»، «موسیقی قومی» یا «موسیقی جهانی» و مطالعه انسان شناختی موسیقی به مثابه یک پدیده خاص فرهنگی و جنبه‌ای جهانشمول از رفتار اجتماعی انسان گفته می‌شود.

موسیقی شناسان قومی تلاش می‌کنند «فرهنگ‌های موسیقی» را به مثابه نظام‌هایی کامل توصیف کنند، اما گرایش عمومی در جهت پژوهش‌های معطوف به مسائل نظری خاص، از قبیل نقش موسیقی در درمان، نقش فرهنگی و نمادپردازی ادوات موسیقی، و رابطه زیباشناسی موسیقایی، ارزش‌ها، و قدرت اجتماعی سوق یافته‌است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=44022

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا