رویدادهمایشهنرمندان

روایت داریوش النجری، محمود فرهمند و حمیدرضا نوربخش از “سازخانه”

به گزارش کامینگ سون موزیک: سومین نمایشگاه ساز خانه موسیقی ایران با عنوان “سازخانه” با نمایش آثار بیش از 60 هنرمند سازنده ساز از 9 تا 13 دی‌ در مجموعه گالری‌های همکف خانه هنرمندان ایران در حال برگزاری است.

علاوه بر گالری‌های همکف خانه هنرمندان ایران که به نمایش ساز اختصاص دارد، در سالن امیرخانی این مجموعه نشست‌های پژوهشی و تحلیلی پیرامون سازهای ایرانی، کلاسیک و ابداعی با حضور کارشناسان، نوازندگان و سازندگان ساز برگزار می‌شود.

این نمایشگاه به همت کانون سازندگان ساز و توسط خانه موسیقی ایران با همکاری خانه هنرمندان ایران و خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد در شاخه‌های سازهای ایرانی، کلاسیک و ابداعی برگزار شده است. مراسم افتتاحیه سومین “سازخانه” با تجلیل از چند چهره پیشکسوت سازسازی برگزار شد.

در این گزارش نظر داریوش النجری دبیر هنری نمایشگاه “سازخانه”، محمود فرهمند موسیقیدان، نوازنده تنبک و عضو هیئت‌مدیره کانون ساز سازان خانه موسیقی و حمیدرضا نوربخش خواننده و مدیرعامل خانه موسیقی را درباره سومین دوره این رویداد هنری می‌خوانید

امیدوارم در سال‌های آینده استقبال شرکت‌کنندگان از نمایشگاه بیشتر شود

داریوش النجری دبیر هنری نمایشگاه درباره این رویداد گفت: ما سال گذشته تجربه بسیار خوبی از نمایشگاه “سازخانه” داشتیم. استقبال از نمایشگاه بسیار خوب بود و اغلب شرکت‌کنندگان راضی بودند و فضای شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان بسیار گرم و رضایت‌بخش بود. همچنین اساتید مختلف از سازندگان سازها دیدار کردند و آن‌ها نیز از شرایط رضایت داشتند. امسال نیز از همان روز نخست این اتفاق افتاد و فضای گرم و صمیمانه‌ نمایشگاه باعث شد ما شاهد استقبال خوبی باشیم.

وی افزود: نکته قابل توجه درباره سومین نمایشگاه ساز خانه موسیقی ایران برگزاری نشست‌های پژوهشی در نمایشگاه است که برای اولین بار این اتفاق افتاد. درواقع این امکان فراهم شد که اساتید مختلفی که از نمایشگاه بازدید می‌کنند در سالن کنفرانس خانه هنرمندان، جلسات پرسش و پاسخ برگزار کنند و سازندگان سازِ شرکت‌کننده در نمایشگاه نیز این امکان را دارند که در این جلسات شرکت و پرسش‌های خود را مطرح کنند. اساتید نوازنده نیز در این جلسات حضور پیدا کردند و سازهای سازندگان را مورد بررسی قرار دادند که قطعاً این کار باعث ارتقا سازها خواهد شد.

النجری ادامه داد: در نمایشگاه امسال حدود پنج ساز ابداعی به چشم می‌خورد که نسبت به سال گذشته رشد دارد اما نه مانند نمایشگاه سال 1391، به دلیل این که پایه و اساس نمایشگاه آن سال سازهای ابداعی بود، اما در نمایشگاه امسال از سازهای ترکیبی استفاده شده و در کنار آن‌ها تعدادی ساز ابداعی هم هست. امیدوارم در سال‌های آینده استقبال بیشتر شود تا فضای بیشتری را از خانه هنرمندان در اختیار بگیریم و بتوانیم نمایشگاه را به نحو احسن برگزار کنیم.

نمایشگاه “سازخانه “در گسترش ساز سازی بسیار مؤثر است

محمود فرهمند موسیقیدان، نوازنده تنبک و عضو هیئت‌مدیره کانون ساز سازان خانه موسیقی هم درباره این اتفاق توضیح داد: نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته تحول بیشتری داشته است و جوانان بیش از سال‌های گذشته به ساخت ساز تشویق شده‌اند. اعتقاد دارم نمایشگاه “سازخانه” باید ادامه پیدا کند، به دلیل این که ما جوانان بسیار مستعدی داریم. اگر فردی 30 سال گذشته این سازها را می‌ساخت، می‌گفتند طرف نابغه است اما در حال حاضر هرچقدر تعداد بیشتر باشد، چشم و هم چشمی زیاد می‌شود و سعی می‌کنند که کارهایشان بهتر شود.

وی افزود: به هر حال این نمایشگاه در گسترش ساز سازی بسیار مؤثر است. ساخت سازی هنری است که به این راحتی‌ها به دست نمی‌آید. فرد باید حدود 30 سال زحمت بکشد و موسیقی و ردیف‌ها را فرا گیرد و آشنایی کاملی با موسیقی پیدا کند که ساز و موسیقی با هم عجین شوند، یعنی ارتباط مستقیم ساز ساز با یک نوازنده هنرمند باید با یکدیگر را حس کنند و زمانی که آن را حس کردند، آن ساز قابل عرضه است.

فرهمند که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه به‌پاس زحمات خود در حوزه موسیقی و ساخت ساز تجلیل شد، درباره توضیح داد: نخستین باری نیست که از بنده تجلیل به عمل می‌آید و در گذشته در تالار وحدت نیز از بنده تجلیل شده بود.

بیشتر مشارکت‌ها از شهرستان‌ها است

حمیدرضا نوربخش خواننده و مدیرعامل خانه موسیقی در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه ساز خانه موسیقی ایران، گفت: بسیار خرسندم که این رویداد به یکی از اتفاقات مهم هنری در تقویم زندگی هنرمندان و علاقه‌مندان ثبت شده و این مراسم سالانه به‌صورت جدی‌تر برگزار می‌شود. از آنجا که فضای موسیقی در کشور ما ناامیدکننده شده است و نمی‌دانیم چرا بزرگان موسیقی کشور در گوشه‌ای کز کرده‌اند و همین‌طور چرا ذائقه‌ها به سمت آثار ضعیف می‌رود، برگزاری چنین رویدادهایی خوشحال‌کننده و امیدوارکننده‌تر است.

وی افزود: سومین نمایشگاه “سازخانه” نسبت به سال گذشته با 30 درصد افزایش مشارکت برگزار می‌شود و اگر فضای این مکان اجازه می‌داد، این مشارکت بیشتر هم می‌شد. ضمن این که بیشتر مشارکت‌ها از شهرستان‌ها است و این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت و البته خوشحال‌کننده است، به دلیل این که متوجه می‌شویم در اقصی نقاط کشور هنوز جوانانی هستند که این راه را ادامه می‌دهند.

مدیرعامل خانه موسیقی تصریح کرد: از ویژگی‌های این نمایشگاه، برگزاری نشست‌های پژوهشی است که به رشد و ارتقاء نمایشگاه کمک شایانی می‌کند، به دلیل این که عده‌ای از هنرمندان و پژوهشگران در میزگرد یا پنلی در مورد مقوله ساز و صدا صحبت می‌کنند و این موضوع امیدبخش است و چراغ راه می‌شود.

نوربخش در پایان صحبت‌های خود ضمن تشکر از کانون سازندگان ساز خانه موسیقی و سایر عوامل اجرایی برای برگزاری این مراسم، خاطرنشان کرد: امسال بیستمین سال تأسیس خانه موسیقی است و خوشحال هستیم در سنی که به‌نوعی نشانگر بلوغ است، توانسته‌ایم با قدرت به اجرای این برنامه بپردازیم.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=4400

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا