بیوگرافیتولدموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

متولدین ۰۴ سپتامبر سینما ، تئاتر، ادبیات و موسیقی؛ بیانسه

به گزارش کامینگ سون موزیک: بیانسه جیزل نولز-کارتر (‎/bˈjɒns/‎ bee-YON-say; née Knowles؛ زادهٔ ۴ سپتامبر ۱۹۸۱) خواننده ، بازیگر و تهیه‌کننده موسیقی آمریکایی است. او که در هیوستون متولد شد و رشد کرد، در کودکی در مسابقات مختلف آواز و رقص شرکت می‌کرد. او در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی به عنوان خواننده اصلی دستینیز چایلد، یکی از پرفروش‌ترین گروه‌های موسیقی دخترانه در تمام دوران، به شهرت رسید. اغلب از بیانسه به عنوان تأثیرپذیر بر سایر هنرمندان یاد می‌شود.

در طول وقفه دستینیز چایلد، بیانسه با ایفای نقش در آستین پاورز: در عضو طلایی، شماره یک باکس-آفیس ایالات متحده، اولین فیلم تئاتر خود را بازی کرد و حرفهٔ انفرادی موسیقی خود را آغاز کرد. او با شش آلبوم استودیویی انفرادی خود، به نخستین هنرمند موسیقی تبدیل شد که شش آلبوم نخستش در شمارهٔ یک بیلبورد ۲۰۰ قرار گرفته‌اند.

نخستین آلبوم استودیویی‌اش، به طرز خطرناکی عاشق (۲۰۰۳) شامل چهار ترانه در ۵تای برتر ۱۰۰تای داغ بیلبورد بود، از جمله تک‌آهنگ شماره یک «مجنون عشق» با حضور رپر جی-زی و «پسربچه» با حضور خواننده-رپر شان پال. به دنبال انحلال دستینیز چایلد در سال ۲۰۰۶، او دومین آلبوم انفرادی خود، زادروز را منتشر کرد که شامل نخستین تک‌آهنگ شماره یک او در ایالات متحده «جایگزین ناشدنی» و همچنین «دروغگوی زیبا» بود که در اکثر کشورها در جایگاه نخست جدول‌ها قرار گرفت.

بیانسه با ایفای نقش در پلنگ صورتی (۲۰۰۶), دختران رؤیایی (۲۰۰۶), و وسواس (۲۰۰۹) به بازیگری خود ادامه داد. ازدواج او با جی-زی و به تصویر کشدن اتا جیمز در کادیلاک رکوردز (۲۰۰۸) بر تهیه سومین آلبوم استودیویی‌اش من… ساشا فیرس هستم (۲۰۰۸) تأثیر گذاشت، که در سال ۲۰۱۰ موفق به کسب-رکورد شش جایزه گرمی شد. این آلبوم باعث ایجاد تک‌آهنگ شمارهٔ یک بریتانیا «اگر پسر بودم»، تک‌آهنگ شماره یک ایالات متحده «خانم‌های مجرد (یک حلقه رویش بگذار)» و تک‌آهنگ برتر «هاله» شد.

پس از جدا شدن از مدیر برنامه و پدرش متئو نوولس در ۲۰۱۰، بیانسه آلبوم ۴ (۲۰۱۱) را منتشر کرد؛ این آلبوم از موسیقی فانک دهه ۱۹۷۰، پاپ دهه ۱۹۸۰ و سول دهه ۱۹۹۰ میلادی تأثیر گرفته بود. او پشت سر هم برای آلبوم‌های بصری صوتی-تجربی بیانسه (۲۰۱۳) و لیموناد (۲۰۱۶) تحسین گسترده‌ای را از طرف منتقدان به‌دست‌آورد؛ لیموناد پرفروش‌ترین آلبوم جهان در سال ۲۰۱۶ و با کاوش در تم‌های بی‌وفایی و زن‌گرایی، تحسین برانگیزترین آلبوم در طول حرفهٔ اش بود. در سال ۲۰۱۸، او همه چیز عشق است، یک آلبوم مشترک با همسرش جی-زی به عنوان د کارترز را منتشر کرد. به عنوان یک هنرمند همراه، بیانسه با ریمیکس‌های «بی‌نقص» از اد شیرن در سال ۲۰۱۷ و «وحشی» از مگان دی استالین در سال ۲۰۲۰، در صدر ۱۰۰تای داغ بیلبورد قرار گرفت. در همان سال، او فیلم موزیکال و آلبوم بصری بلک ایز کینگ را منتشر کرد که با تحسین گسترده منتقدان روبرو شد.

بیانسه با فروش ۱۱۸ میلیون از آثارش در سراسر جهان، یکی از پرفروش‌ترین هنرمندان در زمینه موسیقی است.

زندگی‌نامه

وی در شهر هوستون، تگزاس چشم به جهان گشود. او در آغاز به خاطر اینکه خواننده اول گروه دستینیز چایلد بود مشهور شد. پس از یک دوره از کارهای موفقیت‌آمیز با گروه بیانسه، آلبوم خود را به نام «دیوانه‌وار در عشق» (crazy in love) وارد بازار کرد. این آلبوم تبدیل به یکی از بزرگترین آلبوم‌های آن سال شد و بیانسه برای آن ۵ جایزه گرمی به دست آورد. آلبوم دوم بیانسه به نام B’day (روز تولد) همزمان با تولد ۲۵ سالگی او وارد بازار شد و دلیل این نام‌گذاری نیز همین است.

بیانسه همچنین در عرصه سینما نیز موفقیت‌هایی را به دست آورده و در فیلم‌های هالیوودی مثل پلنگ صورتی و دختران رؤیایی بازی کرده‌است. همسر او جی-زی رپر و خواننده هیپ پاپ مشهور است. آن‌ها سال ۲۰۰۸ ازدواج کردند.

در مراسم جوایز موزیک ویدئوی ام‌تی‌وی ۲۰۱۱ در حالی که بر روی صحنه مشغول خواندن بود لباس خود را باز کرد و نشان داد که حامله‌است. پدر بچه جی-زی، رپکن معروف است.

او در مراسم اهدای جوایز ام‌تی‌وی ۲۰۱۴ جایزهٔ «پیشگام ویدئو مایکل جکسون» را برد.

جدیدترین آلبوم او که در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۳ منتشر شد، از سوی منتقدین تحسین‌برانگیز خطاب شده‌است و حتی بازیگران معروفی در صفحات اجتماعیشان از این آلبوم تعریف کرده‌اند. این در حالی است که این آلبوم بدون اطلاع قبلی منتشر شد و همین موجب شگفتی طرفداران وی شد البته او اقرار کرد که پنهان ماندن کار بر روی این آلبوم بسیار برایش سخت بوده‌است. در این آلبوم علاوه بر ۱۴ آهنگ، موزیک ویدئو ی آن‌ها نیز همزمان قرار داده شده‌است.

بیانسه در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۷ صاحب دو فرزند دوقلو به نام‌های سر کارتر (به انگلیسی: Sir Carter) و رومی (به انگلیسی: Rumi) شد.

او همچنین علاقهٔ زیادی به بسکتبال دارد و از طرفداران تیم هیوستون راکتس به‌شمار می‌رود.

آلبوم‌شناسی

  • به طرز خطرناکی عاشق (۲۰۰۳)
  • زادروز (۲۰۰۶)
  • من… ساشا فیرس هستم (۲۰۰۸)
  • ۴ (۲۰۱۱)
  • بیانسه (۲۰۱۳)
  • لیموناد (۲۰۱۶)

فیلم‌شناسی

 

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=43995

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا