بیوگرافیتولدموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

متولدین ۱ سپتامبر سینما ، تئاتر، ادبیات و موسیقی؛ جون جونگ-کوک

به گزارش کامینگ سون موزیک:  جون جونگ-کوک (به کره‌ای: 전정국؛ زادهٔ ۱ سپتامبر ۱۹۹۷) که با نام جونگ کوک (به انگلیسی: Jungkook) شناخته می‌شود، خواننده و ترانه‌سرای اهل کرهٔ جنوبی است. او کوچک‌ترین عضو و خوانندهٔ گروه پسرانهٔ کره‌ای بی‌تی‌اس است.

اوایل زندگی

جون جونگ-کوک (به انگلیسی: Jeon Jung-kook) در ۱ سپتامبر ۱۹۹۷ در بوسان کرهٔ جنوبی زاده شد. خانوادهٔ او شامل والدین و یک برادر بزرگ‌تر است. او دوران دبستان و راهنمایی را در مدرسهٔ بک‌یانگ بوسان گذراند و هنگامی‌که کارآموز شد، ادامهٔ تحصیلات خود را در مدرسهٔ راهنمایی شینگوی سئول از سر گرفت. جونگ‌کوک در کودکی آرزو داشت که بازیکن بدمینتون شود اما با دیدن اجرای «قلب‌شکن» جی-دراگون در تلویزیون، به خوانندگی روی آورد.

نام در زمان تولد جون جونگ-کوک
زادهٔ ۱ سپتامبر ۱۹۹۷ ‏(۲۳ سال)
بوسان، کره جنوبی
پیشه
  • خواننده
  • ترانه‌سرا
پیشه موسیقی
ژانر
  • کی-پاپ
  • ئی‌دی‌ام
ساز(ها) آواز
سال‌های فعالیت ۲۰۱۳–اکنون
ناشر(ان) بیگ هیت
همکاری‌های مرتبط بی‌تی‌اس

جونگ‌کوک در سال ۲۰۱۱، در آزمون برنامهٔ استعدادیابی کره‌ای سوپراستار کی که در دگو برگزار شد، حضور یافتو با وجود پذیرفته نشدن در این آزمون، از هفت کمپانی سرگرمی پیشنهاد مصاحبه دریافت کرد. او پس از دیدن اجرای آر ام (هم‌گروهی و لیدر فعلی بی‌تی‌اس)، تصمیم گرفت به بیگ هیت اینترتینمنت ملحق شود. جونگ‌کوک پیش از آغاز به کار، برای بهبود مهارت رقص خود، در تابستان ۲۰۱۲ به لس آنجلس سفر کرد و زیر نظر کمپانی رقص موومنت لایف‌استایل آموزش دید. او در ژوئن ۲۰۱۲، در موزیک ویدئوی «من خودشم» از جوکُن حضور یافت و همچنین مدتی رقصنده گروه گِلَم بود.او در سال ۲۰۱۷، از دبیرستان هنرِ مدرسهٔ هنرهای نمایشی سئول فارغ‌التحصیل شد. جونگ‌کوک در نوامبر ۲۰۱۶، از شرکت در آزمون ملی ورودی دانشگاه‌های کرهٔ جنوبی منصرف شد. در سال ۲۰۲۰، در رشتهٔ پخش و سرگرمی وارد دانشگاه سایبر جهانی شد.

حرفه

۲۰۱۳ تاکنون: بی‌تی‌اس

جونگ‌کوک در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۳، با انتشار تک‌آهنگ خیلی خفن برای مدرسه، به‌عنوان عضوی از بی‌تی‌اس آغاز به کار کرد.[۱۵] او تحت نام بی‌تی‌اس، دو قطعهٔ تک‌خوانی منتشر کرده‌است؛ اولین قطعه، قطعهٔ پاپ «آغاز» از آلبوم ۲۰۱۶ بال‌ها بود که روایتگر داستان سفر جونگ‌کوک به سئول در سنین نوجوانی به هدف آیدل شدن و قدردانی از اعضای گروه به‌خاطر حمایتشان از او بود. قطعهٔ دوم، قطعهٔ فیوچر بیس «سرخوشی» بود که در ۵ آوریل ۲۰۱۸، به‌همراه یک فیلم کوتاه نه دقیقه‌ای منتشر شد و مقدمه‌ای بر قسمت سوم مجموعهٔ «عاشق خودت باش» بی‌تی‌اس بود. نسخهٔ استودیویی کامل این قطعه در ۲۴ اوت ۲۰۱۸، به‌همراه آلبوم عاشق خودت باش: پاسخ منتشر شد.«سرخوشی» توسط دی‌جی سوئیول تهیه شده‌بود و در جدول فوران‌کننده زیر ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد، پنجم شد. سومین تک‌خوانی جونگ کوک که در آلبوم استودیویی ۲۰۲۰ گروه، نقشهٔ روح: ۷ قرار داشت، یک ترانهٔ آراندبی گیرا در مورد گذر از تجربیات دورهٔ نوجوانی به‌خاطر حرفه‌اش بود. «فرصت من»در رتبهٔ ۸۴ ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد ایالات متحده قرار گرفت. «سرخوشی» و «فرصت من» نخستین و دومین قطعه‌های تک‌خوانی از یک خوانندهٔ کی-پاپ با طولانی‌ترین حضور در جدول فروش ترانه‌های دیجیتال ملل بیلبوردند و به ترتیب ۵۴ و ۵۱ هفته را در این جدول سپری کرده‌اند.

جونگ‌کوک تهیه‌کنندهٔ اصلی دو قطعهٔ «عشق پایان نیافته‌است» و «دکّان جادو» از بی‌تی‌اس است. او در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۸، به‌همراه دیگر اعضای بی‌تی‌اس، نشان لیاقت فرهنگی را از رئیس‌جمهور کرهٔ جنوبی دریافت کرد.

۲۰۱۵ تاکنون: فعالیت‌های انفرادی

جونگ‌کوک در سپتامبر ۲۰۱۵، به کمپین «یک رؤیا، یک کره» پیوست و در کنار جمعی از هنرمندان کره‌ای، در ترانه‌ای در یادبود جنگ کره حضور یافت. این ترانه در ۲۴ سپتامبر منتشر و در ۱۵ اکتبر در کنسرت وان کِی، در سئول اجرا شد.

جونگ‌کوک در سال ۲۰۱۶، در قسمت آزمایشی برنامهٔ کارکنان گل حضور یافت. او همچنین در برنامهٔ برومنس سلبریتی‌ها و در قسمت ۷۲ پادشاه خوانندهٔ نقابدار، با عنوان «مرد شمشیرباز» شرکت کرد.

جونگ‌کوک در ۶ نوامبر ۲۰۱۸، ترانهٔ «دیگه با هم حرف نمی‌زنیم» را به‌همراه چارلی پوث، در بخش ویژه‌ای از مراسم جوایز موسیقی ام‌بی‌سی پلاس و جینی اجرا کرد. او پیش از این نیز دو کاور از این ترانه را به‌صورت تکی و به‌همراه جیمین منتشر کرده‌بود

جونگ‌کوک در ۴ ژوئن ۲۰۲۰، قطعهٔ «هنوز همراه تو»[پ ۷] را به‌صورت رایگان در ساوندکلاود منتشر کرد؛ این ترانه بخشی از پروژهٔ سالگرد بی‌تی‌اس بود. بیلبورد این ترانه را «تلفیقی از طنین سینث و ضرب ملایم گیتار با چاشنی درام» توصیف کرد. تهیه‌کنندهٔ این قطعه جونگ‌کوک بود.

تأثیر

در بررسی انجام‌شده توسط گالوپ کره در سال ۲۰۱۹، جونگ‌کوک به‌عنوان سومین سلبریتی محبوب سال کرهٔ جنوبی انتخاب شد. او در سال ۲۰۱۶ بیستم، در ۲۰۱۷ هفدهم و در ۲۰۱۸ هشتم بود.او در سال ۲۰۱۸، به‌مدت ۱۰ هفتهٔ متوالی در فهرست محبوب‌ترین سلبریتی‌های چینِ مجلهٔ های چاینا، در رتبهٔ اول بود. جونگ‌کوک در میان طرفداران در رسانه‌های اجتماعی، از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. در دسامبر ۲۰۱۸، ویدئویی از خوانندگی او در استودیو، بیشترین ریتوییت آن سال را در توییتر کرهٔ جنوبی داشت. هنرمندان زیادی همچون کیم دونگ-هان و هیونگ‌سوپ اکس ایونگ از او به‌عنوان الگو و الهام‌بخش خود یاد کرده‌اند.جونگ‌کوک از جاستین بیبر، جاستین تیمبرلیک و آشر به‌عنوان الگوهای موسیقایی خود یاد کرده‌است.

بر اساس جدول نیم‌سال گوگل، جونگ‌کوک پرجستجوترین آیدل مرد کی-پاپِ این وبگاه در سال ۲۰۱۹ بود. او در سال ۲۰۲۰ نیز در صدر این جدول جای گرفت و در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، پرجستجوترین آیدل کی‌پاپ در یوتیوب بود. به‌مدت ۳ سال متوالی، در جدول ‘ستارگان برتر کی‌پاپ’ تامبلر اول شد. توییت او در توییتر، بیشترین ری‌توییت سال ۲۰۱۹ را داشتو در سال ۲۰۲۰ دوم بود. جونگ‌کوک در مارس ۲۰۲۱، رکورد بیشترین بینندهٔ زمان واقعی وی لایو را شکست و لایو انفرادی او بیش از ۲۲ میلیون بینندهٔ همزمان داشت؛ او نخستین بار این رکورد را در اکتبر ۲۰۱۸، با بیش از ۳٫۷ میلیون بینندهٔ جهانی شکسته‌بود.

ترانه‌شناسی

ترانه‌های در جدول

عنوان سال بالاترین موقعیت در جدول فروش آلبوم
کره کانادا مجارستان نیوزیلند اسکاتلند بریتانیا ایالات متحده ملل ایالات متحده
به‌عنوان خوانندهٔ اصلی
«آغاز» ۲۰۱۶ ۲۷ ۵
  • کره: ۹۰٬۵۲۶
بال‌ها
«سرخوشی» ۲۰۱۸ ۱۱ ۸۶ ۱۶ ۹ ۴۹ ۴۵ ۲
  • ایالات متحده: ۱۵٬۰۰۰
عاشق خودت باش: پاسخ
«فرصت من» ۲۰۲۰ ۲۱ ۲۰ ۵۸ ۸۴ ۵
  • ایالات متحده: ۱۹٬۰۰۰
نقشهٔ روح: ۷
همکاری‌ها
«کریسمس عالی»
(به‌همراه جو کُن، لیم جونگ-هی، جوهی و آر ام)
۲۰۱۳ ۴۵
  • کره: ۶۴٬۷۸۹+
بدون آلبوم

ترانه‌های دیگر

سال عنوان قالب توضیحات منبع
۲۰۱۳ «همچون یک ستاره» دانلود دیجیتال، استریم به‌همراه آر ام
۲۰۱۵ «یک رؤیا، یک کره» به‌همراه هنرمندان دیگر
۲۰۱۶ «می‌دانم» به‌همراه آراِم
«من عاشقم» به‌همراه لیدی جین
۲۰۲۰ «هنوز همراه تو»

ترانه‌سرایی‌ها و تهیه‌کنندگی‌ها

جزئیات برگرفته از پایگاه دادهٔ انجمن حق تکثیر موسیقی کره است.

سال هنرمند آلبوم ترانه
۲۰۱۳ بی‌تی‌اس خیلی خفن برای مدرسه «ما ضد گلوله‌ایم قسمت ۲»
«خیال‌بافی دیگه بسه»
«خاتمه: سایفر اتاق مدوّر»
۲۰۱۵ زیباترین لحظه در زندگی، قسمت ۱ «خاتمه: عشق پایان نیافته‌است»
زیباترین لحظه در زندگی، قسمت ۲ «بدو»
۲۰۱۶ زیباترین لحظه در زندگی: همیشه جوان «برگ‌های مرده»
«بدو» (میکس آلترناتیو)
«عشق پایان نیافته‌است»
«بدو» (میکس بالاد)
جوانی «مقدمه: جوانی»
۲۰۱۸ عاشق خودت باش: اشک «دکّان جادو»
۲۰۲۰ نقشهٔ روح: ۷ «فرصت من»
جونگ‌کوک بدون آلبوم «هنوز همراه تو»
بی‌تی‌اس نقشهٔ روح: ۷ – سفر «چشمانت سخن می‌گوید»
«خاتمه: سفر»
بدون آلبوم «در جنگل
بودن «تله‌پاتی»
«بمان»
۲۰۲۱ بی‌تی‌اس، بهترین «فیلم اوت»

فیلم‌شناسی

موزیک ویدئوها

 
سال عنوان مدت زمان کارگردان(ها) توضیحات منبع
۲۰۱۳ «کریسمس عالی» ۳:۴۵ نامشخص به‌همراه آر ام، جو کُن، لیم جونگ-هی و جو هی (اِیت)

تلویزیون

سال شبکه برنامه نقش توضیحات منبع
۲۰۱۶ کی‌بی‌اس۲ بانک موسیقی میزبان ویژه به‌همراه سانا
ام‌بی‌سی شو! میوزیک کور به‌همراه جیمین
به‌همراه جی-هوپ
اس‌بی‌اس کارکنان گل از بازیگران قسمت آزمایشی
ام‌بیگ تی‌وی برومنس سلبریتی‌ها فصل ۸ (قسمت ۳۹–۳۵)
۲۰۱۷ ام‌بی‌سی میوزیک شو چمپیون میزبان ویژه ن/م

تریلرها و فیلم‌های کوتاه

 
سال عنوان مدت زمان کارگردان(ها) منبع
۲۰۱۶ «آغاز ۱#»[پ ۲۲] ۲:۳۵ یونگ-سوک چوی (لامپنز)

جوایز و نامزدی‌ها

 
مراسم جوایز سال بخش نامزدی(ها)/آثار نتیجه منبع
جوایز نسل هزارهٔ ام‌تی‌وی ۲۰۱۹ اینستاگرامر جهانی جونگ‌کوک برنده

 

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=43886

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا