موسیقیموسیقی ایران

«دو یا سه چیزی که گفته نشده بود!»

به گزارش کامینگ سون موزیک:  کوارتت زهی شماره‌ی ۶ اثر شاهرخ خواجه‌نوری اجرا می‌شود. کوارتت «سیالان» مشغول آخرین تمرینات روی این اثر قدیمی است.

کوارتت «سیالان» آخرین تمرینات خود روی این اثر قدیمی از شاهرخ خواجه‌نوری را انجام می‌دهد تا در هفته‌ی آینده، اولین اجرای جهانی از این اثر را انجام دهد.

کوارتت زهی شماره‌ی ۶ با عنوان «دو یا سه چیزی که باید به او گفت» در سال ۲۰۰۶ نوشته شده، اما تا به امروز به اجرا درنیامده است.

مهدی جلالی (آهنگساز و شاگرد خواجه‌نوری) که کار تمرینِ آنلاین با کوارتت «سیالان» را به عهده دارد در اینباره می‌گوید: «این کوارتت به نسبت ۵ کوارتت قبلی خواجه‌نوری فضایی رادیکال و برخلاف پنج اثر قبل، تماما بر اساس تکنیک‌های پیشرفته‌ی سازهای زهی نوشته شده است. حال آنکه در برخی از کوارتت‌های پیشینِ این آهنگساز، مثل کوارتت زهی شماره‌ی ۱، هیچ اثری از تکنیک‌های پیشرفته نیست و حتی شیوه‌ی نت‌نویسی نیز شیوه‌ی مرسوم و کلاسیک است».

این قطعه پس از ۱۵ سال و در راستای همکاری‌های مابین گروه موسیقی «یارآوا» و کوارتت «سیالان» در رپرتوار اجرای پیش روی سیالان قرار دارد.

در کنسرت پیش رو که شنبه ۲۸ آگوست مصادف با ۶ شهریور در شهر هنرمندان کالبه برگزار می‌شود، کوارتت سیالان سه قطعه برای کوارتت زهی از سه دوره و سه کشور را به اجرا می‌گذارد. هایدن آهنگساز قرن هجده آلمانی، مارتینو آهنگساز چک قرن بیستمی و شاهرخ خواجه‌نوری.

کوارتت زهی «سیالان» در حدود دو سال قبل توسط عسل کریمی و سه نوازنده‌ی آلمانی زیمون اشترویف، دنیلو دوک و متیس اوبن در هانوفر آغاز به کار کرد.

عسل کریمی که خود نوازنده‌ی ویلن و مدیر برنامه‌ریزی گروه «یارآوا» نیز هست، در ارتباط با برنامه‌های پیش روی این کوارتت گفت: «در راستای همکاری‌های بین‌المللی گروه موسیقی «یارآوا»، دو قطعه از دو آهنگساز ایرانی احسان خطیبی و رژین منیبی که به سفارش گروه «یارآوا» برای «پروژه‌ی بیست» نوشته می‌شوند، توسط کوارتت «سیالان» اجرا و ضبط خواهند شد و ما امیدواریم که با پایان بیماری کرونا، این امکان فراهم شود که کوارتت ما، آثار آهنگسازان ایرانی را در خود ایران اجرا کند.»

«بیست» پروژه‌ایست به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس گروه موسیقی «یارآوا»، که طی آن بیست قطعه از آهنگسازان معاصر ایران، توسط این گروه و گروه‌های مهمان اجرا و ضبط می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=43589

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا