موسیقیموسیقی ایران

صدای قلب بیماری با ملودی موسیقی ایرانی همراه شد/ صوتی

به گزارش کامینگ سون موزیک: آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی «دال» به مناسبت روز پزشک اقدام به تولید یک ملودی دیگر با استفاده از صدای واقعی ضربان قلب یک بیمار کرد.

شایان شکرآبی پزشک عمومی و از هنرمندان فعال حوزه موسیقی که طی سال‌های اخیر علاوه بر حضور در حرفه پزشکی به عنوان آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی «دال» نیز به فعالیت مشغول است بار دیگر قصد دارد در ساخت و تنظیم این قطعات صداهای بیماری‌های قلب را با موسیقی ایرانی تلفیق کند.

آهنگ «S4» به عنوان یک مثال از این مجموعه با بهره‌گیری از چهارمضراب ماهور درویش‌خان پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. این صدای غیرطبیعی درست قبل از شنیده شدن صدای اول قلب؛ هنگام انقباض دهلیزها شنیده می‌شود. در واقع صدای چهارم حاصل برخورد خون پمپ شده به بطنی سفت و نارساست.

این نوازنده پیانو چندی پیش بود که در گفتگو با خبرنگار مهر، از ساخت و تنظیم قطعاتی بر اساس صداهای بیماری‌های قلبی با در نظر گرفتن چارچوب‌های موسیقی اصیل ایرانی خبر داده و گفته بود: در ساخت و تنظیم این قطعات صداهای ضبط شده از تپش قلب بیماران دچار بیماری‌های قلبی را با موسیقی اصیل ایرانی تلفیق کرده‌ام. من در این آثار تلاش کرده‌ام از نواها و سازهای بومی ایران استفاده و این موسیقی را با سازهای استاندارد غربی نیز ترکیب کنم. این ایده می‌تواند جنبه کمک آموزشی برای دانشجویان پزشکی و پرستاری جهت یادگیری صداهای قلب در حالت‌های مختلف داشته باشد.

این نوازنده پیانو با اشاره به انتشار اولین تجربه موسیقایی خود در این قالب بیان کرده بود: در اولین تجربه‌ای که پیرامون این پروژه انجام دادیم، آهنگ midsystolic click به‌عنوان یک مثال از این مجموعه با ملودی زیبای استاد پرویز مشکاتیان تلفیق شده است. این قطعه خوشبختانه با استقبال کارشناسان و جامعه پزشکی مواجه شده به طوری که روزهای گذشته و در صفحه daily cardiology (صفحه تخصصی آموزش قلب و عروق) نیز پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. این صدای قلب، صدایی با فرکانس بالاست که توسط استتوسکوپ (گوشی پزشکی) در میانه انقباض بطن‌ها شنیده می‌شود. صدای اول (s1) و دوم (s2) قلب به‌صورت طبیعی سمع می‌شود و صدای کلیک در میانه انقباض بطن‌ها به علت افتادگی دریچه میترال به گوش می‌رسد.

سرپرست گروه موسیقی «دال» چندی پیش یک گروه ویژه هنری به نام «ابرک» را نیز در راستای حمایت از بیماران روانپزشکی تشکیل داده بود. تمرکز این گروه به صورت تخصصی بر مساله اشتغال بیماران روان‌پزشکی بر مبنای روش Individual Placement and Support بود. در این روش با شناسایی توانایی و استعداد هر شخص به حمایت و جایگزینی افراد در جایگاه مناسب آن‌ها پرداخته می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=43311

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا