موسیقیموسیقی ایران

جشنواره ملی موسیقی جوان را متوقف نکنیم

به گزارش کامینگ سون موزیک: یکی از اعضای هیات داوران بخش سه تار پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان معتقد است شرایط برگزاری این رویداد به گونه‌ای پیش رفته که نباید بگذاریم روند آن متوقف شود.

مسعود شعاری نوازنده پیشکسوت سه تار که طی سال‌های اخیر بخش داوری دوره‌های مختلف جشنواره موسیقی جوان داشته، معتقد است: ایجاد و برپایی چنین جشنواره‌ای در مملکت ما ضرورت و نیاز است وبا توجه به اینکه در این سال‌ها خط مشی صحیح و اصولی را طی کرده، توانسته در بین جوانان رقابتی درست و سازنده به وجود آورد، به ویژه افرادی که ابتدای راه هستند و نیازاست مسیری درست و استاندارد برایشان تعریف شود.

وی ادامه داد: جشنواره ملی موسیقی جوان دارای قابلیتی است که می‌تواند آرام آرام سطح آموزش و کیفی نوازندگان را ارتقا بدهد چرا که شرکت کنندگان جشنواره عملاً ناچار هستند مواردی را تعلیم ببیند که در آیین نامه جشنواره تعریف شده و باید اجرا شود. بر این اساس یادگیری این موارد هدفمند به نوعی آموزش حرفه‌ای موسیقی محسوب می‌شود و می‌تواند راهی روشن برای جوانان باشد به این دلیل که در آموختن آن کنجکاوی و تلاش بیشتری خواهند داشت.

لطفاً از آنچه در موسیقی دنیا می‌گذرد غافل نباشیم

شعاری گفت: نباید فراموش شود در همه جای دنیا جشنواره‌ها یکسان و یک جور نیستند و با توجه به مسائل روز دنیا و موسیقی عصر حاضر و همچنین مسائل علمی و سلیقه زیباشناسی، موزیسین‌ها نیاز است یک سیر تکاملی را طی کنند. به همین دلیل در برخی موارد تغییراتی را در این زمینه شاهد هستیم. علی‌الخصوص که در حال حاضر جشنواره‌ها با دوره کرونا همراه شده‌اند که به اعتقاد من در چنین روزگاری ضرورت دارد هنر و موسیقی خود را با مسائل روز دنیا پیوند بزنند و با اتفاقات روز دنیا همگام بوده و حتی جلوتر هم حرکت کنند و از مسائل روز دنیا عقب نمانند. بر این اساس نیاز است و ضرورت دارد از رسانه‌ها و امکانات علمی که در این زمینه وجود دارد برای چنین جشنواره‌هایی بهره ببرند تا این رویداد بزرگ متوقف نشود.

این نوازنده درباره تاثیرگذاری جشنواره ملی موسیقی جوان در جامعه گفت: طی سال‌ها تجربه در این زمینه به این نتیجه‌گیری رسیده‌ام جوانانی که در سنین بسیار پایین در این جشنواره شرکت می‌کنند آرام آرام یک نوازندگی حرفه‌ای را آموزش و تجربه می‌کنند. در همین چارچوب رقابت‌ها بیشتر و بهتر شده و بی تردید این موضوع در آنها ایجاد انگیزه خواهد داشت.

جشنواره موسیقی جوان می‌تواند بهتر از اینها برگزار شود اگر…

این آهنگساز تاثیرگذاری جشنواره ملی موسیقی جوان در نسل جوان را مثبت ارزیابی کرد و در این باره گفت: در حال حاضر کودکان و نسل نوجوان موسیقی ایران در سطح بسیار خوبی ظاهر شده‌اند و این موضوع اتفاق بسیار مهمی است چرا که در مقایسه با ۳۰-۴۰ سال قبل و رده سنی نوازنده‌ها، امروزه این سطح نوازندگی به لحاظ کیفی، ارتقا بسیاری پیدا کرده است و این نگاه از وجود همین جشنواره‌ها برخاسته و در کنار آن، حضور استادان به نام کشوراست که در رشته‌های مختلف موسیقی در یک جا جمع شده‌اند و برای هم خط مشی درست تعریف خواهند کرد. البته بر این نظرم برای بهتر شدن جشنواره نیاز به زمان بیشتری است چرا که می‌تواند خیلی از این بهتر باشد و همچنان جشنواره وضعیت ایده آلی ندارد اما همین که در شرایط فعلی شاهد برگزاری این جشنواره هستیم و اساتید با انگیزه و عشق حضور دارند، می‌تواند اتفاق بسیار خوب و مهمی باشد.

شعاری ایده آل بودن جشنواره ملی موسیقی جوان را توجه به خلاقیت بیشتر عنوان کرد و افزود: به عقیده من می‌بایست اتفاق نظر بیشتری در خصوص مبحث خلاقیت صورت بگیرد و آرام آرام به سمتی حرکت کنیم که صرفاً از تکرارمکررات جلوگیری شود و در نسل جوان انگیزه بیشتری ایجاد گردد. تاکید بسیار من بر این است که بر روی خلاقیت بیشتر جوانان و پایه فرهنگی درست، توجه بیشتری شود.

این رویداد با همه جشنواره‌ها فرق دارد

وی درباره تفاوت و دستاورد جشنواره ملی موسیقی جوان با دیگر جشنواره‌ها نیز بیان داشت: جشنواره ملی موسیقی جوان صرفاً یک جشنواره رقابتی نیست که فقط ارائه موسیقی مد نظر باشد، بلکه بستری کاملاً علمی دارد. در این رویداد رقابت‌ها در بستری درست و کارشناسانه برگزار می‌شود و در یک زاویه دیگر تعریف شده است. به همین دلیل آیین نامه آن هم نسبت به جشنواره‌ای دیگر متفاوت است.

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=43272

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا