موسیقی ایران

گفت‌وگوبا حسین رضایی نیا: هدفم بلند است و هیچ وقت اشباع نمی شوم

به گزارش کامینگ سون موزیک: لی‌لا رضایی:حسین رضایی‌نیا ازنوازندگان سرشناسی است که تا کنون همکاری های بسیاری با بزرگان موسیقی ایران داشته است.
وی که هم اکنون تمرینات کنسرت گروه دف نوازان «ماهور» را به مناسبت هفتادمین زادروز استاد بیژن کامکار به سر می‌برد، از شاگردان این استاد موسیقی بوده و تاکنون با هنرمندانی همچون کیخسرو پورناظری، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، مجتبی میرزاده، علی اکبر مرادی، همایون شجریان، محمد معتمدی، علیرضا قربانی، سالار عقیلی و وحید تاج به نوازندگی پرداخته و در بیش از ۸۰ آلبوم موسیقی نوازندگی کرده‌است.
وی همچنین اجراهایی را با سامی یوسف در خارج از ایران داشته‌است.
کنسرت گروه دف نوازان «ماهور» با عنوان «دف و نی» به مناسبت هفتادهمین زادروز استاد «بیژن کامکار» بهانه ای شد تا با وی گفت‌وگویی کوتاه داشته باشیم.

همکاری با استاد کامکار در چه راستایی صورت گرفت؟

با توجه به اینکه ما یکی دوسال درگیر این تمرین بودیم، به این نتیجه رسیدیم که کارهای این شکلی زیاد انجام شده و چه بهتر که ما این کاررا با کلام اجرا کنیم. البته یکی دو قطعه هم قرار بود با ساز ملودیک هماهنگ بشویم که امکانش فراهم نشد. تمرین‌ها را بیشتر گذاشته بودیم روی قطعات بی کلام چون ما تعدادی قطعه بی کلام کار کرده ایم و چندتای آن‌ها را برای این کنسرت انتخاب کردیم .
همکاری با استاد کامکار به این صورت بود که طی جلسه ای که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که آن کارهای قدیمی «دف و نی» استاد کامکار را به صحنه ببریم. تصمیم گرفتیم با ایشان صحبت کنیم و رضایتشان را جلب کنیم. وقتی این کار را کردیم تمرینات «دف و نی» را شروع کردیم و از آقای فردین لاهورپور خواهش کردیم که یک گروه نی نوازی هماهنگ کنند و ایشان هم چهار نفر را انتخاب کردند .
ما پیش از این نیزدر سال 92 کنسرت «دف و نی» را با استاد کامکار در تالار وحدت اجرا کردیم که اجرای بسیار خوبی هم بود. ولی از آنجایی که استاد دوست دارند این کار را با تعداد زیاد دف اجرا کنند و نیز از طرفی دوست داشتند «سماع» هم داشته باشند، تصمیم گرفتیم این کار را انجام بدهیم که متاسفانه موفق نشدیم و به همین دلیل تصمیم گرفتیم این کار را به صورت همان«دف و نی» اجرا کنیم.
خیلی باعث افتخار همه ماست که استاد کامکار این کار را قبول کرده و آمدند. انشالله سایه ایشان سال های سال بالای سر موسیقی باشد. ایشان از مفاخر موسیقی این سرزمین هستند و کسی بودند که دف را وارد موسیقی سنتی کردند، وارد موسیقی کردی کردند و این ساز را نمایان کردند. خود ایشان می گفتند یک موقع که من دف می زدم،آرزو داشتم که هزاران نفر دف بزنند و الان به این آرزویم رسیده ام و خیلی خوشحالم. ما هم خوشحالیم که این کار را با ایشان به صحنه می بریم و امیدواریم به بهترین شکل ممکن اجرا به ثمر بنشیند. ممنونیم از تمام کسانی که در این اجرا به ما کمک کردند از جمله آقای فلاحپور عزیز. انشالله بتوانیم برنامه ای داشته باشیم که درخور شان و منزلت استاد کامکار باشد.

دف نوازان ماهور چه ویژگی منحصر به فردی دارند که این گروه را متمایز از دیگران کرده است؟
والله این گروه متمایز از دیگر گروهها نیست. خیلی از عزیزانی بودند که در این ژانر موسیقی زحمت زیادی کشیدند و ما فقط در این زمینه متمایزیم که همه با هم رفاقت داریم و دوست هستیم، کسی به دیگری برتری ندارد و همه به یک شکل و در یک جایگاه هستیم. همه از یک خانواده ایم و طی این مدت طولانی که با هم کار کردیم خیلی از عزیزان از شهرهای دور آمدند و با هزینه شخصی خود این مسیرهای طولانی را طی کردند و به تهران آمدند. همین طور بچه هایی که از تهران هستند هم بسیار زحمت کشیدند و من دست تک تکشان را می بوسم و برایشان آرزوی موفقیت می کنم.
رفاقت، دوستی و معرفت و انسانیت ویژگی گروه ماست و من هم نسبت به تک تک این عزیزان تعصب دارم.خیلی خوشحالم که این بچه ها در کنار استاد کامکار عزیز دیده می شوند.

مصائب و مشکلات دیگر گروهها را نیز دارید؟
ما طی این دوسال حول و حوش 20 میلیون تومان هزینه جا دادیم که این اواخر به کمک خود بچه ها این هزینه ها پرداخت شد. خودشان قبول کردند این کار را بکنند و هر یک مبلغی را بابت هر تمرین به حساب ما ریختند و ما توانستیم جا را بگیریم. چون شرایط خیلی سخت شده و قیمت همه چیز افزایش یافته است. اگر بنزین، نان و پنیر، میوه و شیر و … گران شده، قیمت سالنها هم گران شده است. با این حساب ما برای بلیت هایمان قیمت متعادلی در نظر گرفته ایم. نه گران است که به کسی فشار بیاید و نه طوری که همه متضرر شوند، حدوسط 80-90 هزارتومان است. انشالله بتوانیم برنامه هایی هم در شهرستان ها داشته باشیم که بدون کمک اسپانسر یا حمایت های دولتی اتفاقی برای گروههای بزرگ نمی افتد.

اجرای پیش رو به چه صورت و با ارائه چه ویژگیهایی خواهد بود؟
ما قطعاتی که خواهیم داشت، متشکل از چهار قطعه بی‌کلام است که تا به حال اجرا نشده‌اند. از آلبوم «دف و نی» نیزگلچینی از قسمت ماهور و شور این برنامه داریم. تغییر آنچنانی ای نداشتیم ولی مثلا یک جاهایی چیزهایی اضافه کرده ایم و در جاهایی مثلا چند میزان کم کردیم ، ولی خوب همه چیز طبق روال قبل است.

طبعا همکاری با استاد کامکار باعث مباهات است! اینطور نیست؟
خانواده کامکارها چه از نظر موسیقی و چه از نظر اخلاقی در دنیا از بهترین‌ها هستند. هرکدامشان واقعا ویژگی منحصر به خود را دارند. همه اشان خیلی خوبند، استاد بیژن کامکار که استاد من بوده اند که برایشان احترام خاصی قائلم و تا ابد هم احترام خواهم گذاشت. چون یکی از ستون های محکم ایران هستند که علاوه بر خوانندگی خوب، نوازنده چندین ساز مختلف هستند . من خیلی خوشحالم که در این شرایط سنی و این اوضاع اجتماعی ، سختی های روزمره و فشارها، ایشان قبول کردند و قطعا همکاری خیلی شیرینی است. من استاد کامکار را از سال 1372 به جهت اینکه شاگردشان بوده ام، می شناسم و همیشه هم درارتباط بوده ام. خیلی افتخار می کنم که زیر سایه ایشان هستم و افتخار می کنم که در بروشورها اسم ایشان را به عنوان استاد خودم آورده ام . همیشه اسم ایشان را با خود یدک می کشم و به آن می بالم. ایشان الگوی من بوده اند چه درهنر و چه در اخلاق! هنوز که هنوز است وقتی با هم می نشینیم و صحبت می کنیم با خنده و شوخی و خوبی های ایشان مواجه می شوم.
ایشان سرشار از خاطرات خوب هستند و به قدری خاطرات را خوب و شیرین تعریف می کنند آدم از نشستن در کنار ایشان سیر نمی شود. امیدوارم ایشان همیشه سلامت باشند و سایه اشان بالای سر جامعه موسیقی باشد.

همکاری با آقای فلاحپور چطور شکل گرفت؟
این کنسرت به مناسبت هفتادمین زادروز استاد برگزار می شود.مجید فلاحپور را سالهاست می شناسم و هر وقت ضبط داشتیم در حوزه ایشان را می دیدم. چندین کنسرت دیدم که برگزار کرده اند. البته توسط یکی از بهترین هنرجویانم سرکار خانم امیری مقدم با ایشان درخصوص کنسرت وارد مذاکره شدیم. این کنسرت را ما با چندجا صحبت کردیم اما نشد . چون یا وقت نداشتند و یا بنا به دلایلی نمی توانستند پیگیری کنند. اعتماد کردم به ایشان و تا الان هم همه چیز خوب بوده و امیدوارم ایشان کارشان را به نحو احسن انجام بدهند تا بتوانیم همکاری های دیگری با هم داشته باشیم. این کنسرت را به فال نیک می گیریم و امیدواریم از این پس کارهای خوب ادامه دار باشد.

ترکیب بندی سازها نشان می دهد که در ژانرهای مختلف موسیقی دستی برده اید.
دوست دارم در هر ژانری از موسیقی وجود داشته باشم و هر نوع موسیقی ای را تجربه کنم. همیشه هدفم بلند است و هیچ وقت اشباع نمی شوم. در هر ژانر از موسیقی کار کردن را دوست دارم و به قول گفتنی هر گلی یک بویی دارد. من هم در هر ژانری که کار می کنم و در هرگروهی که کار می کنم آن حال و هوا و حس و حال خود را برایم دارد. سعی می کنم همیشه یاد بگیرم و تا ابد هم یاد خواهم گرفت. به همه هنرجویانم هم می گویم اگر یک وقت فکر کنید به جایی رسیدید و همه چیز را می دانید و آخر خط هستید، کنار فلان هنرمند نشستید و روی فلان سن رفتید و …و خدایی نکرده مغرور شوید، کاملا خودکشی کرده اید. من برنامه پیش رو را جزو یکی از رزومه های خوبم لحاظ می کنم و از این به بعد سعی می کنم با همین اکیپی که هستم برنامه های متنوع تری را پیاده کنی.

پس شاهد فعالیت های مشترک بیشتری خواهیم بود؟
بله! چون من با گروه خوبی دارم کار می کنم و حتما آن را حفط می کنم. حالا ممکن است جایی برنامه ای در یک شهرستان باشد و نتوانیم با این تعداد برویم ولی سعی می کنیم با گلچینی از این عزیزان برویم. طوری پیش برویم که غیر از این هسته گروه، بقیه بچه ها هم که زحمت کشیدند، به صورت دوره ای و چرخشی همیشه با ما باشند و چه بسا بتوانیم تغییراتی هم در برنامه بدهیم.

برنامه پیش رو برنامه ای درخور و در شاَن خواهد بود؟
خوشحال می شوم کسانی که با سالن می آیند از سالن راضی بیرون بروند. خوشبختانه یک سانس سولد اوت شده و سانس بعدی هم دارد خوب می فروشد. تشکر می کنم از عزیزانی که ما را حمایت کردند و وتمام کسانی که زحمت کشیدند و کسانی که در این شرایط سخت بلیت خریدند. امیدوارم برنامه ای اجرا کنیم که درخور و درشان این عزیزان باشد.

چه کسانی در این کنسرت کنارتان هنرنمایی می کنند؟
تهیه کننده این کنسرت آقای مجید فلاحپور است و استاد بیژن کامکار قطعاتی منتخب از آثارش را در این کنسرت اجرا می کند. پیش از این قرار بود در یک سانس برنامه داشته باشیم که به دلیل فروش تمامی بلیت ها برآن شدیم تا یک سانس دیگر اضافه کنیم و به این ترتیب علاوه بر ساعت 21، در ساعت 18 نیز سانس دیگری اجرا خواهیم کرد.
من و ماهور روشن به عنوان سرپرست گروه، آرین رضایی، نگار اعزازی، میلاد عباسی، سینا شهریاری و حسین شهمیری نوازندگان دف و فردین لاهورپور، حسین مکانیکی، مرتضی صنایعی و حسین قاسم زاده اعضای گروه نی نوازان را تشکیل می دهند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=4320

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا