بیوگرافیتولدموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

متولدین ۲۰ اوت سینما ، تئاتر، ادبیات و موسیقی؛ ایمی آدامز

به گزارش کامینگ سون موزیک: اِیمی لو آدامز (انگلیسی: Amy Lou Adams‎؛ زادهٔ ۲۰ اوت ۱۹۷۴) یک بازیگر آمریکایی است. او بابت نقش‌آفرینی در فیلم‌های کمدی و دراماتیک شناخته می‌شود و نامش سه‌بار در رتبه‌بندی سالانه پردرآمدترین بازیگران زن جهان قرار گرفته‌است. از افتخارات او می‌توان به دو جایزهٔ گلدن گلوب و نامزدی شش جایزهٔ اسکار و هفت جایزهٔ آکادمی فیلم بریتانیا اشاره کرد.

آدامز در ویچنزا، ایتالیا متولد شد و در کاسل راک، کلرادو بزرگ شد. او چهارمین فرزند از هفت خواهر و برادر است. او برای بالرین شدن آموزش دید، اما در ۱۸ سالگی، تئاتر موسیقایی را مناسب‌تر دید و از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ در تئاتر دینر کار می‌کرد. آدامز در سال ۱۹۹۹ نخستین نقش‌آفرینی‌اش در یک فیلم بلند را با بازی در قسمت پشتیبان طنز آخر خوشگل‌ها ایفا کرد. پس از مهاجرت به لس آنجلس، او در تلویزیون به عنوان میهمان ظاهر می‌شد.

او در فیلم‌هایی همچون اگه می‌تونی منو بگیر (۲۰۰۲)، شب در موزه: نبرد اسمیت‌سونیان (۲۰۰۹)، مشت‌زن (۲۰۱۰)، او (۲۰۱۳)، مرد پولادین (۲۰۱۳)، حقه‌بازی آمریکایی (۲۰۱۳) و بتمن و سوپرمن: طلوع عدالت (۲۰۱۶) بازی کرده‌است. ایمی آدامز در مجموع ۶ بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده‌است: ۵ بار نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای جون‌باگ (۲۰۰۵)، تردید (۲۰۰۸)، مشت‌زن (۲۰۱۰)، استاد (۲۰۱۳) و معاون (۲۰۱۹).و یک بار نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن برای حقه‌بازی آمریکایی شده‌است

به گزارش مجله فوربز در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶، آدامز به ترتیب با سیزده و سیزده و نیم میلیون دلار درآمد سالیانه هشتمین و دو سال بعد هفتمین بازیگر زن پردرآمد جهان بوده‌است.مجله تایم وی را در سال ۲۰۱۴ در لیست خود که سالیانه صد شخصیت تأثیرگذار جهان را معرفی می‌کند قرار داد. او در ژانویه ۲۰۱۷ صاحب ستاره‌ای در پیاده‌روی شهرت هالیوود شد.

کودکی و نوجوانی

ایمی آدامز در ویچنزای ایتالیا متولد شده‌است. او چهارمین فرزند از هفت فرزند پدر و مادر آمریکایی خود، ریچارد کنت و کاترین آدامز می‌باشد. پدرش در زمان تولد او به عنوان تعمیرکار ارتش آمریکا در ویچنزا فعالیت می‌نمود و مادرش بدنسازی نیمه حرفه‌ای بود. ایمی در کلیسای مورمون بزرگ شد اما پدر و مادرش بعد از جداییشان کلیسا را ترک کردند. ایمی آدامز از زمان تحصیل فعالیت هنری اش را آغاز کرد، در گروه کر دبیرستان فعالیت داشت، به رقص باله علاقه‌مند بود و همچنین در نوجوانی تئاتر بازی می‌کرد

زندگی حرفه‌ای

۱۹۹۵–۲۰۰۶

در سال ۱۹۹۹ برای فیلم سقوط بی‌رحمانه مرگبار تست بازیگری داد. فیلمی که اولین نقش ایمی آدامز را برایش به ارمغان آورد. پس از آن همبازیش در این فیلم، کریستی آلی او را متقاعد کرد که به لوس آنجلس نقل مکان کند. پس از مدت کوتاهی در لوس آنجلس در سریال تلویزیونی مقاصد بیرحمانه برای شبکه فاکس بازی کرد. سریالی که انتظارات شبکه را برآورده ننمود و پس از تجدید نظرهای متعدد در فیلم‌نامه با تدوین مجدد به صورت فیلمی به نام مقاصد بی‌رحمانه ۲ منتشر شد.تا سال ۲۰۰۲ آدامز در فیلم‌های درجه ب مانند مهمانی ساحلی دیوانه‌ای و به عنوان بازیگر مهمان در سریال‌های تلویزیونی بافی قاتل خون‌آشام، اسمالویل و بال غربی ظاهر شد.سپس در فیلم اگه می‌تونی منو بگیر ساختهٔ استیون اسپیلبرگ در نقش مقابل لئوناردو دیکاپریو بازی کرد. بازی او انتظارات را برآورده نکرد و آدامز تا یک سال بعد پیشنهادی برای بازی نداشت.

قبل از ترک سریال دکتر وگاس، بازی در فیلم کم خرج جون باگ را پذیرفت. نقش او زنی حامله بود که از کمبود محبت از سوی شوهرش رنج می‌برد و بسیار ساده و مهربان است، فیلم در سال ۲۰۰۵ در جشنواره فیلم ساندنس اکران شد و جایزه ویژه داوران را برای آدامز به ارمغان آورد. وی مورد تحسین و تمجید منتقدان قرار گرفت و توانست جوایز متعددی را به عنوان بازیگر نقش مکمل زن به خود اختصاص دهد. از جمله جایزه انجمن منتقدان پخش فیلم و جایزه ایندیپندنت اسپیریت؛ او همچنین برای بازی در این نقش نامزد دریافت جایزه انجمن بازیگران فیلم برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن و اسکار شد. تحسین‌های منتقدان از بازی او در جون باگ باعث افزایش علاقه او برای بازیگری شد و سال بعد او در فیلم شب‌های تالادگا و به عنوان مهمان در سریال اداره بازی کرد. در سال ۲۰۰۶ آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک از او برای عضویت دعوت نمود.

۲۰۱۲–۲۰۰۷

بعد از اینکه او برای یک انیمیشن والت دیزنی به نام سگ زیرزمینی صداگذاری کرد، در سال ۲۰۰۷ برای ایفای نقش در فیلم پرخرج مسحور شده از بین ۳۰۰ بازیگر انتخاب شد. مسحور شده به موفقیت تجاری دست یافت و بیشتر از ۳۰۰ میلیون دلار در جهان فروش داشت. بازی او در نقش شاهزاده خانمی که در دنیای امروز گرفتار می‌شود، بازتاب خوبی از طرف منتقدانی همچون راجر ایبرت داشت. آدامز با این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال یا کمدی و نامزد بهترین بازیگر زن انجمن منتقدان شد. همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن ساترن را به خود اختصاص داد. ۳ آهنگ این فیلم در بخش بهترین آهنگ اصلی اسکار نامزد شدند. آدامز یکی از این آهنگ‌ها را به صورت زنده در مراسم اسکار اجرا کرد.

موفقیت مسحور شده باعث شد ایمی آدامز در معرض دید رسانه‌ها قرار بگیرد، ونیتی فیر او را یکی از ۸ چهره جدید هالیوود نامید. او در مارس ۲۰۰۸ مجری یکی از برنامه‌های پخش زنده شنبه شب بود. آن سال در فیلم‌های سانشاین کلینینگ و خانم پتیگرو برای یک روز زندگی می‌کند و همچنین در نقش کوتاهی در فیلم جنگ چارلی ویلسون به همراه تام هنکس، جولیا رابرتز و فیلیپ سیمور هافمن ایفای نقش نمود.

در اواخر سال ۲۰۰۸ آدامز در فیلم تردید به کارگردانی جان پاتریک شنلی بازی کرد. او در این فیلم با مریل استریپ، فیلیپ سیمور هافمن و وایولا دیویس همبازی بود. فیلم با واکنش خوب منتقدان مواجه شد. آدامز با بازی در نقش یک راهبه معلم نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن، گلدن گلوب، جایزه انجمن بازیگران فیلم برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بفتا شد. بازی بعدی او نقش آملیا ارهارت در فیلم پر فروش شب در موزه: نبرد اسمیتسونین در مقابل بن استیلر بود. در همین سال در فیلم جولی و جولیا در کنار مریل استریپ ایفای نقش نمود.

در سال ۲۰۱۰ آدامز در ۲ فیلم ظاهر شد، فیلم کمدی رمانتیک سال کبیسه و مشت زن. او در مشت زن در کنار مارک والبرگ، کریستین بیل و ملیسا لئو بازی کرد. نقش دختر پرخاشگر و معتاد به الکل این فیلم تجربه‌ای نو در کارنامه او محسوب می‌شود. فیلم بازتاب بسیار مثبتی را از طرف منتقدین برای بازیگرانش داشت و نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم شد. آدامز مورد تحسین منتقدان بسیاری قرار گرفت و بازی در این فیلم، نامزدی بفتا، انجمن منتقدان پخش فیلم، جایزه انجمن بازیگران فیلم برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن، گلدن گلاب و اسکار را برای او به دنبال داشت.

در سال ۲۰۱۱ او در کنار جیسون سیگل و عروسک‌های ماپت در فیلم ماپت‌ها بازی کرد و دوباره به خوانندگی در فیلم بازگشت. در سال ۲۰۱۲، بازی در فیلم استاد به کارگردانی پل توماس اندرسون را تجربه نمود. او در این فیلم در نقش پگی داد همسر یک رهبر دینی با بازی فیلیپ سیمور هافمن بازی کرد. او برای این نقش نامزد دریافت جوایز اسکار، گلدن گلاب و بفتا شد. آدامز در فیلم مشکلی با منحنی دربارهٔ بیس بال در کنار کلینت استوود ظاهر شد. سپس در فیلمی از والتر سالس به نام در جاده در مقابل ویگو مورتنسن بازی کرد.

۲۰۱۳-تا حال

۲۰۱۳ سال پرکاری برای ایمی آدامز بود. زک اسنایدر او را برای نقش لوئیس لین در فیلم مردی از فولاد انتخاب کرد که فیلمی به تهیه‌کنندگی کریستوفر نولان و بر اساس شخصیت‌های دی سی کامیک بود.در همان سال وی به همراه کریستین بیل، بردلی کوپر و جنیفر لارنس در حقه بازی آمریکایی به کارگردانی دیوید او راسل بازی کرد. فیلم با استقبال فراوان منتقدان همراه شد و علاوه بر ۷ نامزدی در گلدن گلوب و ده نامزدی در اسکار و بفتا برای هر چهار بازیگر نامزدی گلدن گلوب، بفتا و اسکار را در پی داشت. نقش زن کلاهبردار و با هوش همکاری موفق دیگری با او راسل محسوب می‌شود. ایمی آدامز برای این فیلم برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال یا کمدی شد.

ایمی همچنین در فیلم او در کنار خواکین فینیکس به کارگردانی اسپایک جونز بازی کرد. زنی از طبقه تحصیل کرده که از شوهرش به تازگی جدا شده، به عنوان یکی از نقش‌های افسرده او شمرده می‌شود. فیلم نیز نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم و برنده بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی شد. سال ۲۰۱۴ او در ۲ فیلم لالایی و چشمان درشت بازی کرد. در چشمان درشت ایمی شخصیتی افسرده را بازی می‌کند که زنی درون‌گرا و هنرمند است. این فیلم به کارگردانی تیم برتون آدامز را برای دومین بار برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال یا کمدی و نامزد جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش اول زن کرد.ایمی آدامز در سال ۲۰۱۶ فیلم بتمن و سوپرمن: طلوع عدالت را بر پرده داشت و با ۲ فیلم تحسین شده ورود به کارگردانی دنی ویلنو و حیوانات شبانه به کارگردانی تام فورد در فصل جوایز حضور دارد، او برای ورود نامزد گولدن گلوب و بفتا شده‌است و هر دو فیلم نیز موفقیت‌هایی در جوایز پایان سال داشته‌اند.

چیزهای تیز به کارگردانی ژان-مارک ولی اولین تجربه بازیگری ایمی آدامز در نقشی محوری در سریال بود که بازخوردهای مثبتی را به همراه داشت و برای اولین بار او را نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش زن برای سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی کرد.آدامز چندین بار برای نقش آفرینی مجدد در نقش شاهزاده جیزل اعلام آمادگی کرده‌است، این فیلم که ادامه‌ای بر افسون شده می‌باشد، در مرحله پیش تولید قرار دارد. او در ژانویه ۲۰۱۷ صاحب ستاره‌ای در پیاده‌روی شهرت هالیوود شد. در سال ۲۰۱۸ آدامز در فیلم معاون دوباره با کریستین بیل همبازی شد و توانست ششمین نامزدی اسکار خود را باز هم در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن کسب نماید. او قرار است که در پروژه‌ای در حال تولید به نام زنی پشت پنجره به کارگردانی جو رایت نیز همکاری کند.

زندگی شخصی

ایمی آدامز در سال ۲۰۰۱ با دارن له گالو در کلاس بازیگری آشنا شد. آن دو در سال ۲۰۰۸ نامزد شدند. وی ۲ سال بعد صاحب دختری به نام آویانا له گالو شد و سال ۲۰۱۵ با گالو ازدواج کرد.

فیلم‌شناسی

فیلم

سال عنوان نقش توضیحات منبع
۱۹۹۹ آخر خوشگل‌ها لسلی میلر
۲۰۰۰ مهمانی ساحل روانی مارول آن
۲۰۰۰ کرومیوم هوک جیل رویالتوبر فیلم کوتاه (اسم وی به صورت امی لو آدامز آمده‌است)
۲۰۰۰ مقاصد بی‌رحمانه ۲ کاترین مرتویول فیلم ویدیویی
۲۰۰۲ قانون کشتار دورین
۲۰۰۲ کدو تنبل الکس
۲۰۰۲ در خدمت سارا کیت
۲۰۰۲ اگه می‌تونی منو بگیر برندا استرانگ
۲۰۰۴ فرار آخر الکسیس
۲۰۰۵ تاریخ عروسی ایمی الیس
۲۰۰۵ بی‌حرکت ایستادن الیس
۲۰۰۵ جون‌باگ اشلی جانستن
۲۰۰۵ مهمانی تولد استفان توبولوسکی خودش مستند
۲۰۰۶ سِنت‌ها شارلوت براون فیلم کوتاه
۲۰۰۶ شب‌های تالادگا سوزان
۲۰۰۶ تینیشس دی در پیک سرنوشت زن زرق و برق‌دار
۲۰۰۶ اِکس ابی مارس
۲۰۰۷ آندرداگ پولی پیوربرد «شیرین» صداپیشه
۲۰۰۷ افسون‌زده شاهزاده خانم جیزل
۲۰۰۷ جنگ چارلی ویلسون بانی باخ
۲۰۰۸ آفتاب تمیز کردن رز لورکوفسکی
۲۰۰۸ خانم پتیگرو برای یک روز زندگی می‌کند دلیسیا لافوس
۲۰۰۸ تردید خواهر جیمز
۲۰۰۹ شب در موزه: نبرد اسمیتسونین آملیا ارهارت / تِس
۲۰۰۹ جولی و جولیا جولی پاول
۲۰۰۹ قطعه موسیقی عاشقانه مهتاب کلویی
۲۰۱۰ سال کبیسه آنا برادی
۲۰۱۰ عشق و بی‌اعتمادی شارلوت براون قسمت: «سکه‌ها» [۴۸][۴۹]
۲۰۱۰ مشت‌زن میکی وارد [۵۰]
۲۰۱۱ ماپت‌ها ماری
۲۰۱۲ در جاده جین / جون ولمر
۲۰۱۲ استاد پگی دود
۲۰۱۲ مشکلی با منحنی میکی لوبل
۲۰۱۳ مرد پولادین لوئیس لین
۲۰۱۳ او ایمی
۲۰۱۳ حقه‌بازی آمریکایی سیدنی پروسر
۲۰۱۴ لالایی امیلی
۲۰۱۴ چشمان بزرگ مارگارت کین
۲۰۱۶ بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت لویس لین
۲۰۱۶ ورود دکتر لوئیز بنکس
۲۰۱۶ حیوانات شب‌زی سوزان مورو
۲۰۱۷ لیگ عدالت لویس لین
۲۰۱۸ معاون لین چینی
۲۰۲۰ مرثیه هیلبیلی بی ونس
۲۰۲۱ لیگ عدالت زک اسنایدر لویس لین نسخه اصلی لیگ عدالت
۲۰۲۱ زنی پشت پنجره دکتر آنا فاکس
۲۰۲۱Films that have not yet been released ایون هنسن عزیز سینتیا مورفی تکمیل شده‌است
۲۰۲۲Films that have not yet been released ناامیدی جیزل پس-تولید
Films that have not yet been released
کلید
نشان‌دهنده فیلم‌هایی است که هنوز اکران نشده‌اند

تلویزیون

سال(ها) عنوان نقش توضیحات منبع
۲۰۰۰ نمایش دهه ۷۰ کت پترسون قسمت: «سوزاندن خانه»
۲۰۰۰ افسون‌شده مگی مورفی قسمت: «شانس مورفی»
۲۰۰۰ زو، دانکن، جک و جین دیناه قسمت: «بلند، تاریک و رئیس دانکن»
۲۰۰۰ مَشیَت بِکا قسمت: «دکتر خوب»
۲۰۰۰ بافی قاتل خون‌آشام‌ها بث مکلی قسمت: «خانواده»
۲۰۰۱ اسمالویل جودی ملویل قسمت: «هوس»
۲۰۰۲ بال غربی کتی قسمت: «۲۰ ساعت در آمریکا (قسمت اول)»
۲۰۰۴ پادشاه تپه میستی
مرلین
آفتاب
«بانوی موی من»
«فاکتور تشویق»
فقط صدایش
۲۰۰۴ دکتر وگاس آلیس دوهرتی قسمت ۵
۲۰۰۵−۲۰۰۶ اداره کتی قسمت ۳
۲۰۰۸
۲۰۱۴
پخش زنده شنبه شب میزبان «ایمی آدامز / ومپایر ویکند»
«ایمی آدامز / وان دایرکشن»
۲۰۱۱ سسمی استریت خودش قسمت: «Cast Iron Cooks»
۲۰۱۸ چیزهای تیز کامیل پریکر ۸ قسمت؛ همچنین تولیدکننده اجرایی
۲۰۲۱ پادشاهان آمریکا مینی‌سریال تلویزیونی در پیش-تولید

تئاتر

سال عنوان نقش محل برگزاری منبع
۲۰۱۲ به‌سوی جنگل همسر نانوا تئاتر دلاکورت

موزیک ویدئوها

سال عنوان هنرمند(ها) کارگردان نقش منا.
۲۰۰۸ «ترانه قهرمان» د لنلی آیلند اکویا شوفر زن در خطر
۲۰۲۰ “تصور کن” هنرمندان برای ما یکی هستیم None خودش

دیسکوگرافی

سال موسیقی متن آهنگ منبع
۲۰۰۷ افسون‌زده «بوسهٔ عشق واقعی»
«آهنگ کار مبارک»
«اینگونه می‌دانید»
۲۰۰۸ خانم پتیگرو برای یک روز زندگی می‌کند «اگر من اهمیتی نمی‌دادم»
۲۰۱۱ ماپت‌ها «زندگی یک آهنگ شاد است»
«من مهمانی»
«زندگی یک آهنگ شاد است نهایی»

جوایز و نامزدی‌ها

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=43161

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا