موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

امکان تبعیض در جشنواره موسیقی جوان منتفی است

به گزارش کامینگ سون موزیک: داور بخش سنتور پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان معتقد است؛ ساختار جشنواره به شکلی طراحی شده که امکان تبعیض در آن وجود ندارد.

مینا افتاده (استاد سنتور و مدرس هنرستان موسیقی)، جشنواره موسیقی جوان را یکی از جشنواره‌های قابل توجه برای نوجوانان و جوانان دانست و گفت: بسیاری از جوانان و نوجوانان علاقمند به موسیقی در مناطق دور از پایتخت که امکانات چندانی برای بروز استعدادها و توانایی‌هایشان را ندارند، در این جشنواره شرکت می‌کنند و مورد تشویق و ترغیب قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: جشنواره موسیقی جوان جای خالی آموزش موسیقی در بسیاری از شهرها را گرفته است. هنرستان‌ها و دانشکده‌هایی که آموزش‌های قابل قبول ارائه می‌کنند در تهران متمرکز شده‌اند و در نبود آموزش‌های مناسب و استاندارد، بخصوص نبود هنرستان موسیقی برای دختران در برخی شهرستان‌ها، علاقمندان جوان و نوجوان موسیقی و هنرمندان نوپا در شهرهای مختلف کشور راغب هستند که نواختن ساز را بیاموزند و در جشنواره موسیقی جوان شرکت کنند.

افتاده اضافه کرد: می‌دانم در میان سازهای ایرانی، سنتور یکی از پرمخاطب‌ترین سازهاست که با استقبال جوانان و نوجوانان قرار گرفته و در این رشته بسیار با اشتیاق کار می‌کنند.

این استاد موسیقی ایرانی تاکید کرد: جشنواره جوان نقش آموزش صحیح و اصولی را برای پیشبرد موسیقی و فرهنگ کشور بازی می‌کند.

او همچنین این نکته را هم اضافه کرد که جشنواره جوان در چهارده دوره توانسته جوانان علاقمند به موسیقی را به مسیر درست هدایت کند.

افتاده که چند دوره داور جشنواره موسیقی جوان بوده، توضیح داد: در سال‌های اول برگزاری جشنواره، سعی می‌کردیم شرکت‌کنندگان را به روش‌های درست هدایت کنیم و اصول را به آن‌ها آموزش بدهیم اما حالا به قدری آزموده شده‌اند که رقابتشان بسیار تنگاتنگ است و انتخاب برای داوران بسیار دشوار می‌شود. متاسفانه شرایط و امکانات جشنواره اجازه نمی‌دهد که تعداد برگزیدگان از تعداد مشخصی بیشتر باشد وگرنه به اعتقاد من، در این سال‌ها بسیاری از شرکت‌کنندگان جشنواره موسیقی جوان می‌توانستند برگزیده باشند.

افتاده در خصوص معرفی برگزیدگان جشنواره به بازار موسیقی و مشارکت آن‌ها در فعالیت‌های حرفه‌ای گفت: در تمام دوره‌هایی که من داور جشنواره بوده‌ام، این مسئله مطرح بوده و همیشه به این فکر کرده‌ایم که چگونه می‌توان برگزیدگان جشنواره و کسانی که رتبه‌های خوب کسب می‌کنند، بخصوص شرکت‌کنندگان گروه (ج) را به مسیری هدایت کنیم که در عرصه حرفه‌ای مشغول به کار شوند. اقداماتی هم در اینباره صورت گرفته که از آن جمله می‌توانم به برگزاری چند اجرای صحنه‌ای برای برگزیدگان جشنواره اشاره کنم اما در این دو دوره به دلیل شیوع ویروس کرونا، اجراهای زنده تقریبا تعطیل بوده‌اند و همان طور که سال گذشته برگزاری اجرای صحنه‌ای برای برگزیدگان مقدور نشد چه بسا امسال هم نتوانیم در این باره کاری بکنیم.

این داور همچنین با اشاره به اینکه ایده‌ها و برنامه‌های دیگری برای حمایت از برگزیدگان این جشنواره مطرح شده، توضیح داد: صحبت‌هایی شده درباره اینکه ورود برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان به دانشگاه‌های کشور تسهیل شود یا شریطی فراهم شود که برگزیدگان بتوانند با ارکسترهای بزرگ همکاری داشته باشند اما اجرایی شدن این ایده‌ها منوط به همکاری سایر نهادها و سازمان‌ها با جشنواره موسیقی جوان است چون برگزارکنندگان این جشنواره به تنهایی نمی‌توانند تمام اتفاقات را رقم بزنند.

حضور پرتعداد اساتید طراز اول موسیقی در جمع داوران جشنواره موسیقی جوان از دیگر مواردی است که مینا افتاده به آن اشاره کرد و توضیح داد: حدود ۱۰۰ داور، عملکرد بچه‌های علاقمند به موسیقی را بررسی می‌کنند که تمامی آن‌ها از اساتید طراز اول موسیقی کشور هستند؛ بخصوص در بخش موسیقی نواحی از جمله موسیقی خراسان، کردستان، جنوب، لرستان، آذربایجان و… بهترین‌ها در جمع داوران حضور دارند و همه آن‌ها هنرمندانی مستقل هستند که حضورشان در جشنواره برای شرکت‌کنندگان بسیار مغتنم است. در بخش موسیقی ایرانی، برای هر سال حداقل ۳ داور حضور دارد که تجربه و دانششان برای شرکت‌کنندگان بسیار مفید است. تنوع داورها این حسن را دارد که فقط یکی از مکاتب نوازندگی مد نظر قرار نگیرد. به عنوان نمونه در بخش داوری ساز کمانچه هر داور یک ایدئولوژی و مکتبی را در نوازندگی مد نظر قرار می‌دهد که مانع تکصدایی می‌شود. داوران در کنار هم اجرای شرکت کنندگان را ارزیابی می‌کنند، امتیاز می‌دهند و در نهایت کسی برگزیده می‌شود که توانسته باشد نظر داورانی از مکاتب متعدد را کسب کرده باشد.

به اعتقاد این استاد دانشگاه، تنوع شیوه‌های داوری، اعتماد را به همراه خواهد داشت و البته ممکن است کم‌سال بودن یا کم‌تجربه بودن شرکت‌کنندگان در جشنواره از یک سو و محدود بودن تعداد برگزیدگان از سوی دیگر ممکن است باعث شود، برخی به داوری‌ها خرده بگیرند.

این استاد دانشگاه توضیح داد: همیشه در هر رقابتی، عده‌ای باز می‌مانند و تا اندازه‌ای طبیعی است که مثل دوران تحصیل، بچه‌ها اگر نمره‌شان خوب باشد، خودشان آن را گرفته‌اند و اگر بد باشد استاد بد نمره داده است. در داوری جشنواره هم ممکن است چنین برداشت‌هایی وجود داشته باشد اما تنوع داوران یکی از امتیازات جشنواره برای جلب رضایت شرکت‌کنندگان محسوب می‌شود.

افتاده افزود: تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره بسیار زیاد است. پارسال نزدیک به ۳۰۰ نفر فقط در بخش سنتور شرکت کرده بودند در حالی که فقط باید ۴ گروه ۸ نفره انتخاب می‌شدند. این انتخاب بسیار دشوار است و رقابت در جشنواره بسیار تنگاتنگ اما همیشه نتیجه داوری حاصل اجماع چند داور با نگاه‌های متعدد از مکاتب مختلف بوده که در حق کسی اجحاف نشود. من با قاطعیت می‌گویم که در جشنواره موسیقی جوان تبعیض صورت نمی‌گیرد.

این نوازنده پیشکسوت درباره شیوه داوری در این جشنواره توضیح داد: همه موارد را در نظر می‌گیریم؛ سنوریته، احساس موزیکالیته، تطبیق اجرا با مطالب تعیین شده و… در نهایت این مهم است که شما وقتی نوازندگی ساز را می‌شنوید، لذت ببرید.

از سه سال پیش داوری اصلی بر اساس صدای اجراها صورت می‌گیرد؛ یعنی داوران تصویر شرکت کنندگان را نمی‌بینند و اسامی آن‌ها را نمیدانند. صداها را می‌شنوند، رای می‌دهند و بعد تصویرشان را می‌بینند که به اکول یا استایل نوازنده و شکلی که پشت ساز می‌نشیند، رای بدهند. در نهایت آرا جمع می‌شود و نتیجه نهایی اعلام می‌شود. به همین دلیل است که انقدر محکم می‌گویم در جشنواره موسیقی جوان از تبعیض و پارتی‌بازی خبری نیست.

افتاده که هشت دوره جشنواره موسیقی جوان را داوری کرده، در پایان تاکید کرد: بارها طی سال‌های گذشته پیشنهادهایی به دبیر جشنواره ارائه کرده‌ایم و همیشه مورد استقبال قرار گرفته. البته چون دبیر این جشنواره از فعالان و اساتید موسیقی است، با کم و کیف جشنواره به خوبی آشناست و به کم و کاستی‌های احتمالی هم آگاه است اما در برخی موارد اجرای پیشنهادها و نظرات داوران یا حتی خود دبیر جشنواره، نیازمند امکانات و شرایطی است که از دایره اختیارات و توانایی‌های برگزارکنندگان جشنواره موسیقی جوان خارج است. بنابراین می‌توانم بگویم جشنواره با امکانات فعلی در بهترین حالت ممکن برگزار می‌شود.

‎پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=42771

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا