موسیقی ایرانهنرمندان

موسیقیدان مازندرانی به فهرست گنجینه‌های زنده بشری پیوست

به گزارش کامینگ سون موزیک: نام استاد ابوالحسن خوشرو موسیقیدان پیشکسوت و ترانه سرای شناخته شده مازندران در فهرست گنجینه زنده بشری ثبت شد.

ثبت نام این آوازخوان و نوازنده مازندرانی در فهرست گنجینه های زنده بشری عصر دیروز سه شنبه در جلسه شورای ثبت میراث ناملموس وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که در جلسه دیروز ۹ اثر میراث ناملموس مازندران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد که نام استاد خوشرو یکی از آنها بود که به فهرست گنجینه های زنده بشری پیوست.

استاد ابوالحسن خوشرو متولد سال ۱۳۲۵ روستای ” سیاهرودکلای ” قائمشهر است که از کودکی به نواختن ” لله‌وا ” یا نی چوپانی پرداخت و برای تکمیل دانش موسیقی خود از هنرستان موسیقی تهران فارغ التحصیل شد.

این هنرمند در اجرای ” لیلی جانها ” و آوازهای مازندرانی و تلفیقی از شیوه‌های استادان قدیم ، سبک و لحن شخصی خود را ارائه کرد و این ویژگی، او را از دیگر هنرمندان موسیقی اصیل مازندرانی متمایز و برجسته ساخت.

استاد خوشرو تاکنون جوایز بسیاری در عرصه محلی و ملی دریافت کرد که همگی به خاطر صدای زیبا ، اصیل و پر سوز و همچنین سبک ویژه اش در آوازخوانی بوده است.

این استاد برجسته موسیقی مازندران ۲۱ آبان ماه سال جاری موفق به دریافت نشان درجه یک هنری شد، نشانی که حاصل نیم قرن تلاشش برای موسیقی مازندران بود .

سیف الله فرزانه توضیح داد : در این جلسه مراسم سنتی گوسفند شوران و ” ورینا ” مربوط به شهرستان تنکابن، مراسم آیینی مذهبی طبخ آش نذری برای امامزادگان روستای پُتَک در شهرستان رامسر، جمعه بازار شهرستان جویبار و فنون برداشت و عمل آوری ” هلی ترشی ” ( رب آلوچه) نیز به ثبت ملی رسید.

وی گفت : همچنین در این نشست آیین عمل آوری رب خرمالوی وحشی با نام ” خرمندی دشو ” مربوط به روستای امام زاده عباس شهرستان بابل ، ” تلم زنی ” (تبدیل ماست به کره به شیوه سنتی) ، پخت ” بیجی پلا ” (نوعی غذای سنتی مازندرانی) و ” بنه بازی ” ( نوعی بازی محلی ) مربوط به روستای

“نیالا ” شهرستان گلوگاه از دیگر آثار ثبتی ناملموس مازندران در فهرست میراث ملی بود.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت: با ثبت این آثار، تعداد آثار ثبتی استان در فهرست میراث ناملموس به ۸۹ مورد رسید.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=4242

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا