بیوگرافیتولدموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

متولدین ۱ اوت سینما ، تئاتر، ادبیات و موسیقی؛ جیسون موموآ

به گزارش کامینگ سون موزیک:  جوزف جیسون ناماکها موموآ (انگلیسی: Joseph Jason Namakaeha Momoa‎؛ زادهٔ ۱ اوت ۱۹۷۹) بازیگر و تهیه‌کنندهٔ آمریکایی است.

از فیلم‌هایی که او در آن‌ها حضور داشته می‌توان به گرگ‌ها، کونان بربر، اشکال‌زدایی، گلوله به سر، روزی روزگاری در ونیز و از مجموعه‌هایی که در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته می‌توان به شخصیت کال دروگو در مجموعهٔ تلویزیونی بازی تاج‌وتخت و همچنین، نقش بابا واس در مجموعهٔ دیدن محصول Apple TV+ اشاره کرد. همچنین، او در نقش شخصیت آکوامن در فیلم‌های بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت، لیگ عدالت و آکوامن (۲۰۱۸) ایفای نقش کرده و در فیلم دلیر (۲۰۱۸) نقش اصلی را ایفا کرده‌است.

زندگی‌نامه

جیسون موموآ با نام کامل ژوزف جیسون ناماکها موموآ در ۱ اوت ۱۹۷۹ در هونولولو، هاوایی آمریکا زاده شد.

مادرش کانی عکاس و پدرش جوزف موموآ نقاش هستند. زمانی که او کودک بود، پدر و مادرش از هم جدا شدند و جیسون با مادرش در نورواک، آیووا زندگی می‌کرد.

پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، در کالج آیووا در رشتهٔ زیست‌شناسی دریایی مشغول به تحصیل شد؛ اما پس از مدتی تغییر رشته داد و به تحصیل در رشتهٔ زیست‌شناسی جانوری در دانشگاه کلورادو پرداخت.

او زمانی که جوان‌تر بود، بسیار سفر می‌کرد. در پاریس به یادگیری نقاشی با مداد رنگی پرداخت و پس از آن هم به تبت سفر کرد تا تعالیم بودایی را یاد بگیرد.

جیسون در سال ۲۰۰۵ با لیزا بونت همسر پیشین لنی کراویتز نامزد شد. حاصل این رابطه یک فرزند دختر به نام لولا یولانی موموآ زادهٔ سال ۲۰۰۷ و یک فرزند پسر به نام ناکائو ولف ماناکائوپو ناماکها موموآ زادهٔ سال ۲۰۰۸ هستند.

این زوج در سال ۲۰۱۷ و پس از ۱۲ سال زندگی مشترک در یک مراسم خصوصی با هم ازدواج کردند.

لیزا بونت مادر زوئی کراویتز بازیگر هالیوودی است و جیسون پدرخواندهٔ او محسوب می‌شود.

او به ورزش‌های رزمی تسلط کامل دارد و از سال ۲۰۱۷ به فراگیری ورزش جوجیتسو برزیلی مشغول شده‌است.

در سال ۲۰۰۸ مردی با شیشهٔ شکسته به او حمله‌ور شده و صورتش را زخمی کرد. صورت او حدود ۱۴۰ بخیه خورد اما با جراحی پلاستیک تقریباً اثری از این درگیری دیده نمی‌شود و تنها یک شکاف بر روی ابروی او خودنمایی می‌کند.

مشخصات ظاهری

ظاهر خاص و متفاوت و مطمئناً جذاب جیسون موموآ باعث جلب توجه بسیار زیادی به این بازیگر جوان شده‌است. قد او ۱۹۳ سانتی‌متر و وزن او ۱۰۶ کیلوگرم است. جیسون زخم نسبتاً بزرگی روی صورت خود دارد که شاید بتوان آن را یکی از نشانه‌های شاخص او دانست. تتوهای خاص موموآ نیز در ظاهر او به چشم می‌زند.

تتوها و زخم روی صورت

موموآ تتوهای مختلفی روی بدن خود دارد. برجسته‌ترین این تتوها، تتوی دست اوست. این تتو که از ۹ ردیف مثلث مشکی رنگ تشکیل شده روی ساعد دست او قرار دارد و نوعی تتوی قبیله‌ای است. او در این باره می‌گوید «این تتو تاریکی را از قلب بیرون آورده و نور و روشنایی را وارد آن می‌کند» جیسون موموآ در قسمت بیرونی ساعد دست راست خود جمله Être toujours ivre را تتو کرده‌است که نزدیک‌ترین معنی که می‌توان برای آن در نظر گرفت «همیشه مست» است. در قسمت داخلی ساعد همان دست، موموآ عبارت Pride of Gypsies را تتو کرده‌است.

او تتوی Diablo را روی انگشت میانی دست راست دارد که به یاد پدربزرگ خود که در سال ۲۰۱۳ فوت کرده، می‌باشد. جیسون همچنین یک اسکلت کوچک در میان انگشت شست و انگشت اشاره خود دارد. افزون بر این او نشانه‌ای از دو فرزند خود دارد که با رنگ قرمز تتو شده‌است.

در سال ۲۰۰۸ در یک کافه، مردی با در دست داشتن تکهٔ شکستهٔ یک بطری نوشیدنی به جیسون موموآ حمله کرد و صورت او را زخمی کرد. شاید باور کردنش کمی مشکل باشد؛ اما طی این حادثه صورت موموآ ۱۴۰ بخیه خورد و او مجبور به انجام جراحی پلاستیک شد. بعد از این جراحی، دیگر اثری از جراحت روی صورت جیسون دیده نمی‌شود و تنها یک شکاف روی ابروی او وجود دارد. بسیاری از طرفداران جیسون معتقدند این شکاف، جذابیت او را چندین برابر بیشتر کرده‌است.

حرفهٔ مدلینگ

در سال ۱۹۹۸ موموآ توسط یک دیزاینر بین‌المللی به نام تاکیو کیکوچی کشف شد و فعالیت خود در زمینهٔ مدلینگ را آغاز کرد. موموآ در سال ۱۹۹۹ به عنوان بهترین مدل سال شناخته شد. او تاکنون با برندهای مشهوری همکاری داشته‌است. او در ۱۹ سالگی افزون بر مدلینگ، به‌صورت پاره‌وقت در یک فروشگاه کار می‌کرد. او تاکنون برای برندهای مشهوری از جمله گوچی و لویی ویتون به‌عنوان مدل کار کرده‌است.

حرفهٔ بازیگری

مراحل رشد و پیشرفت جیسون موموآ به سرعت اتفاق افتاد. درست در همان زمان که موموآ در فروشگاه مشغول به کار بود، پیشنهاد نقش‌آفرینی در سریال درام اکشن بی واچ به او مطرح شد. این سریال، شروع حرفهٔ بازیگری جیسون بود. پس از آن موموآ در فیلم و سریال‌های مختلفی مانند North Shore, Johnson Family Vacation و The Game به ایفای نقش پرداخت. ایفای نقش کال دروگو در سریال پرطرفدار بازی تاج و تخت، و در کنار بازیگران مشهوری مثل امیلیا کلارک و کیت هرینگتون نیز یکی از نقش‌های پرطرفدار جیسون موموآ می‌باشد. موموآ همچنین در چندین اثر کمپانی دی سی هم حضور داشته‌است. بازی در فیلم‌های لیگ عدالت، آکوامن و سریال دیدن محبوبیت او را چندین برابر کرد.

فیلم‌شناسی

نام فیلم سال نقش
کونان بربر ۲۰۱۱ کونان بربر
گلوله به سر ۲۰۱۲ کیگان
اشکال‌زدایی ۲۰۱۴
گرگ‌ها ۲۰۱۴ کانر
جاده به پالوما ۲۰۱۴ رابرت ولف(همچنین نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده)
جاده سرخ ۲۰۱۴ فیلیپ کوپوس
بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت ۲۰۱۶ آرتور کِری / آکوامن
مرز ۲۰۱۶ دکلان هارپ
کوهستان شکر ۲۰۱۶ جو برایت
گروه بد ۲۰۱۶ میامی من
روزی روزگاری در ونیز ۲۰۱۷ اسپایدر
لیگ عدالت ۲۰۱۷ آرتور کِری / آکوامن
دلیر ۲۰۱۸ جوی براون
آکوامن ۲۰۱۸ آرتور کِری / آکوامن
فیلم لگو ۲: بخش دوم ۲۰۱۹ آرتور کِری / آکوامن (صدا)
دیدن ۲۰۱۹ بابا واس
تل‌ماسه ۲۰۲۰ Duncan Idaho

 

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=42173

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا