جشنواره موسیقی ایرانموسیقی ایران

آغاز سومین نمایشگاه ساز خانه موسیقی ایران

به گزارش کامینگ سون موزیک: آیین افتتاحیه سومین نمایشگاه ساز خانه موسیقی ایران با عنوان “سازخانه” روز دوشنبه 9 دی در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

جمعی از مسئولان هنری کشور و هنرمندان ازجمله سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد، علی ثابت‌نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، میلاد کیایی و داود گنجه‌ای در این مراسم حضور داشتند که به همت کانون سازندگان ساز، خانه موسیقی و با حمایت خانه هنرمندان و خانه موزه دکتر معین و استاد محمدعلی امیرجاهد برگزار شد.

در ابتدای مراسم که ژاله وزیری اجرای آن را بر عهده داشت، کلیپی از دومین نمایشگاه ساز خانه موسیقی و همین‌طور صحبت‌های حسین علیزاده، علی‌اکبر شکارچی، سعید ثابت و ناصر آقایی در مورد این نمایشگاه برای حضار داخل سالن پخش شد.

پس از پخش این کلیپ، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی به پشت تریبون آمد و دقایقی به صحبت پرداخت.

او گفت: بسیار خرسندم که این رویداد به یکی از اتفاقات مهم هنری در تقویم زندگی هنرمندان و علاقه‌مندان ثبت شده و این مراسم سالانه به‌صورت جدی‌تر برگزار می‌شود. از آنجا که فضای موسیقی در کشور ما ناامیدکننده شده است و نمی‌دانیم چرا بزرگان موسیقی کشور در گوشه‌ای کز کرده‌اند و همین‌طور چرا ذائقه‌ها به سمت آثار ضعیف می‌رود، برگزاری چنین رویدادهایی خوشحال‌کننده و امیدوارکننده‌تر است.

وی افزود: سومین نمایشگاه “سازخانه” نسبت به سال گذشته با 30 درصد افزایش مشارکت برگزار می‌شود و اگر فضای این مکان اجازه می‌داد، این مشارکت بیشتر هم می‌شد. ضمن این که بیشتر مشارکت‌ها از شهرستان‌ها است و این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت و البته خوشحال‌کننده است، به دلیل این که متوجه می‌شویم در اقصی نقاط کشور هنوز جوانانی هستند که این راه را ادامه می‌دهند.

مدیرعامل خانه موسیقی تصریح کرد: از ویژگی‌های این نمایشگاه، برگزاری نشست‌های پژوهشی است که به رشد و ارتقاء نمایشگاه کمک شایانی می‌کند، به دلیل این که عده‌ای از هنرمندان و پژوهشگران در میزگرد یا پنلی در مورد مقوله ساز و صدا صحبت می‌کنند و این موضوع امیدبخش است و چراغ راه می‌شود.

نوربخش در پایان صحبت‌های خود ضمن تشکر از کانون سازندگان ساز خانه موسیقی و سایر عوامل اجرایی برای برگزاری این مراسم، خاطرنشان کرد: امسال بیستمین سال تأسیس خانه موسیقی است و خوشحال هستیم در سنی که به‌نوعی نشانگر بلوغ است، توانسته‌ایم با قدرت به اجرای این برنامه بپردازیم.

پس از صحبت‌های حمیدرضا نوربخش، نیما ناظمی فرزند فرمان مرادی رئیس هیئت‌مدیره کانون سازندگان ساز به پشت تریبون آمد و متن فرمان مرادی در مورد این نمایشگاه را قرائت کرد.

تجلیل از پیشکسوتان سازسازی

در ادامه این مراسم، از محسن راسخ و عباس مفاخری به‌پاس زحمات آن‌ها در حوزه موسیقی و ساخت ساز، با حضور قاسم رفعتی، میلاد کیایی، حمیدرضا نوربخش و فرمان مرادی تجلیل شد.

سپس از محمود فرهمند نیز به‌پاس زحمات او در حوزه موسیقی و ساخت ساز و با حضور هوشنگ کامکار، تورج فرهادی شهردار منطقه 6 تهران و حمیدرضا عاطفی معاون اجرایی خانه موسیقی تجلیل شد.

“سازخانه” یک رویداد فرهنگی تمام‌عیار است

عطا نویدی دبیر اجرایی نمایشگاه “سازخانه” نیز در بخش دیگری از مراسم گفت: برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر با نمایشگاه‌های تجاری و صنعتی تفاوت‌های فراوان دارد، اما در این میان موسیقی وضعیتی پیچیده دارد، ضمن این که بی‌مهری‌هایی که در چند دهه گذشته در حق موسیقی شده این هنر والا کمترین فرصت برای دیده شدن را پیدا کرده است. البته در حوزه هنرهای تجسمی و همچنین کتاب طی سال‌های اخیر نمایشگاه‌های مختلفی برپا شده که هم هنرمندان و هم بخش‌های اجرایی به روش و دیدگاه درستی در برگزاری این رویدادها رسیده‌اند، اما باید بپذیریم در مقوله موسیقی به‌ویژه حوزه ساز و نشر هیچ‌گاه انسجامی برای برگزاری نمایشگاه وجود نداشته است.

بنابراین برگزاری چنین رویدادی تنها از طریق یک نهاد صنفی منسجم برمی‌آمد که خوشبختانه با همت و پیگیری هیئت‌مدیره کانون سازندگان ساز امروز شاهد برگزاری سومین دوره نمایشگاه ساز خانه هستیم. اگرچه فاصله زیادی بین نمایشگاه اول و دوم وجود داشت اما برگزاری سومین نمایشگاه “سازخانه” نشان داد که خانه موسیقی در برپایی این رویداد سالانه عزمی راسخ دارد.

وی افزود: ما از ابعاد اجرایی در برگزاری این نمایشگاه با دو دیدگاه متفاوت همراه بودیم. دیدگاه اول نگاهی بود مانند دیگر نمایشگاه‌های تجاری با ساز و کاری مشابه در تمام صنعت‌ها؛ و دوم دیدگاهی صرفاً هنری که ساز را به‌مانند یک تابلوی نقاشی می‌دید. به هر حال تجربه نمایشگاه سال قبل بسیار ارزنده بود و تا حد زیادی از منظر اجرایی توانستیم این دو دیدگاه را به هم نزدیک کنیم. من بر این باورم “سازخانه” یک رویداد فرهنگی تمام‌عیار است پس لازم بود به ساز نه به‌مثابه یک کالا که با نگاهی بسیار ارزشمند نگاه کنیم و خوشبختانه دو دوره متوالی به شیوه اصولی در برپایی نمایشگاه ساز دست پیدا کرده‌ایم. قطعاً کاستی‌هایی در برگزاری نمایشگاه به‌واسطه کمبود امکانات و فضای برگزاری وجود دارد، اما مهم حضور در صحنه است. به هر حال دستاورد بیست سال فعالیت کانون سازندگان ساز چیزی جز همدلی، همراهی و تفاهم نیست و “سازخانه” جلوه‌گر این همدلی است که مفتخرم عضو کوچکی از این مجموعه بودم.

بخش پایانی این مراسم به اجرای گروه موسیقی آوای عارف به مدیریت هنری راستین شفیعی اختصاص داشت و این گروه به مناسبت دهمین سالگرد فقدان استاد فرامرز پایور چهار قطعه از او به نام‌های “پوپک”، “ساز و آواز”، “تصنیف باغ سحرگاهی” و “چهارمضراب عشاق” را برای حضار داخل سالن اجرا کرد. محمد عبدالکریمی (آواز)، آرمین امیری (تار)، مهدی قلعی (سنتور)، علی‌اکبر داداش زاده (بربت)، محسن ایروانفر (نی)، کامران آریانفر (بم تار) و نیما رمضانی (تنبک) اعضای گروه آوای عارف را تشکیل دادند.

سومین نمایشگاه ساز خانه موسیقی ایران تا 13 دی در خانه هنرمندان ایران برپاست.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=4173

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا