کنسرتموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

چه خبر از شب سوم کنسرت «برخط ماه و نوا»

به گزارش کامینگ سون موزیک: پنجمین دوره کنسرت‌های آنلاین «بر خط ماه و نوا ۲» به صورت آنلاین توسط انجمن موسیقی ایران با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و حمایت دفتر موسیقی در حال برگزاری است.

در سومین روز از برگزاری پنجمین دوره کنسرت‌های آنلاین «برخط ماه و نوا ۲» ابتدا گروهی سه نفره متشکل از سهیل کاکاوند نوازنده بم‌تار، علی عابدین نوازنده سنتور و مسعود آذین نوازنده تار به روی صحنه رفتند و قطعات خرامان (مقدمه دشتی)، تکنوازی تار (درآمد دشتی)، سرگشته (چهار مضراب دشتی)، تکنوازی سنتور (اوج، اشاره به قرچه و رضوی، فرود)، زلف پریشان (تصنیف بیات راجه)، عراق، نهیب، قرایی و سارنگ، برداشتی از تصنیف «گریه را به مستی» اثر عارف قزوینی به یاد استاد زنده‌یاد عبدالوهاب شهیدی و اشتیاق (رنگ دشتی) را اجرا کردند.

اجرای دوم روز سوم، به تک‌نوازی ویلن بابک کوهستانی اختصاص داشت و این هنرمند قطعات پارتیتای شماره سه اثر باخ که شامل هفت قسمت بود و همچنین سونات شماره پنج اثر ایزای که در دو قسمت بود را اجرا کرد.

بابک کوهستانی دلیل قطعاتی که برای اجرا در این برنامه انتخاب کرده بود را تنوع قطعات و همچنین استفاده از قطعات دوران مختلف تاریخی و همچنین استفاده از قطعات محبوب را جزو دلایل اصلی انتخاب این قطعات دانستند.

اجرای پایانی روز سوم به دو نوازی بابک راحتی نوازنده سه تار و سهیل اله‌دادیان نوازنده تنبک اختصاص داشت و این گروه قطعات مقدمه ضربی در ابوعطا و مایه گردانی، ضربی نوا و ضربی حجاز و ابوعطا (بر اساس اجرایی از استاد کسایی) را اجرا کردند. این قطعات روایتی مرکب از آوازهای شاخص با محوریت ابوعطا بود.

گفتنی است، این فصل از برنامه‌ها در سه دوره توسط انجمن موسیقی ایران برنامه‌ریزی و به صورت ماهیانه اجرا خواهد شد. گونه‌های مختلف موسیقی از جمله موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک غربی در این دوره در جدول برنامه‌ها گنجانده شده‌اند تا از حداکثر ظرفیت هنرمندان موسیقی در سه دوره برگزاری استفاده شود.

مجموعه کنسرت‌های آنلاین در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد ۱۴۰۰ طبق جدول‌های اجرایی پخش خواهند شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=41583

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا