هنرمندانوفات

نوازنده پیشکسوت قوم قشقایی درگذشت

به گزارش کامینگ سون موزیک: فرود گرگین‌پور ـ نوازنده پیشکسوت موسیقی اقوام ـ شامگاه سه شنبه ـ از دنیا رفت. علی مغازه‌ای ـ پژوهشگر موسیقی اقوام  درگذشت این هنرمند را تایید کرده است.

مغازه‌ای همچنین درباره این هنرمند گفت: ایل بزرگ قشقایی یکی از اقوام ایرانی است که کوچ‌نشین بوده‌اند و طایفه‌های مختلفی دارد. هنر موسیقی در این ایل ساختاری دارد که فرهاد و فرود از گرگین‌پورها جزو عناصر شاخص آن بوده‌اند. فرود گرگین‌پور به دلیل نسبتش با آقای بهمن‌بیگی که از بزرگان فرهنگ و تاریخ ایران است و توانست آموزش علمی را در ایل قشقایی متحول کند، دارای جایگاه ممتازی بودند. آنها همچنین به این واسطه دارای ارتباطات فرهنگی بسیار بالایی داشتند.

او ادامه داد: مرحوم فرود به دلیل اینکه می‌توانست در تهران با بزرگان موسیقی‌ مانند نورعلی‌خان برومند (نوازنده تار و سه تار) ارتباط بگیرد، از مراتب علمی بالایی در موسیقی بهره‌مند بود. او اوایل در جوانی آکاردئون می‌نواخته و در پی ارتباطش با بزرگان موسیقی به کمانچه و ویولن‌نوازی روی می‌آورد و به همین دلیل یکی از نوازندگان برجسته ایل قشقایی به شمار می‌رفت. از طرف دیگر افسانه جهانگیری، همسر او از شاخص‌ترین خوانندگان زن ایل قشقایی است. روایت‌ها و لالایی‌هایی که خانم جهانگیری دارد، جزو ناب‌ترین روایت‌های موسیقی قومی ایران به خصوص در موسیقی قشقایی است. فرود گرگین‌پور از مهم‌ترین ذخایر موسیقی قوم قشقایی بود. همسر او این شیر زن قشقایی پنج سال تمام پرستاری و امور بیماری او را بدون اینکه کسی همراه او باشد و کمکی کند، به تنهایی انجام داد.

فرود گرگین‌پور نوازنده کمانچه و ویولن بود. او که برادر فرهاد گرگین‌پور (موسیقیدان) و خواهرزاده محمد بهمن بیگی از نوازندگان نامی ایل قشقایی بود، در سن ۷۳ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=4147

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا