موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

«اعجاز هنر موسیقی قرآن» تدوین شد

به گزارش کامینگ سون موزیک: یکی از پژوهشگران و ناشران فعال حوزه موسیقی از انتشار یک کتاب موسیقایی با نام «اعجاز هنر موسیقی قرآن» بر اساس نظریه «قرائت هفتگانه» ابن مجاهد خبر داد.

کامران همت پور پژوهشگر، ناشر، نوازنده و آهنگساز موسیقی ضمن تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های موسیقایی خود بیان کرد: یکی از عمده فعالیت‌هایی که طی ماه‌های اخیر به شدت روی آن متمرکز بودم تالیف کتاب پژوهشی «اعجاز هنری موسیقی قرآن» بود که بیش از ۱۵ سال روی گردآوری و تالیف آن وقت صرف کردم و امیدوارم به زودی مقدمات انتشار سراسری آن فراهم شود. البته در این حوزه منتظر پیدا کردن ناشر هستم که پس از قطعی شدن موضوع اطلاعات مربوط به ناشر را هم ارائه خواهم کرد.

وی افزود: یکی از کارهایی که مایل بودم برای انتشار این اثر از آن بهره‌مند شوم، مقدمه نوشتاری از مرحوم محمدرضا شجریان بود که سابقه بسیار درخشانی در عرصه تلاوت قرآن کریم داشت، از این رو تلاش خود را انجام دادم تا از مقدمه این هنرمند ارزنده موسیقی ایرانی برای نوشتن مقدمه استفاده کنم که متاسفانه اَجل مهلت نداد و من این توفیق را از دست دادم اما طبق رایزنی‌هایی که با حمیدرضا نوربخش به عنوان یکی از مهم‌ترین شاگردان استاد شجریان انجام گرفت، قرار شد که از مقدمه این هنرمند شناخته شده موسیقی ایرانی استفاده کنم که خوشبختانه این اتفاق افتاد و مقدمه بسیار خوب و زیبایی برای این کار نوشته شد که امیدوارم مخاطبان نیز از آن رضایت داشته باشند.

این آهنگساز و پژوهشگر موسیقی ایرانی درباره دیگر جزییات اثر بیان کرد: این کار راجع به مقام‌های قرآنی به ویژه نظریه قرائت هفتگانه (قراء سبعه) است که در اوایل قرن چهارم قاری بزرگ بغداد به عنوان ابن مجاهد نخستین بار نظریه قرائت هفتگانه را مطرح و آن را رسمیت بخشید به این ترتیب او قرائت قراء سبعه را لازم الاتباع عنوان کرد و قرائات دیگر را جایز ندانست.

همت‌پور گفت: بر اساس پژوهش‌های به دست آمده قرائت قرآن بین قاریان در مواردی اختلافی بود و تعداد قاریان در طی سالیان متمادی افزایش می‌یافت تا این‌که ابن مجاهد از میان تمامی قرائات، هفت قرائت «ابن عامر – قاری شام»، «ابن کثیر- قاری مکه»، «عاصم- قاری کوفه»، «ابو عمرو- قاری بصره»، «حمزه – قاری کوفه»، «نافع – قاری مدینه» و «کسائی- قاری کوفه» را برگزید. همین فضا قطعاً برای من به عنوان یک پژوهشگر بیایم و با استفاده از این چارچوب پژوهشی و البته آوانگاری‌های موجود در مقام‌های قرآنی، بررسی زبان و ادبیات عربی و ارتباط آن با لحن موسیقی ایرانی در قرائت قرآن و بررسی تلاوت‌های مشهور قرن معاصر یک اثر پژوهشی را منتشر کنم که در نوع خود می‌تواند اثر متفاوتی به حساب آید.

این تهیه‌کننده و ناشر آثار موسیقایی تصریح کرد: با توجه به سال‌های زیادی که برای پژوهش و تدوین این کتاب صرف شده، بر این باورم که این اثر تالیفی به عنوان یک کار قرآنی می‌تواند راهگشای بسیار موثری برای خوانندگان و قاریان قرآنی باشد که تمایل دارند بر اساس تکنیک‌های آوازی در حوزه موسیقی ایرانی و موسیقی عرب به تلاوت آیات ارزشمند این کتاب آسمانی بپردازند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=40961

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا