موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

انجمن موسیقی استان منحل شده و اجازه فعالیت ندارد

به گزارش کامینگ سون موزیک: ابراهیم بذرافکن که از اواخر بهمن‌ماه سال گذشته حکم ریاست انجمن موسیقی استان فارس را دریافت کرده، از وضعیت حال حاضر انجمن و موسیقی استان گلایه کرده و به اجرای سالار عقیلی در شیراز اعتراض کرد. او می‌گوید: بچه‌های شیراز می‌توانستند موسیقی‌های به مراتب قوی‌تری را بسازند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بر اساس اسناد و مداراک تاریخی بسیار می‌توان گفت موسیقی در ایران دارای قدمت و پیشینه بسیار است. موسیقی مقامی در همه مناطق کشور همواره مورد توجه اقوام مختلف بوده حتی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی آن‌هاست. از سویی موسیقی مقامی را مادر موسیقی دستگاهی ایران می‌دانند و همه این‌ها نشان از اهمیت موسیقی اقوام مختلف ایران دارد.

در میان استان‌های کشور فارس یکی از مناطقی است که موسیقی پرقدمتی دارد. بر اساس شواهد و شنیده‌ها موسیقی این استان تا سال ۱۳۹۸ یعنی دو سال پیش از وضعیت قابل قبولی برخوردار بوده است. این وضعیت به گونه‌ای بوده که علاوه بر جشنواره موسیقی فجر و دیگر رویدادهای موسیقایی، پاییز هر سال جشنواره موسیقی فارس به مدت یک هفته در این استان برگزار می‌شده و مورد استقبال و توجه فعالان بومی قرار می‌گرفته است. پس از بحران بیماری کرونا موسیقی استان فارس نیز مانند دیگر مناطق کشور دچار چالش‌هایی شده است.

انجمن موسیقی منحل شده و اجازه فعالیت ندارد

حتی نمی‌توانیم پول کارمندان را بدهیم!

ابراهیم بذرافکن (نوازنده و مدرس ویلون) که مدیر گروه بخش موسیقی دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر نیز هست و ریاست انجمن موسیقی فارس را به عهده دارد، درباره وضعیت انجمن و اقدامات انجام شده برای ساماندهی به وضعیت امور آن با ایلنا گفتگو کرد.

بذرافکن در ابتدای صحبت‌هایش گفت: نمی‌دانم در جریان هستید یا نه! اما در حال حاضر انجمن‌های موسیقی به طور قانونی منحل شده‌اند. مسئولان مربوطه در این رابطه به ما گفتند باید انجمن‌ها به موسسات فرهنگی تبدیل شوند و برای این منظور نیز یک‌سری مراحل باید طی شود.

انجمن موسیقی ایران ۹۰ میلیون تومان به انجمن موسیقی فارس بدهکار است

رییس انجمن موسیقی استان فارس افزود: طی آخرین صحبتی که با رییس انجمن موسیقی ایران داشتم، چند مورد به ما اعلام شده است.

او در ادامه توضیح داد: اول اینکه حساب انجمن بسته شده و ما تا زمانی که ثبت نشویم، نمی‌توانیم حساب حقوقی دیگری باز کنیم. در نتیجه اکنون هیچ پولی به حساب ما نمی‌آید و اصلا هیچ حسابی نداریم. این در حالی است که انجمن موسیقی ایران نزدیک به ۹۰ میلیون تومان به انجمن ما بدهکار است، اما این پول نمی‌تواند به حساب ما بیاید. در نتیجه تا زمانی که پول نیاید ما کار خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم.

بذرافکن در ادامه بیان کرد: واقعیت این است که تبدیل انجمن‌های موسیقی به موسسات فرهنگی برای همه مشکل‌ساز شده و اکنون همه معترض هستند.

او توضیح داد: در شرایطی هستیم که هر کس‌ برای خود سازی می‌زند! عده‌ای در حال انجام کار هستند و عده‌ای دیگر می‌گویند این کار را نکنید تا ببینیم دولت بعدی چه می‌شود! از طرف دیگر انجمن موسیقی ایران در حال فشار آوردن به ما و دیگر انجمن‌هاست و اعلام کرده فعالیت شما غیرقانونی است. یعنی اگر ما اکنون کاری انجام دهیم غیرقانونی است.

رییس انجمن موسیقی استان فارس با تاکید بر اینکه مهمترین مسئله، حساب انجمن است که مسدود شده و پولی در آن نیست، گفت: این موضوع برای ما خیلی شرایط بدی ایجاد کرده؛ به طوری که حتی پول کسانی که آنجا کار می‌کنند را هم نمی‌توانیم بدهیم.

می‌خواستیم در شیراز کنسرت‌های فضای باز برگزار کنیم

بذرافکن در ادامه صحبت‌هایش اینگونه گفت: مسائل مذکور باعث شده از شهریور سال گذشته تاکنون اقدامات چندانی از سوی انجمن موسیقی فارس انجام نشود. این درست است که از شهریور پارسال حکم انجمن موسیقی من را زده‌اند، اما حکم ریاست من به دلیل وجود مسائلی که میان ارشاد، انجمن موسیقی قبلی و انجمن موسیقی ایران بود، بهمن‌ماه آمد. به همین دلیل تا آن زمان نمی‌توانستم برنامه خاصی انجام دهم.

رییس انجمن موسیقی استان فارس درباره اقدامات صورت گرفته در جهت ساماندهی و ارائه خدمات به اهالی موسیقی و مردم گفت: با توجه به فضاهای بازی که در شیراز وجود دارد، پیگیر هستیم با اجازه‌ای که از ستاد کرونا می‌گیریم، قبل از محرم و صفر امسال کنسرت‌هایی را در این مکان‌ها با تعداد تماشاگر کمتر از حالت معمول برگزار کنیم. این یکی از برنامه‌های اصلی ما بوده که باید ببینیم شدنی است یا خیر.

بذرافکن تاکید کرد: برگزاری کنسرت در فضای باز بودجه خاصی هم نیاز ندارد و برای رسیدن به این مقصود تنها نامه‌نگاری‌هایی لازم است. امیدوارم و فکر می‌کنم می‌شود این کار را انجام داد.

رییس انجمن موسیقی استان فارس همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا این کنسرت‌ها توسط هنرمندان بومی استان اجرا می‌شود یا قرار است از چهره‌های مطرح موسیقی کشور استفاده شود؟ ، گفت: ما امیدواریم به دلیل آسیب‌های جدی مالی و نخوت و رکودی که کرونا برای هنرمندان استان ایجاد کرده، بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم و به این طریق شرایط را قدری بهبود بخشیم. البته با توجه به اینکه هنوز هماهنگی‌ها انجام نشده، درخواستی هم از شهرهای دیگر و خوانندگان و موزیسین‌های آن‌ها نداشتیم که اگر داشته باشیم نیز دوباره باید آن را بررسی کنیم.

آخرین فعالیت انجمن موسیقی استان فارس سال ۹۸ بوده است

فرشید ذاکری هنرمند عرصه موسیقی و رییس سابق انجمن موسیقی استان فارس نیز درباره وضعیت موسیقی در این استان به ایلنا توضیح داد و گفت: موسیقی استان فارس تا همین چند سال پیش وضعیت خوبی داشت، اما اکنون شرایط تغییر کرده است. ما علاوه بر جشنواره موسیقی فجر، هر سال در پاییز جشنواره موسیقی فارس را داشتیم که یک جشنواره بزرگ بود و یک هفته در ژانرهای مختلف به دبیری استاد احمد پژمان برگزار می‌شد.

رییس اسبق انجمن موسیقی استان فارس، ادامه داد: یکی از افتخارات انجمن موسیقی فارس در دو دوره قبل این است که جشنواره موسیقی فارس را با حضور استادان بزرگ موسیقی و در بخش‌هایی همچون پژوهش ملی بدون اینکه از طرف نهادی یک ریال حمایت شود، به صورت خودگردان برگزار می‌کرد. اما متاسفانه از زمانی که کرونا آغاز شده شرایط دگرگون شده است. در حالی که آخرین برنامه‌ای که در شیراز ذیل اداره فرهنگ و ارشاد فارس برگزار شد، جشنواره فجر سال ۹۸ بوده است. یعنی از سال ۹۸ تاکنون تقریبا هیچ برنامه موسیقی از طرف انجمن در شیراز و استان فارس برگزار نشده است.

اعتراض هنرمندان شیرازی به اجرای ۴۰۰ میلیونی سالار عقیلی

ذاکری در ادامه بیان کرد: تنها بخش فعال در حال حاضر شهرداری است که در این مدت دو جشنواره را در بهار ۹۸ و ۹۹ برگزار کرده، که البته با داستان‌های عجیب و غریبی همراه بوده است.

ذاکری درباره اتفاقات رخ داده مذکور نیز گفت: شهرداری پارسال برای برگزاری جشنواره با یکی از موسسات قرارداد بست که خیلی سروصدا کرد. بهار امسال هم جشنواره با تک‌آهنگی از سالار عقیلی خبر ساز شد؛ به این دلیل که اجرای آقای سالار عقیلی با اعتراض خیلی شدید هنرمندان موسیقی فارس مواجه شد.

وی در ادامه توضیحاتش گفت: اعتراض‌ها به این قطعه به اندازه‌ای بود که سه‌شنبه دو هفته قبل جلسه‌ای بین مسئولان فرهنگی و هنری شیراز و ده هنرمند برگزار شد که یکی از آن‌ها نیز من بودم. در آن جلسه برای شفافیت گفته شد که ۴۰۰ میلیون تومان به آقای سالار عقیلی برای ۵ آهنگ و اجرای زنده‌ای که در باغ عفیف آباد داشت، داده شده است. این موضوع در جلسه نیز مورد انتقاد شدید هنرمندان شیرازی قرار گرفت.

این فعال موسیقی استان فارس در ادامه گفت: تنها جایی که اکنون برای گروه‌های موسیقی شیراز برنامه‌هایی در نظر گرفته، شهرداری بوده است اما یک گروه شش،‌ هفت نفره از شیراز که اجرا کنند به آن‌ها نهایت ۷ میلیون تومان دستمزد داده می‌شود اما برای یک آهنگ از سالار عقیلی که از نظر کارشناسان موسیقی کیفیت خوبی هم ندارد ۴۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌اند. این در حالی است که حتی هزینه کنسرت هنرمندان چهره دیگر به مراتب پایین‌تر است. همین موضوع سبب شده تا هنرمندان استان به این اتفاق اعتراض کنند و بگویند اگر این رقم به فعالیتی در حوزه موسیقی اختصاص داده می‌شد، خود بچه‌های شیراز این توانایی را داشتند تا کار بهتری را تولید کنند.

کرونا بهانه‌ای شده تا هیچ اقدامی صورت نگیرد

ذاکری درباره فعالیت‌های انجمن موسیقی استان فارس نیز اظهار داشت: در این مدت توقع این بود که انجمن موسیقی فعالیت‌هایی را در زمینه موسیقی انجام دهد اما تقریبا هیچ کاری صورت نگرفت. کرونا بهانه‌ای شده تا هیچ اقدامی صورت نگیرد. در صورتی که در ماه‌های ابتدایی کرونا که مسئولیت انجمن با من بود، ما نشست‌های آنلاینی را برگزار کردیم که در نوع خود اتفاق خوبی به شمار می‌آمد.

وی افزود: از شهریور سال گذشته که انجمن واگذار شد تا الان هیچ اتفاقی از طرف انجمن موسیقی و اداره ارشاد صورت نگرفته است. صحبت هم این بوده که کرونا است. در حال حاضر بهترین بهانه کرونا شده است. البته به تازگی باخبر شدم که در روزهای پیش رو قرار است کنسرت‌های کوچکی در مجموعه «شهر آفتاب» برگزار شود.

انجمن موسیقی در جریان اجرای سالار عقیلی نبود اما هنرمندان شیرازی می‌گویند اجرای سالار عقیلی درشان شیراز نبوده است!

ابراهیم بذرافکن نیز در بخش دیگر صحبت‌هایش با ایلنا، درباره برگزاری کنسرت سالار عقیلی در شیراز و اعتراض هنرمندان شیرازی نسبت به آن، توضیح داد: من اصلا در جریان برگزاری کنسرت ایشان نبودم و پیشنهاد شهرداری بود و پول آن را نیز شهرداری داده است. نسبت به این کنسرت از طرف هنرمندان بومی نیز اعتراضاتی شد که براساس آن ما جلساتی هم با اعضای فرهنگی شهرداری شیراز داشتیم و صدای خودمان را به گوش آن‌ها رساندیم.

بذرافکن در ادامه تاکید کرد: البته جلسه از طرف انجمن موسیقی برگزار نشد و جمعی از آهنگسازان شیراز که به این موضوع اعتراض داشتند، نشست را برگزار کردند. من هم به عنوان یک آهنگساز و رییس انجمن موسیقی در آنجا حضور پیدا کردم. صحبت‌ها مفصل بود، اما اعتراض آن‌ها این بود که موسیقی ساخته شده توسط سالارعقیلی که در شیراز اجرا شده از کیفیت لازم برخوردار نبوده و درشان شیراز نبوده است. افراد می‌گفتند با توجه به بودجه‌ای که در اختیار آقای عقیلی گذاشته شده، خود بچه‌های شیراز می‌توانستند موسیقی‌های به مراتب قوی‌تری را بسازند.

رییس انجمن موسیقی استان فارس با تایید بودجه ۴۰۰ میلیونی که از طرف شهرداری استان به اجرای سالار عقیلی اختصاص داده شده، بیان کرد: مسئولان شهرداری به ما گفتند برای ۵ آهنگ و یک اجرایی که شیراز داشتند ۴۰۰ میلیون تومان به ایشان دادند. البته ما فقط یک آهنگ را شنیدیم و ۴ آهنگ دیگر را نه دیدیم و نه شنیدیم.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=40666

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا