جشنواره موسیقی فجرموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

برگزیدگان جشنواره فجر را به حال خود رها نکنید

به گزارش کامینگ سون موزیک: بهروز مبصری در نقد جشنواره موسیقی فجر چنین بیان می‌کند: «اگر تحقیق کوچکی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد خیلی از شرکت‌کنندگان جشنواره فجر از دوستان، آشنایان و گویی نورچشمی و از شاگردان داوران و یا برگزارکنندگان جشنواره هستند که به محض انتشار فراخوان جشنواره برای حضور در آن اقدام و شرکت می‌کنند.

این پژوهشگر و فعال موسیقی در نقد جشنواره موسیقی فجر گفت: اول از همه اطلاعرسانی جشنواره فجر ضعیف است؛ به این دلیل که خیلی وقت‌ها خبر برگزاری جشنواره خیلی دیر به ارشاد شهرستان‌ها ابلاغ می‌شود و بیشتر گروه‌ها به دلیل بی اطلاعی، موفق به حضور در جشنواره نمی‌شوند.

او به حرف هایش اضافه کرد: افرادی هم که مطلع هستند یا با دفتر موسیقی و بنیاد رودکی در ارتباط هستند مدتی مانده به برگزاری جشنواره، از آنجایی که از زمان برگزاری آن اطلاع دارند، برای حضور در آن فرصت داشته و نفرات خود را به جشنواره می‌فرستند. ولی شهرهای اطراف تهران به ندرت موفق به حضور در جشنواره موسیقی فجر می‌شوند.

این کارشناس موسیقی همچنین در نقد ماهیت جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: ماهیت برگزاری جشنواره موسیقی فجر از اهداف اصلی خود به طور کل دور شده است. هدف اصلی جشنواره شناسایی و تشویق جوانان و معرفی آنها به اساتید درجه یک، جهت رشد و بسترسازی فرهنگی است. ولی مدت‌ها است که اگر جشنواره برگزیده‌ای داشته باشد یا افرادی را شناسایی کند پس از اتمام جشنواره دیگر ارتباط خود را با آنها حفظ نمی‌کند و آنها را به حال خود رها می‌کند و اصلا معلوم نیست آن افراد موسیقی را ادامه داده اند یا نه؟ همچنین افرادی که عناوینی را در این جشنواره کسب کرده‌اند، تسهیلات و امکاناتی در اختیار آنها قرار داده نشده است.

او ادامه داد: جشنواره موسیقی فجر الگوی ۴۰ سال پیش را همچنان اجرا می‌کند که دیگر پاسخگو نیست. به نظرم بهتر است یک هیات شورای فنی درست جمع شود، اهداف جشنواره را از نو برنامه ریزی کند و آیین نامه جدیدی تدوین کنند. امروزه خواست‌ها و نیازها متفاوت است و هدف از جشنواره‌ها آن چیزی نیست که ۴۰ سال قبل بوده است. اینکه هر سال تعداد افراد مشخصی از شهرهای مختلف کشور در جشنواره حضور پیدا کنند فایده‌ای ندارد. باید این مسئله را مطرح کرد که آیا عناوینی که جشنواره‌ها به موسیقیدان‌ها می‌دهند، با اهداف فرهنگی کشوری برابری دارد؟ آیا کسی که در جشنواره عنوانی کسب کرده است، می‌تواند در صداوسیمای استانی سازی بنوازند که مورد قبول عموم قرار گیرد؟

مبصری تصریح می‌کند: در شورای شعر و موسیقی صداوسیمای مراکز استان‌ها، افرادی که از جشنواره‌ها می‌آیند و اعلام می‌کنند مقامی در جشنواره‌ای کسب کرده و قصد ضبط قطعه‌ای با امکانات آنجا را دارند، به ندرت به آنها اجازه این کار داده می‌شود؛ زیرا سازی که در جشنواره نواخته می‌شود با سازی که برای شنوایی عموم مردم از طرف صداوسیما انتخاب می‌شود بسیار متفاوت است.

او درباره حضور برخی از چهره‌های تکراری در سمت‌های مختلف موسیقی هم گفت: این مسئله به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط است؛ چون این افراد مورد تأیید وزارتخانه هستند. در این مسئله بحث علمی کنار رفته و مباحث صلاحیتی مطرح می‌شود و با رجوع به این امر می‌توان از آیین نامه وزارتخانه هم نقد کرد.

این کارشناس موسیقی درباره یازدهمین دوره از حضور ریاحی به عنوان دبیر جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: اینکه چه کسی دبیر باشد مسئله نیست، مسئله این است که ماهیت جشنواره نسبت به الگوهای سال‌های قبل دارای تکرار مکررات است یا نوآوری دارد؟

او در پایان خاطرنشان کرد: در این کشور استان‌هایی را داریم که موسیقی خیز هستند و متأسفانه خبر شرکت در جشنواره‌ها بسیار دیر به این شهرها می‌رسد. بارها شاهد بوده ایم که دو روز پیش از برگزاری جشنواره تازه بخشنامه جشنواره به دست هنرمندان آنها می‌رسد. خواهشم این است که در ابتدا نوع موسیقی را طبقه بندی کنند؛ چون مناطق مختلف کشور نوع موسیقی متفاوتی دارند، زودتر از حد معمول خبر جشنواره را به آنها برسانند و برای حضور در جشنواره گزینشی عمل کنند و به هر کسی اجازه حضور ندهند.

خبرنگار ایسنا همچنین برای دریافت پاسخ به نقدهای مطرح شده درباره جشنواره موسیقی فجر، خواستار گفت‌وگو با متولیان امر از جمله مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد بوده است که به رغم ارسال پرسش‌ها تاکنون پاسخی دریافت نکرده است؛ ضمن اینکه همچنان آمادگی انتشار این پاسخ‌ها در قالب گفت‌وگویی مجزا در این خبرگزاری وجود دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=40284

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا