موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

بهترین موسیقی‌های متن فیلم‌ جهان در قرن ۲۱+ معرفی آهنگسازان

به گزارش کامینگ سون موزیک: بهترین موسیقی‌های متن فیلم‌ جهان در قرن ۲۱ شامل موسیقی متن فیلم “رشته خیال”، “از گور برگشته”، “شبکه اجتماعی” و “میان ستاره‌ای” است.

 تاریخچه موسیقی فیلم به بیش از صد سال می‌رسد و در این سال‌ها از زمانی که موسیقی در فیلم‌های صامت تصاویر متحرک را همراهی می‌کرد تا به امروز، راه درازی پیموده شده است.

آهنگسازان سنتی‌تر مثل “کارتر برول یا الکساندر دسپلا” خود را به چالش کشیدند تا بهترین و زیباترین آثار را ارائه بدهند، اما موسیقیدانانی که تحت‌تأثیر تکنولوژی دیجیتال هستند از شیوه‌های روایی متفاوتی برای نشان دادن نبوغ خود استفاده کردند. در ادامه شما را با برخی از بهترین موسیقی متن فیلم‌های جهان در قرن ۲۱ آشنا می‌کنیم که با شنیدن آنها می‌توانید حتی با چشمان بسته به جهان فیلم‌ها سفر کنید:

بهترین موسیقی‌های متن فیلم‌ جهان در قرن ۲۱+ معرفی آهنگسازان

موسیقی متن فیلم رشته خیال

این فیلم با عنوان اصلی Phantom Thread، به کارگردانی پل توماس اندرسون و آهنگسازی جانی گرین‌وود، لقب بهترین موسیقی متن را از آن خود کرده و امتیاز متاکریتیک ۹۰ از ۱۰۰ را کسب کرده است.

جانی گرین‌وود را طرفداران موسیقی راک نیز می‌شناسند. موسیقی‌های متن فیلم‌های درخشانی که گرین‌وود قبلاً برای فیلم‌های پل توماس اندرسون ساخته بود، به شدت وابسته به خود فیلم بود و شبیه افکار تاریکی به نظر می‌رسیدند که فیلمساز در فیلم‌های خود آنها را روایت می‌کرد.

اگر موسیقی متن گرین‌وود برای فیلم “رشته خیال” را به عنوان زیباترین کاری که او برای سینما ساخته است در نظر بگیریم علت آن این است که موسیقی متن در این فیلم حل شده است. گرین‌وود موفق شده در قطعاتی که برای فیلم ساخته است، رومانس نهفته در روایت پل توماس اندرسون را بازتاب دهد. جانی گرین‌وود برای ساخت موسیقی این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

بهترین موسیقی‌های متن فیلم‌ جهان در قرن ۲۱+ معرفی آهنگسازان

موسیقی متن فیلم از گور برگشته

این فیلم با عنوان اصلی The Revenant، کارگردانی الخاندرو گونزالس ایناریتو و آهنگ‌سازی ریوچی ساکاماتو، آلوا نوتو، امتیاز متاکریتیک ۷۶ از ۱۰۰ را از آن خود کرد.

ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ تشخیص داده شد که ساکاماتو، آهنگساز ژاپنی، به سرطان حنجره نوع سوم مبتلا است. ساکاماتو در ماه جولای همان سال خبر بیماری خود را اعلان عمومی کرد و گفت نیاز به استراحت دارد و از همه افرادی که به آن‌ها قول داد بود در پروژه‌های مختلف با آنها همکاری کند، عذرخواهی کرد.

بهار سال بعد وقتی این آهنگساز مراحل سخت شیمی درمانی را پشت سر گذاشته بود، تلفنی از الخاندرو گونزالس ایناریتو دریافت کرد که از او خواستند به لس‌آنجلس پرواز کند تا درباره ساخت موسیقی فیلمی به نام “از گور برگشته” صحبت کنند.

هر چند ساکاماتو لاغر و رنجور شده بود، دعوت او را پذیرفت. کمتر از شش ماه بعد، ساکاماتو ضبط یکی از بهترین موسیقی‌های متن ساخته شده را برای سینما در قرن ۲۱ به پایان رساند. موسیقی او تسخیر کننده بود و با سکوت‌های بزرگی که بازتاب هرج و مرج طبیعت بود، نشانه‌گذاری شده بود.

ضربه‌های پیانو، یادآور صدای صاعقه‌ای در دوردست بود و ملودی سازهای زهی، به گونه‌ای نوشته شده بود که صدای اولین اشعه‌های خورشید را که در افق پدیدار می‌شد تداعی می‌کرد.

بهترین موسیقی‌های متن فیلم‌ جهان در قرن ۲۱+ معرفی آهنگسازان

موسیقی متن فیلم شبکه اجتماعی

این فیلم با عنوان اصلی The Social Networkبه کارگردانی دیوید فینچرو آهنگسازی ترنت رزنر، آتیکوس رأس، امتیاز متاکریتیک ۹۵ از ۱۰۰ را کسب کرد.

اکنون “شبکه اجتماعی” به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های قرن بیست و یکم سینما شناخته می‌شود. بسیاری از افراد آن را فیلم “فیس‌بوک” خطاب می‌کنند، زیرا این فیلم داستان چگونگی تأسیس فیس‌بوک توسط مارک زاکربرگ را نشان می‌دهد.

تصور آن سخت بود که فیلم فینچر درباره اصلی‌ترین شبکه اجتماعی قرن بیست و یکم با تحسین همگان روبه‌رو شود، اما همه چیز در این فیلم از جمله موسیقی متن ترنت رزنر و آتیکوس رأس که برنده جایزه‌ اسکار شد، دست به دست هم دادند تا شاهد کاری بی‌نقص باشیم.

رزنر برای موسیقی این فیلم از آواهای دستکاری شده‌ای استفاده کرده که او را در گروه Nine Inch Nails به شهرت رساند. این نواها همراه خوبی برای ستاره نابغه‌ای بود که از یک اتاق کوچک در دانشگاه خود به قدرت رسید.

رزنر و رز معتقد هستند که فیلم “شبکه اجتماعی” به شدت خوب و البته تاریک و سیاه است؛ فیلمی درباره این که چطور مارک زاکربرگ در دانشگاه، ایده فیس‌بوک را عملی کرد و چه کسانی را از سر راه خود کنار زد.

بهترین موسیقی‌های متن فیلم‌ جهان در قرن ۲۱+ معرفی آهنگسازان

موسیقی متن فیلم میان ستاره‌ای

این فیلم با عنوان اصلی، Interstellarبه کارگردانی کریستوفر نولان و آهنگسازی هانس زیمر توانست امتیاز متاکریتیک ۷۴ از ۱۰۰ را کسب کند.

هانس زیمر چنان کارنامه درخشانی دارد که نمی‌شود با اطمینان گفت “میان ستاره‌ای”، بهترین موسیقی متن فیلم است که تا به حال نوشته و برای آن نامزد دریافت جایزه اسکار هم شده است. به اعتقاد بسیاری از افراد بهترین فیلم نولان در دهه دوم قرن ۲۱ “اینسپشن” است و شاید پیچیده‌ترین و هدفمندترین موسیقی که هانس زیمر برای فیلم‌های نولان ساخته “دانکرک”» باشد.

در واقع نمی‌توان انکار کرد که موسیقی “میان ستاره‌ای” حیرت‌انگیزترین ملودی است که زیمر در قرن بیست و یکم برای نولان ساخته است.

موسیقی این فیلم با وزش بادهایی شروع می‌شود که محصولات کشاورزی را نابود می‌کنند. کوپر خلبان سابق ناسا که با دختر خود رابطه عاطفی قوی دارد، به همراه گروهی از دانشمندان به فضا می‌روند تا جایی برای بشر تدارک ببینند سفری که به زمان زمینی، سال‌ها طول می‌کشد و زمانی که کوپر به زمین برمی‌گردد، دخترش مورفی پیرزن شده است.

هانس زیمر، آهنگساز آلمانی برای تلفیق موسیقی الکترونیک با سازهای ارکسترال شهرت دارد. او از دهه هشتاد مشغول به کار بوده و بیش از ۱۵۰ موسیقی متن برای فیلم‌های مختلف ساخته و ۱۰ نامزدی اسکار را در کارنامه خود دارد که یک‌بار برای ساخت موسیقی انیمیشن “شیر شاه” در دهه نود برنده جایزه اسکار شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=40116

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا