بیوگرافیتولدموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

متولدین ۰۹ ژوئن سینما ، تئاتر و موسیقی؛ ناتالی پورتمن

به گزارش کامینگ سون موزیک: ناتالی پورتمن (به انگلیسی: Natalie Portman) (با نام اصلی نِتالی هِرشلاگ؛ زاده ۹ ژوئن ۱۹۸۱) بازیگر و فیلم‌ساز آمریکایی زاده اسرائیل است. استعداد او از نوجوانی مورد توجه قرار گرفت و تا اکنون با بازی در فیلم‌های پرفروش جایزه‌های مختلفی از جمله اسکار، بفتا و گلدن گلوب دریافت کرده‌است.

پورتمن در ۱۳ سالگی در نخستین فیلم بلند سینمایی خود لئون حرفه‌ای (۱۹۹۴) در نقش یک کودک کینه‌توز قاتل ظاهر شد. هنوز در دبیرستان بود که در نقش پدمه آمیدالا در جنگ ستارگان اپیزود اول: تهدید شبح (۱۹۹۹) نقش آفرینی کرد و این دو نقش باعث شد در عرصه بین‌المللی شناخته شود. منتقدان بازی پورتمن در فیلم هر جا جز این‌جا (۱۹۹۹) در نقش یک نوجوان با بلوغ زودرس را ستودند. از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳، پورتمن در دانشگاه هاروارد در رشته روانشناسی تحصیل کرد؛ در حالی که همچنان به فعالیتش در سه‌گانه پیش‌درآمد جنگ ستارگان (۲۰۰۲، ۲۰۰۵) ادامه می‌داد. در سال ۲۰۰۱، پورتمن در تئاتر مرغ دریایی اثر آنتون چخوف نقش‌آفرینی کرد. در سال ۲۰۰۴ نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن و برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در نقش یک استریپر مرموز در درام عاشقانه نزدیک‌تر شد.

فعالیت حرفه‌ای پورتمن با بازی در نقش ایوی هموند در وی مثل وندتا (۲۰۰۶)، آن بولین در دختر دیگر بولین (۲۰۰۸) و نینا سیرز بالرین فیلم وحشت روان‌شناختی قوی سیاه (۲۰۱۰)، که برای آن برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد ادامه پیدا کرد. او همچنین در فیلم کمدی عاشقانه بدون تعهد (۲۰۱۱) درخشید و به عنوان جین فاستر در فیلم‌های دنیای سینمایی مارول، ثور (۲۰۱۱) و ثور: دنیای تاریک (۲۰۱۳) ظاهر شد. برای به تصویر کشیدن ژاکلین کندی در فیلم زندگینامه‌ای جکی (۲۰۱۶)، پورتمن برای سومین بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

پورتمن دو فیلم حوا (۲۰۰۸) و قصه عشق و تاریکی (۲۰۱۵) را هم کارگردانی کرد. او مدافع حقوق حیوانات و محیط زیست است. در سال ۲۰۱۲، پورتمن با بنجامین میلپید ازدواج کرد. او از این ازدواج دو فرزند دارد.

نام بومی (به عبری: נטע-לי הרשלג)
زادهٔ ۹ ژوئن ۱۹۸۱ ‏(۳۹ سال)
اورشلیم، اسرائیل
محل زندگی لس آنجلس، کالیفرنیا
شهروندی اسرائیل 

ایالات متحده

تحصیلات دانش‌آموخته روانشناسی
محل تحصیل دانشگاه هاروارد
پیشه بازیگر، فیلم‌ساز، تهیه‌کننده
سال‌های فعالیت ۱۹۹۳–اکنون
آثار فهرست کامل
همسر(ها) بنجامین میلپید (ا. ۲۰۱۲)
فرزندان ۲

سابقه خانوادگی و تحصیلات

ناتالی پورتمن در ۹ ژوئن ۱۹۸۱ در اورشلیم متولد شد. والدین او یهودی هستند. والدینش برای او نام سنتی عبری، «نِتالی» گذاشتند. او تنها فرزند شِلی (زادهٔ استیونز)، یک زن خانه‌دار آمریکایی که هم‌اکنون به عنوان نماینده پورتمن کار می‌کند و آونِر هرشلاگ، یک متخصص باروری و زنان است. پدربزرگ و مادربزرگ مادری او، برنیس (زادهٔ هورویتز) و آرتور استیونز (نام‌خانوادگی او در اصل اِدِلستِین بود)، از خانواده‌های یهودی بودند که از اتریش و روسیه به ایالات متحده نقل مکان کردند. پدربزرگ و مادربزرگ پدری پورتمن، مانیا (زادهٔ پورتمن) و زویا یهودا هرشلاگ، مهاجران یهودی به اسرائیل بودند.زویا در لهستان متولد شد و در سال ۱۹۳۸، الزاماً به فلسطین نقل مکان کرد و سرانجام یک پروفسور اقتصاد شد. او والدین خود را در اردوگاه آشویتس از دست داد. یکی از مادربزرگ‌های پدری پورتمن در رومانی متولد شد و به عنوان جاسوس برای آژانس جاسوسی بریتانیا در زمان جنگ جهانی دوم کار می‌کرد.

والدین پورتمن یکدیگر را در یک مرکز دانش‌آموزان یهودی در دانشگاه ایالتی اوهایو ملاقات کردند؛ در آنجا مادر او بلیط فروش بود. زمانی که پدرش به اسرائیل بازگشت. این زوج به نامه‌نگاری با هم ادامه دادند و هنگامی که چند سال بعد مادر ناتالی نیز به اسرائیل رفت، با هم ازدواج کردند. در سال ۱۹۸۴ زمانی که ناتالی سه ساله بود این خانواده به ایالات متحده نقل مکان کردند، جایی که پدر او به تحصیل پزشکی پرداخت. پورتمن که تابعیت دوگانه آمریکا و اسرائیل را دارد،می‌گوید: «هرچند من واقعاً آمریکا را دوست دارم… قلبم در اورشلیم است. آنجا مکانی است که [در آن] احساس می‌کنم در خانه‌ام.» پورتمن و خانواده‌اش برای اولین بار پس از مهاجرت به ایالات متحده در واشینگتن، دی.سی. زندگی می‌کردند، اما در سال ۱۹۸۸ به کنتیکت و در سال ۱۹۹۰ به جریکو، نیویورک در لانگ آیلند رفتهو در آنجا زندگی کردند.

هنگامی که پورتمن در واشینگتن، دی.سی. زندگی می‌کرد به مدرسه روزانه یهودی چارلز ای. اسمیت در راکویل، مریلند رفت. پورتمن هنگامی که در لانگ آیلند زندگی می‌کرد و به مدرسه یهودی روزانه سولومون شِکتِر نیو کانتی در جریکو، نیویورک می‌رفت،یادگرفت به زبان عبری صحبت کند. در سال ۱۹۹۹، پورتمن از دبیرستان سیوسیت در سیوسیت، لانگ آیلند فارغ‌التحصیل شد. او همچنین به یادگیری باله و رقص مدرن در کارگاه رقص تئاتر آمریکا در نیو هاید پارک، نیویورک پرداخت و سپس به مرکز اوزدِن برای هنرهای نمایشی و ابتکاری در وِلسی هیتس، نیویورک (هردو در لانگ آیلند) رفت. به دلیل امتحانات نهایی دبیرستان، پورتمن از حضور در افتتاحیه فیلم جنگ ستارگان قسمت اول: تهدید شبح خودداری کرد.

او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۰۳، در جشن فارغ‌التحصیلی در سال ۲۰۱۵، سخنرانی کرد.

پورتمن گفت: «با بچه‌های دیگر متفاوت بودم. من بلندپروازتر بودم. می‌دانستم چه چیزی را دوست دارم و چه می‌خواهم و خیلی سخت کار کردم. من یک بچه خیلی جدی بودم.» به عنوان یک دانش‌آموز، پورتمن دو مقاله تحقیقاتی منتشر کرد که در مجله‌های علمی منتشر شدند. مقاله دبیرستان او در سال ۱۹۹۸، «روشی ساده برای نشان دادن تولید آنزیمی هیدروژن از شکر»، با همکاری دانشمندانی همچون ایان هارلی و جاناتان ودوارد برای جستجوی استعدادهای علمی انتل ارسال شد. در سال ۲۰۰۲، پورتمن هنگام مطالعه روانشناسی در دانشگاه هاروارد به مطالعه در مورد حافظه موسوم به «فعال‌سازی لوب پیشانی در طول بقای شیء: داده‌ها از طیف‌بینی اشعه مادون قرمز نزدیک» همکاری کرد.

در سال ۲۰۰۳، پورتمن از دانشگاه هاروارد با مدرک کارشناسی (بی‌ای) در رشته روانشناسی فارغ‌التحصیل شد. در سال ۲۰۰۲، او گفت: «من اهمیت نمی‌دهم که [دانشکده] حرفه‌ام را خراب کند.» «من ترجیح می‌دهم یک باهوش باشم تا یک ستاره سینما.» در هاروارد، پورتمن دستیار تحقیق الن درشویتس بود. پورتمن هنگامی که در هاروارد حضور داشت، ساکن لاول هاوس بود و در پاسخ به مقاله‌ای انتقادی درمورد اقدامات اسرائیل نسبت به فلسطینی‌ها، نامه‌ای به هاروارد کریمسون نوشت.

پورتمن به اسرائیل بازگشت و دوره‌های تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه عبری اورشلیم در بهار سال ۲۰۰۴ گذراند. در مارس ۲۰۰۶، به عنوان استاد مهمان در دانشگاه کلمبیا در زمینه تروریسم و ضد تروریسم حضور پیدا کرد، جایی که دربارهٔ فیلمش وی مثل وندتا (۲۰۰۶) صحبت کرد. پورتمن از کودکی به زبان‌های خارجی علاقه داشته‌است و به مطالعه زبان‌های فرانسوی، ژاپنی، آلمانی و عربی پرداخته‌است.

دیدگاه‌های سیاسی

پورتمن، به عنوان یک اسرائیلی-آمریکایی، به‌طور فزاینده‌ای در مورد دیدگاه‌هایش در مورد دولت اسرائیل به‌ویژه نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو سخن می‌گوید. پورتمن از انتخاب دوباره نتانیاهو در سال ۲۰۱۵ انتقاد کرده و اظهار داشته‌است که او «ناامید» شده و اغلب نظرات او را نژادپرستانه می‌داند.

در نوامبر ۲۰۱۷ پورتمن به عنوان برنده جایزه سال ۲۰۱۸ جنسیس (کتاب پیدایش) اعلام شد که شامل یک میلیون دلار آمریکا جایزه نقدی می‌شود. این جایزه همه ساله به یهودیانی داده می‌شود که در حوزه کاری خود دستاوردهای مهمی داشته‌اند. در آوریل ۲۰۱۸ پورتمن اعلام کرد به سبب «حوادث اخیر در اسرائیل» و برخورد اسرائیل با فلسطینیان معترض در نواحی مرزی، حضور در رویدادهای عمومی آن کشور موجب ناراحتی او می‌شود و او قصد ندارد در مراسم تحویل این جایزه که برای ماه ژوئن برنامه‌ریزی شده بود شرکت کند. در نتیجه این مراسم لغو شد.

او عضو حزب دموکرات (ایالات متحده آمریکا) است.

زندگی شخصی و تصویر رسانه‌ای

پورتمن با رقصنده و طراح رقص فرانسوی بنجامین میلپید ازدواج کرد و از این ازدواج دو فرزند به نام‌های آلف (زادهٔ ۲۰۱۱) و امیلیا (زادهٔ ۲۰۱۷) دارد. این زوج پس از ملاقات یکدیگر در بخش‌هایی از قوی سیاه، در سال ۲۰۰۹ با یکدیگر رابطه برقرار کردند. در ۴ اوت ۲۰۱۲، آن‌ها در یک مراسم یهودی که در بیگ سور، کالیفرنیا برگزار می‌شد، ازدواج کردند. این خانواده مدتی در پاریس زندگی می‌کرد، پس از آنکه میلپید مقام کارگردانی رقص با باله اپرای پاریس را پذیرفت و پورتمن ابراز تمایل کرد که شهروند فرانسه شود. آن‌ها اکنون در لس آنجلس زندگی می‌کنند.

در سال ۲۰۰۶، پورتمن اظهار داشت که در اسرائیل بیشتر احساس یهودی بودن می‌کند و دوست دارد فرزندانش را یهودی تربیت کند: «اولویت برای من قطعاً این است که من دوست دارم فرزندانم را یهودی تربیت کنم، اما نکته نهایی این است که او کسی باشد که فرد خوبی باشد و شریک زندگی باشد.»

در سال ۲۰۱۰، پورتمن قراردادی را با دیور امضا کرد و در چندین کمپین تبلیغاتی این شرکت حضور یافت. در اکتبر ۲۰۱۲، اداره استاندارد تبلیغات بریتانیا پس از شکایت لورئال، تبلیغ دیور را که در آن پورتمن ریمل این شرکت را تبلیغ می‌کرد، ممنوع اعلام کرد. اِی‌اِس‌اِی اعلام کرد که عکس‌های پورتمن «به‌طور گمراه کننده‌ای اثرات احتمالی محصول را اغراق کرده‌است».

آثار و جایزه‌ها

بر طبق گزارش‌های وبگاه راتن تومیتوز و وبگاه آماری باکس آفیس موجو، پرفروش‌ترین و پرافتخارترین فیلم‌های پورتمن از نظر فروش گیشه و استقبال منتقدان عبارتند از: جنگ ستارگان قسمت اول: تهدید شبح (۱۹۹۹)، جنگ ستارگان قسمت دوم: حمله کلون‌ها (۲۰۰۲)، نزدیک‌تر (۲۰۰۴)، جنگ ستارگان قسمت سوم: انتقام سیت (۲۰۰۵)، وی مثل وندتا (۲۰۰۵)، قوی سیاه (۲۰۱۰)، بدون تعهد (۲۰۱۱)، ثور (۲۰۱۱)، ثور: دنیای تاریک (۲۰۱۳)، جکی (۲۰۱۶) و نابودی (۲۰۱۸).

پورتمن به خاطر نقش‌آفرینی‌اش در قوی سیاه برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم درام و جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد، او همچنین نامزد دریافت جایزه جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای نزدیک‌تر شده‌است. او نامزد دریافت دو جایزه اسکار دیگر: جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای نزدیک‌تر و بهترین بازیگر نقش اول زن برای جکی شد؛ او همچنین نامزد دریافت دو جایزه گلدن گلوب دیگر: بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای هر جا جز این‌جا (۱۹۹۹) و بهترین بازیگر زن فیلم درام برای جکی شده‌است.

فیلم‌ها

عنوان سال نقش(ها) کارگردان(ها) یادداشت‌ها م.
لئون ۱۹۹۴ ماتیلدا لوک بسون
پرورش دادن ۱۹۹۵ نینا ماریا کوهن فیلم کوتاه
مخمصه ۱۹۹۵ لائورن مایکل مان
دختران زیبا ۱۹۹۶ مارتی تد دم
همه می‌گویند دوستت دارم ۱۹۹۶ لارا وودی آلن
مریخ حمله می‌کند! ۱۹۹۶ تافی دیل تیم برتون
جنگ ستارگان اپیزود اول: تهدید شبح ۱۹۹۹ پدمه آمیدالا جرج لوکاس
هر جا جز این‌جا ۱۹۹۹ آن آگوست وین وانگ
جایی که قلب آنجاست ۲۰۰۰ ناوالی نیشن مت ویلیامز
زولندر ۲۰۰۱ در نقش خودش بن استیلر
جنگ ستارگان اپیزود دوم: حمله کلون‌ها ۲۰۰۲ پدمه آمیدالا جرج لوکاس
کوهستان سرد ۲۰۰۳ سارا آنتونی مینگلا
ایالت گلستان ۲۰۰۴ سامانتا زک برف
نزدیک‌تر ۲۰۰۴ آلیس مایک نیکولز
جنگ ستارگان اپیزود سوم: انتقام سیت ۲۰۰۵ پدمه آمیدالا جرج لوکاس
منطقه آزاد ۲۰۰۵ ربکا عاموس گیتای
وی مثل وندتا ۲۰۰۶ ایوی هموند جیمز مک‌تیگو
پاریس، دوستت دارم ۲۰۰۶ فرانسین متنوع او در بخشی به کارگردانی تام تیکور حاضر شد.
اشباح گویا ۲۰۰۶ اینس/ آلیشیا میلوش فورمن
شب‌های بلوبری من ۲۰۰۷ لزلی وونگ کار وای
هتل شوالیه ۲۰۰۷ دوست‌دختر سابق جک وس اندرسن فیلم کوتاه
دارجلینگ محدود ۲۰۰۷ دوست‌دختر سابق جک وس اندرسن
فروشگاه عجیب آقای مگوریوم ۲۰۰۷ مالی ماهونی زک هلم
دختر دیگر بولین ۲۰۰۸ آن بولین جاستین چادویک
زن دیگر ۲۰۰۹ امیلیا گرینلیف دان روس همچنین تهیه‌کننده اجرایی
نیویورک، دوستت دارم ۲۰۰۹ ریفکا متنوع[پ] در قسمتی کارگردانی‌شده توسط میرا نایر حضور یافت
همچنین کارگردان و نویسنده برای یک بخش
برادران ۲۰۰۹ گریس کهیل جیم شریدان
هشر ۲۰۱۰ نیکول اسپنسر ساسر همچنین تهیه‌کننده
قوی سیاه ۲۰۱۰ نینا سیرز دارن آرونوفسکی
بدون تعهد ۲۰۱۱ اما کورتسمن ایوان رایتمن همچنین تهیه‌کننده اجرایی
والاحضرت ۲۰۱۱ ایزابل دیوید گوردون گرین
ثور ۲۰۱۱ جین فاستر کنت برانا
توهمات و آینه‌ها ۲۰۱۳ زن جوان شیرین نشاط فیلم کوتاه
ثور: دنیای تاریک ۲۰۱۳ جین فاستر آلن تیلور
آتش هفتم ۲۰۱۵ جک پتیبون ریکوبونو تهیه‌کننده اجرایی
مستند
شوالیه جام‌ها ۲۰۱۵ الیزابت ترنس مالیک
قصه عشق و تاریکی ۲۰۱۵ فانیا اُز ناتالی پورتمن همچنین تهیه‌کننده و نویسنده
جین اسلحه دارد ۲۰۱۶ جین همند گاوین اوکانر همچنین تهیه‌کننده
غرور و تعصب و زامبی‌ها ۲۰۱۶ بار استیرز تهیه‌کننده
جکی ۲۰۱۶ ژاکلین کندی اوناسیس پابلو لارائین
افلاک نما ۲۰۱۶ لورا بارلو ربکا زلوتوفسکی
ترانه به ترانه ۲۰۱۷ روندا ترنس مالیک
نابودی ۲۰۱۸ زیست‌شناس الکس گارلند
وکس لوکس ۲۰۱۸ سلست بردی کوربت همچنین تهیه‌کننده اجرایی
مرگ و زندگی جان اف. داناون ۲۰۱۸ سم ترنر زاویه دولان
انتقام‌جویان: پایان بازی ۲۰۱۹ جین فاستر برادران روسو فیلم بایگانی از ثور: دنیای تاریک و صدای خارج از تصویر جدید
لوسی در آسمان ۲۰۱۹ لوسی کولا نوآ هاولی
صخره دلفین ۲۰۲۰ راوی آلاستر فوتوگیل
کیث اسکولی
مستند
کلید
Films that have not yet been released فیلم‌های منتشر نشده

تلویزیونی

عنوان سال نقش شبکه یادداشت م.
سسمی استریت ۲۰۰۳ خودش پی‌بی‌اس فصل ۳۴، قسمت ۱۱
۲۰۰۴ خودش پی‌بی‌اس فصل ۳۵، قسمت ۴
پیاده هیتلر: داستان مارگارت لمبرت ۲۰۰۴ راوی اچ‌بی‌او مستند
پخش زنده شنبه شب ۲۰۰۶ میزبان ان‌بی‌سی قسمت: «ناتالی پورتمن/فال اوت بوی»
نسل‌کشی ارمنی‌ها ۲۰۰۶ راوی پی‌بی‌اس مستند
سیمپسون‌ها ۲۰۰۷ دارسی شبکه رسانه‌ای فاکس قسمت: «بزرگ‌دختر کوچک» (صداپیشه)
۲۰۱۲ دارسی شبکه رسانه‌ای فاکس قسمت: «مون‌شاین ریور» (صداپیشه)


لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=39681

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا