موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

چیزی به اسم‌ موسیقی فولکلور همدانی وجود ندارد

به گزارش کامینگ سون موزیک:  یک هنرمند عرصه موسیقی با بیان اینکه همدان با وجود پتانسیل‌ها، ذائقه‌ها و استعدادهای موسیقی در ژانرهای پاپ، سنتی و ‌محلی وضعیت خوبی ندارد، تصریح کرد: چیزی به اسم‌ موسیقی فولکلور همدانی وجود ندارد.

رضا عباسی  با اشاره به اینکه در ایام شیوع کروناویروس وضعیت هنرمندان موسیقی همدان نابسامان بوده است، مطرح کرد: در این مدت بسیاری از هنرمندان هیچ منبع درآمدی نداشته و در وضعیت بسیار سختی زندگی می‌کنند و هزینه حداقل‌های زندگی خود را ندارند.

این هنرمند عرصه موسیقی همدان با اشاره به اینکه موسیقی همدان از چندین سال قبل و به ویژه در دوران کرونا به حالت رکود درآمده است، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت موسیقی کشور هم اینگونه است.

وی با بیان اینکه همدان با وجود پتانسیل‌ها، ذائقه‌ها و استعدادهای موسیقی در ژانرهای پاپ، سنتی و ‌محلی وضعیت خوبی ندارد، تصریح کرد: چیزی به اسم‌ موسیقی فولکلور همدانی وجود ندارد و تنها موسیقی محلات مانند موسیقی عاشیق‌های اطراف همدان و بخشی از موسیقی لری نهاوند در این منطقه موجود است.

این هنرمند همدانی وضعیت موسیقی همدان را با وجود سرمایه‌های ارزشمند نابسامان دانست و افزود: به علت اینکه محلی برای عرضه موسیقی نیست، هنرمندان این رشته به ناچار منزوی می‌شوند و از ساز دوری می‌کنند.

عباسی مطرح کرد: متأسفانه وضعیت مناسب و قابل تعریفی برای موسیقی همدان نداریم و با وجود کلاس‌های پیشرفته و مستر کلاس‌های اساتید بزرگ که به همت انجمن موسیقی و آموزشگاه‌های موسیقی به صورت مقطعی برگزار شد و مورد استقبال خوبی هم قرار گرفت، انتطار می‌رفت موسیقی حرکتی بکند اما این اتفاق نیفتاد.

وی درباره وضعیت هنرمندان عرصه موسیقی همدان هم گفت: در دوران همه‌گیری بیماری کرونا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت‌هایی از هنرمندان انجام داد و با دادن هنر کارت به مبلغ سه میلیون تومان به آنها کمک کرد همچنین مبالغی برای سه ماه بیمه هنرمندان درنظر گرفت و برای سال ۱۴۰۰ هم قول‌هایی داده که تاکنون عملی نشده است‌.

عباسی بیان کرد: با توجه به شرایط سخت هنرمندان در دوران شیوع کرونا این حمایت‌ها چشمگیر نبود، در این مدت هنرمندان عرصه موسیقی اعم از آنهایی که آموزشگاه دارند و کسانی که تدریس می‌کنند یا سرپرستان گروه به صورت کامل بیکار هستند و وضعیت مناسبی ندارند.

این آهنگساز همدانی با بیان اینکه هنر موسیقی از ابتدای شیوع این بیماری تعطیل بوده و کار هنرمندان به صورت زنده است، ادامه داد: یکی از عوامل این اتفاق این است که کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شود که این شیوه برای موسیقی جوابگو نیست و رضایت کامل استاد و هنرجو را در پی ندارد.

وی در ادامه به اهمیت حضور فیزیکی هنرمند در کلاس اشاره کرد و افزود: استقبال هنرجویان از کلاس‌های موسیقی بسیار کم شده و در نهایت به ۱۵ درصد رسیده که اصلاً جوابگو نیست و به هیچ‌وجه هزینه‌های هنرمندان تأمین نمی‌شود.

عباسی به لزوم حمایت اداره ارشاد از هنرمندان عرصه موسیقی اشاره و یادآور شد: بسیاری از هنرمندان موسیقی در دوران کرونا به نوعی از هنر کنار کشیدند، سرپرستان گروه در طول سال سه یا چهار کنسرت اجرا می‌کردند اما در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست.

به عقیده این هنرمند همدانی، کنسرت آنلاین به هیچ وجه کیفیت کنسرت زنده را ندارد چراکه در موسیقی مخاطب حتماً باید حضور داشته باشد تا ارتباط‌ها ایجاد و انرژی خوبی به هنرمندان منتقل شود همچنین علاوه بر استقبال نشدن از کنسرت‌های آنلاین، نبود اینترنت باکیفیت هم مزید بر علت شد.

وی با اشاره به اینکه در این مدت بعضی از هنرمندان به صورت انفرادی در صفحات مجازی قطعاتی را اجرا و منتشر کردند، ادامه داد: این کار هم خیلی جالب نیست چراکه موسیقی آنلاین معنی ندارد و این هنر باید زنده باشد تا با نفس و انرژی تماشاگر عجین شود.

عباسی در رابطه با مشکلات عرصه موسیقی هنرمندان همدان بیان کرد: کسی که در همدان وارد عرصه موسیقی می‌شود با مشکلات زیادی مواجه است و این مشکلات تا جایی ادامه می‌یابد که او را از پا درآورد، به عبارتی هنرمندان عرصه موسیقی در همدان ‌حول یک دایره می‌چرخند و پس از خسته شدن به زمین می‌افتند.

وی در مورد گرایش جوانان به موسیقی پاپ هم مطرح ‌کرد: نخستین علت این اتفاق این است که موسیقی پاپ روان و ساده است و تفکر زیادی در پشت آن نیست، علت بعدی ذائقه جوانان است که بسیار ضعیف و ساده شده؛ مثلا جوانان دیگر اهل مطالعه نیستند و تنها می‌خواهند در لحظه حس خوبی داشته باشند.

عباسی با بیان اینکه در حال حاضر از موسیقی ریشه‌دار استقبال نمی‌شود و موسیقی که انسان را به تفکر وا دارد، دیگر مخاطب ندارد، گفت: رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی مقصر ضعیف شدن ذائقه‌های جوانان هستند، رسانه‌ها موسیقی فاخر را ترویج نمی‌دهند و مثلاً موسیقی سنتی با تصویرهای گل و گلدان و … نشان داده می‌شود و ساز را نشان نمی‌دهند.

این هنرمند همدانی درباره فعالیت‌های هنری خود بیان کرد: حوزه فعالیتم در تدریس موسیقی، آهنگسازی، حوزه موسیقی کودک، موسیقی نمایش، موسیقی فیلم، تله‌تئاتر، کارهای تلویریونی، ساخت و تنظیم آهنگ است.

وی اضافه کرد: در سال جاری بیشتر وقتم را برای سه آلبوم گذاشته‌ام، یکی از این آلبوم‌ها را از سال قبل شروع کرده‌ام و کاری برای دو ساز فلوت و پیانو از کارهای ضبط شده و ساخته‌های استاد معین خرم است که تنظیم و حال و هوای جدیدتری دارد.

عباسی در رابطه با دومین و سومین پروژه مطرح کرد: این آلبوم به نام «رقص ستاره‌ها» از قطعاتی است که قبلاً ساخته‌ام و با اشعاری از رهی معیری و ‌خودم ساخته شده که حالت ارکستر مجلسی دارد و در حال ضبط است. کار بعدی برای ساز نی، قانون، بربط و سازهای کوبه‌ای است که نوشته و تنظیم خودم است و تمریناتش شروع شده و ضبطش فعلاً آغاز نشده است.

وی در مورد سلیقه مخاطبان موسیقی در همدان خاطرنشان کرد: هر ژانر موسیقی مخاطب خود را دارد و در همدان نیز در هر ژانر مخاطب و ‌تماشاچی خاصی است اما درصد بیشتری از مخاطبان به علت راحت و ساده بودن موسیقی پاپ را می‌پسندند.

عباسی اظهار کرد: در حال حاضر انتظار داریم جامعه رو به نشاط و شادی رفته و درک و شعور و سواد مردم بالاتر برود چراکه فرهنگ زمانی رشد می‌کند که سواد مردم نسبت به پیرامون جامعه بالا رود، از طرفی فرهنگ شامل موسیقی، تئاتر، سینما و کتاب است و اگر بتوانیم این هنرها را مردمی کرده و به دل جامعه ببریم جامعه موفقی خواهیم داشت، مسئولان نیز باید فرهنگ را شایسته و درست به مردم ارائه و هدیه دهند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=39136

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا