موسیقی ایرانموسیقی جهان

افغانستان هم مدعی مالکیت معنوی ساز دوتار شده است

به گزارش کامینگ سون موزیک: دو هفته پس از ثبت دوتار به عنوان یک ساز ایرانی در یونسکو، شماری از فرهنگیان در هرات، در غرب افغانستان، خواستار تجدید نظر در این تصمیم شدند.

در فراخوانی که از موسسه مطالعات استراتژیک افغانستان منتشر کرده، آمده که دوتار ساز مشترک منطقه‏یی است که شامل ایران، افغانستان و تاجیکستان می‌شود.

گفتنی است که چندی پیش پس از کشو وقوس های فراوان سازمان آموزشی، علمی‌ و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) مهارت ساخت و نواختن دوتار خراسان را به عنوان یک میراث جهانی ثبت کرد.

این ساز، که پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد، دیگر فقط یک ساز فولکلوریک روستایی یا شهری ایرانی نیست، بلکه حالا هنرمندان ایرانی با دوتار، ردیف‌های موسیقی ایرانی را زینت‌بخش کنسرت‌های بزرگ‌ترین گروه‌های موسیقی اروپایی می‌کنند.

بسیاری از گروه‌های موسیقی غربی، چند وقتی است که به تلفیق آوا و نواهای ایرانی با موسیقی خودشان بسیار علاقه‌مند شده‌اند.

گروه آلمانی «شیلر» از جمله این گروه‌هاست، که از یلدا عباسی، خواننده و نوازنده دوتار ایرانی، برای همکاری دعوت کرده است. یلدا ۳۲ ساله است، در شیروان متولد شده است و در قوچان به جوانی رسیده است.

او که از کردهای کرمانج مقیم خراسان است، موسیقی را ابتدا از مادرش آموخته است که پیش از انقلاب، در برنامه‌های «رادیو و تلویزیون ملی» آن دوران، با نام هنری «»گلچهره آواز می‌خوانده است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=3813

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا