موسیقی ایران

تالیفات مهرداد دلنوازی امروز در «خنیاگران» برررسی می‌شود

به گزارش کامینگ سون موزیک: برنامه رادیویی «خنیاگران» امروز شنبه ۷ دی به بررسی آثار مهرداد دلنوازی نوازنده تار می‌پردازد.

برنامه رادیویی «خنیاگران» روز شنبه ۷ دی‌ماه به مناسبت سالروز تولد مهرداد دلنوازی نوازنده تار و آهنگساز به بررسی تالیفات وی می‌پردازد.

همجنین ندا انتظامی به عنوان کارشناس در این برنامه حضور خواهد داشت و قرار است با مهرداد دلنوازی نیز گفتگوی تلفنی انجام گیرد.

مهرداد دلنوازی نوازنده تار و آهنگساز در ۳دی ماه ۱۳۳۸در تهران به دنیا آمد. در سال ۱۳۴۹ تحصیالت موسیقی را در هنرستان عالی موسیقی ملی آغاز کرد.

آموزش های تئوریک مانند قواعد، اصول، ضرب و وزن شناسی را از استادان هنرستان و تکنیک های موسیقی و ردیف میرزا حسینقلی؛ به روایت موسی معروفی و ردیف علی اکبر خان شهنازی را نزد استاد هوشنگ ظریف و زنده یاد استاد حبیب اله صالحی آموخت.

وی پس از پایان دوره با حضور و تمرین و ممارست در مکاتب خصوصی از جمله استاد دهلوی برخی از مبانی و اصول آهنگسازی را نزد ایشان و در بخش موسیقی سنتی و اصیل ایرانی نزد استاد فرامرز پایور با ممارست از نوجویی های مکتب خالق پایور پیش درآمدها، رنگ ها و قطعات مجلسی ای را که استاد برای ساز سنتور تصنیف کرده بود برای ساز تار تنظیم و چاپ کرد.

مهرداد دلنوازی از سال ۱۳۵۸ در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی همکاری خود را با سازمان صدا وسیما آغاز کرد و تا امروز بیش از ۲۰۰ قطعه موسیقی با کلام و بی کلام برای این سازمان ساخته و تنظیم کرده است و همچنین بیش از ۲۵ آلبوم نیز از او منتشر شده است.

مهرداد دلنوازی بعد از درگذشت حبیب اهل صالحی از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۸۸ در هنرستان موسیقی دختران و هنرستان پسران به مدت چهار سال و از سال ۶۵ همزمان با تاسیس دانشگاه هنر در تهران در کرج به مدت ۷ سال به تدریس مشغول بوده است.

بعضی از آثار او عبارتند از آتش دل، مویه، صدای زنگ، خزان عشق، ای عاشقان، سلسه موی دوست، شقایق، سارنگ، نوبهار، نیاز ابدی و….

مهرداد دلنوازی در سال ۱۳۸۲ از طرف شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی لوح درجه یک هنری دکترا را دریافت کرد. آثار مهرداد دلنوازی شامل تکنوازی، دونوازی برای سازهای ایرانی، گروه نوازی برای ارکستر سازهای ملی و آثاری برای ارکستر سمفونیک است.

برنامه «خنیاگران» کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که پژوهش های مکتوبی را که در حوزه موسیقی در ایران فرهنگی صورت گرفته است معرفی می‌کند. این برنامه که با حمایت معنوی موزه موسیقی تهیه و تدوین می شود، برای نخستین بار در رادیو صفحه‌های ضبط سنگی موسیقی را که در موزه موسیقی نگهداری می‌شود، پخش می‌کند.

برنامه «خنیاگران» به تهیه‌کنندگی فریده گودرزی، گویندگی مهدی محمدیان و مشاوره زهرا حبیبی زاد ساعت۲۰:۳۰ روی موج اف ام ریف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=3775

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا