موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

  قطعات ماندگار موسیقی برای ماه غریبستان علی(ع)

به گزارش کامینگ سون موزیک: در کنار موسیقی‌هایی که با موضوع عاشورا و قیام خونین امام حسین‌(ع) و اصحابش ساخته می‌شود، آثاری که در مدح حضرت علی(ع) ساخته شده بخشی قابل توجه از آثار موسیقایی مذهبی را تشکیل می‌دهند.

در آثاری که برای امام اول شیعیان حضرت علی(ع) ساخته شده، بیشتر از وفاداری، رشادت، گذشت، سخاوت و بخشندگی امیر مومنان یاد می‌شود. موسیقی سریال «امام علی(ع)» ساخته فرهاد فخرالدینی از جمله ارزشمندترین آثار در این زمینه است و در کنار آن خوانندگان سرشناس از جمله محمد اصفهانی، علیرضا افتخاری، علیرضا عصار، محسن چاوشی و… هم آثاری را در مدح حضرت علی(ع) خوانده‌اند. در این گزارش‌ها با برخی از برترین آثار موسیقی که برای امیر مومنان علیه‌السلام خوانده شده است آشنا می‌شوید.

فرهاد فخرالدینی – سریال «امام علی(ع)»

یکی از معروف‌ترین قطعاتی که در وصف امام اول شیعیان ساخته شده، موسیقی سریال «امام علی (ع)» به کارگردانی داوود میرباقری است. فخرالدینی برای ساختن تیتراژ این سریال تاریخی و دینی سراغ یکی از نغمه‌های اصیل و قدیمی موسیقی ایران‌زمین ساخته‌ عبدالقادر مراغه‌ای رفت و آواز این تیتراژ را نیز صدیق تعریف خواند.

محسن چاوشی – «علی»، «تنهاترین» و «قراضه‌چین»

در کارنامه فعالیت‌های محسن چاوشی، همواره قطعات برگرفته از باورهای مذهبی سهم قابل توجهی داشته است. چاوشی سال گذشته قطعه جدیدی را در وصف امام علی (ع) با شعری از خودش ساخت که این تک آهنگ از جمله آثار شاخص محسن چاوشی در حوزه‌های مناسبتی است. اثر دیگری که چاوشی در وصف حضرت علی خوانده و حال و هوای متفاوت‌تری دارد، “قراضه چین” نام دارد. چاوشی در این اثر به سراغ یکی از غزلیات مولانا در کتابِ غزلیات شمس تبریزی رفته است. بخش‌هایی از این قطعه را آوازهایی بر روی چند بیت از حافظ به خود اختصاص داده است. قطعه «تنهاترین» سومین قطعه‌ای است که محسن چاوشی در وصف امام علی (ع) اجرا کرده است

اکبر گلپایگانی- «علی مولا»

آواز دشتی «علی مولا» که عمری ۵۰ ساله دارد یکی از خاطره‌انگیزترین آهنگ‌های گلپا و از بهترین آثاری است که در مدح امام علی(ع) خوانده شده است. ترانه‌سرا و آهنگساز این اثر امیر پازوکی است. همه در‌ها اگر بسته / در قصر خدا بازه / بگو هو یا علی مولا / علی مولا سبب‌سازه

محمد اصفهانی – «علی ای همای رحمت»

محمد اصفهانی خواننده موسیقی ایرانی سال ۱۳۸۰ یک آلبوم با نام «ماه غریبستان» را که شامل ۱۷ قطعه باکلام و بی‌کلام می‌شد در وصف حضرت علی(ع) منتشر کرد که یکی از معروف‌ترین آهنگ‌های این آلبوم «علی ای همای رحمت» با شعر محمدحسین شهریار بود و تنظیم و ملودی این اثر را شهریار فریوسفی بر عهده داشت.

روزبه نعمت‌الهی – «علی»

روزبه نعمت الهی نیز دیگر خواننده‌ای است که از غزل «علی ای همای رحمت» شهریار استفاده کرده و با ملودی خود و تنظیم پیام قربانی تک‌آهنگ «علی» را ساخته است.

علیرضا عصار و محمد اصفهانی- «قدسیان آسمان»

علیرضا عصار خواننده موسیقی پاپ قطعه « قدسیان آسمان» را در وصف مولا علی(ع) با همراهی محمد اصفهانی خواند؛ این آهنگ یکی از قطعات آلبوم «کوچ عاشقانه» با ترانه‌ای از نعیمی استرآبادی است. در این قطعه نامی از امام علی(ع) برده نشده ولی چون حال و هوای عرفانی دارد با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان روبه‌رو شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=37681

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا