موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

سیامک جهانگیری ردیف میرزاعبدالله را با نی نواخت

به گزارش کامینگ سون موزیک: سیامک جهانگیری (نوازنده و آهنگساز) ردیف میرزاعبدالله به روایت نورعلی برومند را با اجرای نی نواخته و این اثر توسط انتشارات ماهور منتشر شده است.

سیامک جهانگیری (آهنگساز و نوازنده نی) آلبوم «ردیف میرزاعبدالله؛ به روایت نورعلی برومند » را توسط انتشارات ماهور منتشر کرد.

او در این اثر ردیف میرزا عبدالله (دستگاه شور و متعلقات، آواز بیات اصفهان، دستگاه نوا) به روایت نورعلی برومند را با نی نواخته است.

سیامک جهانگیری درباره‌ این اثر نوشته است:

«ویژگی‌های صوتی و ساختاریِ ساز نی باعث شده است که این ساز نزدیک‌ترین صدا به حلق و آوای انسانی باشد و در نتیجه برای اجرای موسیقی آوازی به طور عام، و در اینجا اجرای ردیف آوازی به طور خاص، سازی متجانس و هم‌خانواده‌ی صدای انسان به شمار بیاید. به عبارت دیگر، این ساز، به دلیل خصلت‌های صوت‌شناختی و ساختاری خود، بهتر از سازهای دیگر می‌تواند آرایه‌های آوازی را تقلید کند و بنوازد. در عین حال، به دلیل تعددِ آثار اجرایی و ضبط شده برای تار و سه‌تار، این دو ساز بیش از سازهای دیگر به عنوان سازهای مبنا در اجرای موسیقی ردیف دستگاهی شناخته شده‌اند. از بین ردیف‌های موجود نیز ردیف میرزاعبدالله، به دلیل انعطاف‌پذیری در اجرا با سازهای مختلف، پرکاربردترین و شناخته‌شده‌ترین کارگان است. با این توضیحات، آنچه مرا به اجرای ردیف میرزاعبدالله با ساز نی مصمم کرد پاسخی بود به آنچه در روند آموزشی ساز نی به آن نیاز داریم. همچنین در این روایت تلاش کرده‌ام تا از تمامی امکاناتِ اجرایی نی در جهتِ روایت و اجرای ردیفِ سازیِ میرزاعبدالله استفاده شود. در این روایت، تکنیک‌های تار و سه‌تار در نی بازتعریف شده و متناسب با ساختار صوتیِ این ساز در جهتِ بسط و گسترش جملات و ترکیباتِ موسیقیِ‌سازی به کار گرفته شده‌اند.»

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=37319

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا