آلبوم ایرانموسیقی ایران

آثار مخرب عدم رعایت کپی رایت

به گزارش کامینگ سون موزیکهمزمان با ارائه آلبوم جدید محسن چاووشی باز هم یکی از قطعاتش لو رفت، اخیرا گروه رستاک نیز از این اتفاق مصون نمانده و قربانی انتشار بی ضابطه و بدون اجازه اولین قطعه از آلبوم جدیدش شده است.

می‌دانیم‌ محسن چاوشی رکورددار لو رفتن قطعات موزیک از ابتدای فعالیت خود تا به حال است. تاکنون بیش از ۵۰ اثر وی در قالب تک‌آهنگ و یا آلبوم‌ لو رفته است که باعث شده در این زمینه صاحب رکوردی دست نیافتنی شود.

این پدیده (لو رفتن آثار هنری) آثار بسیار مخربی را برای صاحبین اثر می‌تواند داشته باشد، چرا که بدون هیچ بازدهی مالی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و از بُعد‌ اجتماعی و اخلاقی پرونده صاحب اثر را دارای خدشه می کند و همچنین از نظر وزارت ارشاد دچار مشکل می شود.

شخص یا اشخاصی که باعث لورفتن آهنگ ها می‌شوند فاقد شعوری به اسم رفتار حرفه ای هستند. صاحب اثر به دلیل رفتار آن ها مجبور است قسمتی از آلبوم خود را حذف کند و یا حداقل موجب خسارت و زیر سوال رفتن سابقه هنری وی می‌شود.

هدف اصلی قانون کپی رایت حفاظت از زمان تلاش و خلاقیت خالق اثر است که بر اساس آن صاحب اثر حقوقی برایش لحاظ می‌شود. برای مثال؛ تولید مجدد اثر نمایش کار به صورت عمومی و….

اما‌بهتر است به این مساله بپردازیم که اصلا تاریخچه مالکیت فکری در ایران از چه زمانی آغاز شد؟
درسال ۱۳۴۸ قانون حمایت از مولفان مصنفان و هنرمندان و پدید آورندگان آثار هنری تصویب شد. درسال ۱۳۵۲ قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی تصویب شد.

اما یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود کپی غیر قانونی درجامعه کم شود این است که هنر ایرانی باید دیر یا زود تبدیل به صنعت شود و باید بدانیم برای صنعتی کردن بیشتر از آن که به ابزار مدرن احتیاج داشته باشیم به فکر مدرن احتیاج داریم چیزی که در سینمای صنعتی فرانسه و آمریکا، ایتالیا، آلمان و هم چنین موسیقی کشورهایی مثل انگلستان و آمریکا شاهد بودیم.

بلاشک بخش وسیعی از لو رفتن آهنگ‌ها در فضای امروز موسیقی ما توسط خود مافیا صورت می‌گیرد یا حتی شاید خود صاحبین اثر(منظورمان نام‌های برده شده در این متن نیست) یکی از موارد دیگری که باعث لو رفتن بیشتر آثار موسیقیایی می‌شود تجاری شدن هنر و نداشتن روحیه و اخلاق حرفه ای است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=3711

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا