کنسرتکنسرت تهران

پرواز همای صحنه اپرای حلاج را به آتش کشید

به گزارش کامینگ سون موزیکاجرای اپرا فاخر و پرآوازه حلاج که از شامگاه ۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۷ به آهنگسازی، خوانندگی، کارگردانی، بازیگری و سرایندگی پرواز همای در کاخ سعدآباد، ایوان عطار آغاز شد روایتگر داستان زندگی ادیب و سراینده‌ای بزرگ به نام حسین منصور حلاج است که اواخر قرن دوم هجری قمری مبارزه‌ای عارفانه را علیه خرافه‌ها و تندروی‌ها و فساد و نابرابری‌ها آغاز کرد و با خشم صوفیان و خلفای آن زمان بغداد دستگیر و هشت سال او را از زندانی به زندان دیگر انتقال و در پایان او را به اتهام دروغین ربوبیت محاکمه‌اش کردند. نخست دست‌هایش را بریدند و سپس پاهایش را و بعد زبانش را و در آخر او را به دار آویختند و پیکرش را سوزاندند و خاکسترش را بر باد دادند.

خالق اپرا حلاج پس از تلاش چند ساله خود برای به ثمر نشاندن این اثر فاخر، پیش از حاضر شدن روی صحنه برای هر اجرا از چندین ساعت قبل مشغول فراهم آوردن و هماهنگ کردن تمامی جزئیات می شود. بطوریکه تمامی اعمال و عناصر اجرا اعم از نورپردازی، صدابرداری،… با مدیریت کامل شخص خود او و با وسواس تمام صورت می پذیرد تا اجرایی کامل، باکیفیت و بدون نقص را برگزار کند.

در همین حین گروه نمایش بسیار حرفه ای اپرای حلاج به سرپرستی و طراحی حرکت بهزاد جاودان فرد و با همراهی اعضای گروهش متشکل از آصف جاودان فرد، یوسف جاودان فرد، بهادر فاضل، مهرداد آبجار و همچنین با حضور اصغر فریدی ماسوله که از اجرا بوشهر به گروه پیوسته است می باشد.بیتا کریمی، جیران باریکانی و پروانه چراغعلی بانوان سماع گر این اپرا هستند که در راس آنها لاله کریمی در نقش حنانه معشوقه حلاج به هنرنمایی می پردازد.

چه ناباورانه آنکه با وجود رعایت تمامی قوانین و شئونات اسلامی در خصوص اجرا این بانوان هنرمند و حرفه ای، در آخرین لحظات شروع اجرا شهرستان کرج از ایفای نقش خود در بخش رقص معنوی سماع منع شدند و تا پایان چشم های مخاطب به نشانه انتظار روی صحنه خشک شد. هرچند که با چنین دغدغه ها و محدودیت هایی روبرویشان کرده بودند باز هم حضورشان رنگ و بو دیگری به صحنه می داد و اجرا آنها لبریز احساس بود. در چنین شرایطی این سوال پیش می آید که با وجود داشتن مجوز های لازم چگونه می شود که در واپسین لحظات بخش هایی از اپرا حذف می شود؟همان اجرایی که در سایر شهرها بدون مشکل برگزار شد چرا باید در کرج با سختگیری مواجه شود؟ آیا به این فکر نمی شود که چقدر برای ساختن چنین لحظاتی و برای طراحی و تدارک و تمرین آن زحمت کشیده شده است؟ ای کاش به جای غم به چهره اعضاء و مخاطب نشاندن از آنها حمایت میشد تا شاهد حضور هر چه پررنگ تر بانوان ایرانی در صحنه هنر می‌بودیم نه شاهد استعداد هایی که با علم کامل نابود می شوند.

نوازندگان کادر حرفه ای گروه موسیقی ثابت همای با عنوان “مستان” نیز متشکل از پاشا هنجنی (نوازنده نی و سرپرست گروه موسیقی مستان)،مسلم علی پور (نوازنده کمانچه)، محمود نوزری(نوازنده سنتور)، میلاد علیپور (نوازنده تار)، میرامیر میری (نوازنده دف)، حمیدرضا یوسفی (نوازنده تمبک)، سعید فهیمی (نوازنده نی ٢)، فرشاد رستمی(نوازنده کمانچه)و سپیده ابراهیمی نژاد (خواننده کر) بود که با توانایی و درایت اعضاء و پرواز همای هارمونی کاملی را بر فضای موسیقیایی سالن حاکم کرده بودند.

از هنرنمایی خیره کننده محمد حسین صفری در نقش ابوبکر شِبلی، صوفی صاحب‌ نام زمانه حلاج و در نقش راوی اپرا نمی توان غافل شد. همچنین به راحتی می شد ارتباط جدانشدنی میان راوی و مردم حاضر در سالن را احساس کرد. خنده ها، اشک ها، افسوس ها و به طور کلی تمامی بخش ها مردم را در برمیگرفت و تحت تاثیر قرار می داد.به راستی وجود چنین هنرمندانی صحنه را از وجود سلبریتی به جز پرواز همای بی نیاز می کرد.

همانطور که پیشتر اشاره شد تمامی اشعار اپرا حلاج به قلم پرواز همای و بر اساس سروده هایی از مولانا، عطار، حافظ و خود پرواز همای می باشد که زمینه را برای درک و فهم آسان تمامی مخاطبان و از همه قشر های اجتماعی، اقتصادی و سیاسیِ اهل ادب و حتی تماشاگران کم سن و سال فراهم می سازد تا با زبان هر چه لطیف تر و صریح تر و سلیس تر وی از دیدن اپرا به وجد بیایند و با حال و هوای ملکوتی آن اخت شوند.

از آنجا که نقطه عطف اپرای حلاج پرواز همای است که خالق این اثر بی نظیر نیز می باشد، با وجود ایفا بیشترین نقش، فعالیت، دیالوگ، حرکت، اجرا زنده تمامی بخش ها و… و با تحمل دغدغه ها، استرس ها و تنش ها، هرلحظه درخشان تر از صحنه قبلی و عاری از خطا روی صحنه حاضر می شد که نشان از حرفه ای بودن او داشت. وی سبب شده بود پس از هر بخش تماشاگران چنان با دل و جان تشویقش می کردند که گویی هربار جمعیت چند برابر شده بود.

جالب آنکه در میان بینندگان مخاطبی بود که راه طولانی را در حدود هزار کیلومتر از اهواز تا محل اجرا طی کرده بود و باوجود اینکه از زمان رسیدنش استراحت زیادی نداشت چنان شوقی در چشمانش دیده می‌شد که هیچ نشانی از خستگی در او نبود.او مرد حدودا هفتاد ساله ای بود که می‌گفت من عاشق پرواز همای هستم و 50 سال است که درمورد حلاج مطالعه داشته ام، امروز مشتاق آن هستم که ببینم پرواز همای چگونه داستان زندگی چنین عارف بزرگی را روایت می کند. او با صراحت و اطمینان غیر قابل وصفی می گفت از همین حالا، پیش از اجرا به عالی بودن اجرا همای اطمینان دارم و نظرم کاملا مثبت است.

گفتنی است برنامه سه روز متوالی در کرج به زنده یاد جلال ذوالفنون موسیقی دان صاحب نام ایرانی،زنده یاد حسین منزوی شاعر برجسته و اصغر فریدی ماسوله که از پیشکسوتان و با سابقه ترین ها در حوزه فرهنگ عامه مردم و رقص فولکلور می باشد تقدیم شد.

فاخر که در لغتنامه های فارسی به معنای ارزشمند، گرانبها و باشکوه است، واژه ای درخور اپرا فاخر حلاج محسوب می شود که شاید تنها با اضافه کردن پسوند “ترین” بشود آنرا از فاخر ترین آثار هنری اخیر دانست که در لیست پربازدید ترین رویداد ها هنری سال نیز قرار دارد. همای مدت زیادی است که اثبات کرده اگر اثری در خور شأن مردم تولید شود قطعا مخاطب خواهد داشت.

کاش در میان شومن ها و فالش زن های صحنه ای فضا بیشتری برای به اصلاح ‌”آدم حسابی های موسیقی ایران” اختصاص داده شود که برای دیدگان و زمان مخاطب خود ارزش و احترام قائل هستند و کاش با حفظ و حمایت چنین ثروت های وطنی سبب ترویج فرهنگ اصیل و حقیقی ایران بشویم.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=3701

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا