بیوگرافیتولدموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

متولدین ۲۸ فروردین سینما ، تئاتر و موسیقی؛ رضا بدیعی

به گزارش کامینگ سون موزیک: رضا بدیعی (نام اصلی: رضا سیدبدیعی) (۲۸ فروردین ۱۳۰۹ در اراک – ۳۱ مرداد ۱۳۹۰ در لس آنجلس کالیفرنیا)، کارگردان ایرانی بود که بیشتر به خاطر فعالیتش در تولید فیلم و سریال در هالیوود مشهور بود. رضا بدیعی از اوائل دهه شصت میلادی به کارگردانی فیلم‌های تلویزیونی پرداخت و در طول شش دههٔ گذشته بیش از ۴۳۰ قطعه فیلم تلویزیونی و چندین فیلم سینمایی ساخت. به بدیعی لقب «پدرخواندهٔ تلویزیون آمریکا» داده شده بود.

زندگی

بدیعی در روز هفدهم آوریل ۱۹۳۰ در اراکبه دنیا آمد و با پایان دوران دبیرستان در دانشکده هنرهای دراماتیک تهران به تحصیل مشغول شد. او بعدها مدال طلای افتخار را برای ساختن یک فیلم مستند از دست محمدرضا شاه پهلوی دریافت کرد و در سال ۱۹۵۵ از طریق دولت ایالات متحده آمریکا دعوت شد تا در این کشور حرفه فیلم‌سازی را دنبال کند. بدیعی پیش از مهاجرت به آمریکا در ایران ۱۰ مستند ساخت که از میان آن‌ها «سیل در خوزستان» از سوی سازمان صلیب سرخ برای نمایش جهانی برگزیده شد. وزارت امور خارجه پس از آشنایی با آثار بدیعی، او را برای تحصیل به آمریکا دعوت کرد.

نام اصلی رضا سیدبدیعی
زمینه فعالیت کارگردان
تولد ۲۸ فروردین ۱۳۰۹
۱۷ آوریل ۱۹۳۰
اراک
مرگ ۳۱ مرداد ۱۳۹۰
۲۰ اوت ۲۰۱۱ (۸۱ سال)
لس آنجلس کالیفرنیا
ملیت ایرانی-آمریکایی
فرزندان مینا بدیعی، الکسیس بدیعی، ناتاشا بدیعی

فعالیت هنری

از جمله فیلم‌ها و سریال‌هایی که بدیعی کارگردان آن‌ها بوده می‌توان به بالاتر از خطر، هاوایی فایو او، بارتا، مرد شش میلیون دلاری، کاگنی و لیسی، بافی قاتل خون‌آشام و پیشتازان فضا اشاره کرد. بدیعی توانست جایزه یک عمر فعالیت هنری اتحادیه کارگردانان سینمای آمریکا را برای کارگردانی بیشترین تعداد سریال‌های یک ساعته تلویزیونی نیز به دست آورد.

مرگ

او در ۲۰ اوت ۲۰۱۱ پس از یک جراحی پیچیده روی معده در بیمارستان یوسی‌ال‌ای در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=36960

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا