موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

موسیقی سریال‌های رمضان به چه افرادی سپرده شد؟

به گزارش کامینگ سون موزیک:  با آغاز ماه مبارک رمضان، تلویزیون با مناسبت مهمی مواجه می‌شود که پخش سریال در آن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. تاکنون چهار سریال به عنوان گزینه اصلی پخش در رمضان ۱۴۰۰ معرفی شده‌اند؛ مجموعه هایی که موسیقی بخش مهمی از ساختار آنها را شامل می شود و می‌تواند تأثیر به سزایی در ماندگاری اثر داشته باشد.

سریال‌های رمضانی شامل «احضار»، «بچه مهندس»، «یاور» و «رعد و برق» هستند که به ترتیب از شبکه های یک، دو، سه و پنج سیما پخش می شوند و اغلب علاوه بر تصویربرداری، این روزها مراحل فنی از جمله ساخت موسیقی را می گذرانند.

آریا عظیمی نژاد و موسیقی یک سریال ماورایی دیگر

مجموعه تلویزیونی «احضار» به کارگردانی علیرضا افخمی و تهیه‌کنندگی محمودرضا تخشید شب‌های ماه رمضان از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

با انجام تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «احضار»، مراحل فنی هم‌زمان در حال انجام است و آریا عظیمی‌نژاد نیز موسیقی این سریال را که به دلیل ژانر ماورایی از فضای ویژه‌ای برخوردار خواهد بود، می‌سازد.

این آهنگساز پیشتر هم تجربه ساخت موسیقی سریال‌های ماورایی ویژه ماه مبارک رمضان همچون «او یک فرشته بود»، «آخرین گناه» و «روز حسرت» را در کارنامه دارد.

عظیمی نژاد جزو پرکارترین آهنگسازان صداوسیما محسوب می‌شود، که علاوه بر حضور در برنامه عصرجدید به عنوان داور، آهنگسازی تقریبا ۴۰ سریال تلویزیونی را برعهده داشته است که در بین آنها سریال‌هایی چون پایتخت ۴، ۵ و ۶، باخانمان، دودکش، تا ثریا و جراحت دیده می شود.

«یاور» و شهبازیانی که زیر تیغ جراحی رفت

سریال «یاور» به کارگردانی سعید سلطانی نیز که از گزینه های پخش رمضانی برای شبکه سه سیما است.

این سریال ۳۰ قسمتی ملودرامی اجتماعی است که در برخی از قسمت‌ها نیز با ژانر معمایی و تم جوانمردی همراه شده است.

فریدون شهبازیان که پس از انصراف از رهبری ارکستر ملی ایران در اسفند ۹۸، بیشتر زمانش را به آهنگسازی گذراند، در روزهای گذشته به صورت فشرده مشغول ساخت موسیقی تیتراژ سریال ماه رمضانی «یاور» برای پخش از شبکه سه سیما بود که به علت افتادن از پله‌های استودیو، دچار شکستگی استخوان از دو ناحیه شد. او روز گذشته ۲۱ فروردین تحت عمل جراحی قرار گرفت.

فریدون شهبازیان از اواسط دههٔ ۵۰ ساخت موسیقی فیلم را آغاز کرد. او پس از انقلاب اسلامی، بیشتر تمرکز خود را بر ساخت موسیقی متن فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی معطوف کرد که البته سهم فیلم‌ها به مراتب بیش از سریال‌هاست.

ساخت موسیقی سریال‌هایی همچون «کلاه پهلوی»، «بخش چهار جراحی»، «باغ گیلاس»، «آوای فاخته»، «باران عشق»، «بازگشت به خانه» و «معصومیت از دست رفته» در کارنامه هنری این آهنگساز دیده می‌شود.

صدای خواننده ترکمن بر «رعد و برق» افخمی

«رعد و برق» پنجمین سریال تلویزیونی است که بهروز افخمی آن را کارگردانی کرده و روایتی از مناطق سیل زده‌ای است که نوروز سال گذشته درگیر شدند. این سریال که از مدت ها پیش در حال تولید است برای پخش رمضانی انتخاب شده است.

تاکنون از آهنگساز مشخصی برای این سریال نام برده نشده است و تیتراژ آن توسط یک هنرمند ترکمن به نام محمد ایری خوانده شده است.

حاجی محمد ایری نوازنده دوتار و سازهای بادی (قَرَنی، نی زبان‌دار) و خواننده ترکمن است که جایزه جشنواره فجر برای سرپرستی گروه فولکلور ملأ نَفَس را در کارنامه دارد. جایزه جشنواره موسیقی فجر به‌عنوان احیاگر سازهای فراموش‌شده ترکمن همچون زنبورک، نی زبان‌دار یا دیللی تویدک هم در کارنامه هنری او دیده می شود.

او در سال ۱۳۸۳ در فیلم مستند «آلماگل» به کارگردانی فرشاد فرشته حکمت ایفای نقش داشته است.

سریال «رعد و برق» به تهیه کنندگی داوود هاشمی با تصویربرداری در استان‌های لرستان، خوزستان، گلستان و تهران به روزهای پایانی تصویربرداری در شهر گرگان رسیده است.

این سریال به طور همزمان مراحل فنی را نیز طی می کند و قرار است ماه مبارک رمضان از شبکه پنج سیما پخش شود.

«بچه مهندس ۴» و همکاری با یک آهنگساز جوان

فصل اول از سریال «بچه مهندس» در ۳۰ قسمت، رمضان ۹۷ از شبکه دو سیما پخش شد. پخش فصل دوم این سریال نیز از دی ۹۷ شروع و در بهمن ۹۷ به پایان رسید. سپس ساخت «بچه مهندس» برای یک فصل دیگر تمدید شد و فصل سوم آن در رمضان ۹۹ روی آنتن رفت. احسان خواجه‌امیری، تیتراژ سریال «بچه‌مهندس ۳» را خواند و آهنگساز این قطعه هم بابک شهرکی بود.

و حالا تاریخ پخش فصل چهارم سریال «بچه مهندس» در ماه رمضان ۱۴۰۰ مشخص شده است. این سریال با آهنگسازی و تنظیم سعید رضایی و شعر حسین غیاثی به روی آنتن خواهد رفت.

فصل چهارم مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» به کارگردانی احمد کاوری در ماه رمضان از شبکه دوم سیما روی آنتن خواهد رفت. گروه تولید این مجموعه با اتمام بخش‌های مربوط به شهر مشهد هم‌اکنون در پایتخت مشغول تصویربرداری سکانس‌های پایانی هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=36626

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا