موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

آلبوم «آوازهای محلی ایرانی» شنیدنی شد

به گزارش کامینگ سون موزیک:  رضا والی از آهنگسازان پیشکسوت موسیقی کشورمان در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود آلبوم «آوازهای محلی ایرانی» را پیش روی مخاطبان قرار داد.

آلبوم «آوازهای محلی ایرانی» به آهنگسازی رضا والی به عنوان یکی از تازه‌ترین محصولات موسیقایی کشورمان در دسترس شنوندگان قرار گفت.

در توضیح آلبوم آوازهای محلی ایرانی که شامل آثاری از دو دوره‌آهنگسازی رضا والی بوده، آمده است:

از اوایل سال‌های ۱۹۹۰ میلادی، والی از زبان موسیقایی مدرنیسم اروپایی فاصله گرفت. تمرکز خود را بر روی آثاری بر اساس موسیقی محلی ایران قرار داد. این آثار شامل ۱۷ مجموعه‌مختلف می‌شوند که برای انسامبل‌های متفاوت نوشته شده‌اند.

آوازهای محلی (مجموعه شماره ۹)، آوازهای محلی (مجموعه‌شماره ۱۱)، آوازهای محلی (مجموعه شماره ۱۵)، کوارتت زهی شماره ۲ قطعه‌هایی هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند، این در حالی است که قطعات «سه‌گاه، دوبل کنسرتو برای نی، کمانچه، و ارکستر» و «کوارتت زهی شماره» بخش‌های دیگری از این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

رضا والی از آهنگسازان پیشکسوت موسیقی کشورمان چندی پیش به بهانه انتشار آلبوم «خوشنویسی» در توضیح نحوه فعالیت‌های خود نوشته بود: «در سال ۲۰۰۰، از نظام موسیقایی اروپایی فاصله گرفتم و به ساخت موسیقی بر اساس نظام موسیقی ایرانی (دستگاه / مقام) روی آوردم.

استفاده از سیستم کوک سنتی ایرانی یا کوک ترکیبی به جای سیستم کوک اروپایی مبتنی بر اعتدال مساوی، استفاده از چندصدایی ایرانی / خاورمیانه‌ای که ویژگی ذاتی نظام دستگاهی / مقامی است به جای چندصدایی اروپایی، استفاده از فرم‌های موسیقایی نظام دستگاهی / مقامی مانند بسط موزائیک وار و لایه‌بندی سیال به جای فرم‌های موسیقایی اروپایی، و همچنین به‌کارگیری فرم‌های موسیقایی متعلق به موسیقی ایران / خاورمیانه در قرون وسطا، گسترش ساختار ریتمیک موسیقی و افزودن چرخه‌های ریتمیک نظام دستگاهی / مقامی (موسوم به اصول) از جمله مواردی است که از سال ۲۰۰۰ تا کنون از اهداف من در حوزه آهنگسازی و زیبایی شناسی به شمار می‌روند.

رضا والی از آهنگسازان و موسیقیدانان پیشکسوت کشورمان است که تحصیلات عالی خود را در دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین آموخته و از دانشگاه پتسبرگ نیز دکترای آهنگسازی و تئوری موسیقی گرفته است. این هنرمند اکنون عضو هیات علمی دانشگاه کارنگی ملون است.

ارکستر سمفونیک پتسبرگ، سمفونی سیاتل، سمفونی مدرن بوستون، کوراتت لاتینو آمریکانو و کوارتت کرونوس از مجموعه‌ها و پروژه‌هایی هستند که رضا والی در آنها حضور داشته است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=36576

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا