موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

ماندگارترین موسیقی‌های نوروزی

به گزارش کامینگ سون موزیک: بهار و نوروز موضوعی است که همواره در طول تاریخ ایران دستمایه خلق آثار در خور توجهی از هنرمندان به خصوص موسیقی دانان مختلف شده است.

موسیقی هنری است که پیوندی عمیق با فرهنگ و اجتماع پیرامون خود دارد و از این رو پرداختن به آن در مناسبت‌ها و رویدادهای مختلف بسیار حائز اهمیت است. در این بخش به معرفی گزیده‌ای از بهترین و ماندگار ترین آهنگ‌ها و تصانیف با موضوع بهار و نوروز پرداخته‌ایم شاید فرصتی فراهم شود تا در نوروز امسال از آن بهره مند شویم؛ لازم به ذکر است که سنت‌های موسیقایی غنی متنوع نوروزخوانی حول محور این موضوع مهم یعنی بهار و نو شدن به وجود آمده است، اما در اینجا فارغ از گونه‌های موسیقی بیشتر آثاری ذکر شده است که هم ارزش شنیدن را دارد و هم در بین مردم بیش از دیگر آثار زمزمه می‌شود.

۱. بهار دلنشین

بی شک یکی از معروف ترین تصانیف ماندگار در موسیقی ایران تصنیف بهار دلنشین با آهنگسازی روح‌الله خالقی و با شعری از بیژن ترقی است. این تصنیف به وفور توسط خوانندگان مختلف اجرا شده است که هر کدام ویژگی خاص خود را دارد.

ماندگارترین موسیقی‌های نوروزی

۲. بهار دلکش

اگر چه درباره ترانه سرای این تصنیف زیبا که در آواز ابوعطا قرار دارد اختلافاتی بین هنرمندان وجود دارد ولی آهنگسازی آن به درویش خان باز می‌گردد.

۳. بوی عیدی

امروز اگر از اکثر مردم بخواهید موسیقی نوروزی را به شما معرفی کنند بی شک اغلب آنها بوی عیدی فرهاد مهراد را به شما معرفی خواهند کرد. این آهنگ هم توانسته با شعر و موسیقی ارزشمند و صدای گرم و نافذ فرهاد در بین مردم جا باز کند.

ماندگارترین موسیقی‌های نوروزی

۴. تصنیف نوروز

تصنیف نوروز از آلبوم متاخر ایران من با آهنگسازی سهراب پورناظری و صدای مخملین همایون شجریان هم این روزها کم کم جای خود را در بین تصانیف ماندگار نوروزی باز کرده است و از این رو ارزش شنیدن دارد.

۵. خوش آمدی

خواندن اشعار فریدون مشیری که سراسر از طراوت و تصویرهایی زیبای زندگی سخن می‌گوید در بهار امسال خالی از لطف نیست به خصوص آنکه این شعر به شیوه محمد جلیل عندلیبی آهنگسازی و با نوای خاطره انگیز علیرضا افتخاری خوانده شده باشد.

ماندگارترین موسیقی‌های نوروزی

۶. تصنیف پیام نسیم

از جمله آثار ارزشمند در موسیقی دستگاهی ایران آلبوم زیبای پیام نسیم از استاد محمدرضا شجریان است. به جرأت می‌توان گفت محمدرضا شجریان یکی از بهترین اجرا کنندگان شعر حافظ است و البته شنیدن آوازها و تصانیف او نیز ما را به این حقیقت نزدیک می‌کند.

۷. بوی بهار

صدای صمیمانه و دلنشین نادر گلچین و ملودی دل انگیز عماد رام همراه با شعری نغز از معینی کرمانشاهی بیش از هر چیز ما را تشویق می‌کند که لحظاتی به این آهنگ گمنام در بین آهنگ‌ها نوروزی دل بسپاریم و لذت ببریم.

۸. در بهار امید

این تصنیف را که در آواز افشاری قرار دارد شهرام ناظری در آلبوم کنسرتی دیگر همراه با سه تار داریوش طلایی و تنبک ارژنگ کامکار به خوبی اجرا کرده است که می‌توانید امیدوارانه به آن گوش دهید!

ماندگارترین موسیقی‌های نوروزی

۹. برقصا

در ایام بهار ممکن است این آهنگ شاد و پر انرژی را با صدای خاص محسن چاووشی و شعر مولانا بسیار شنیده باشید. این بار هم می‌توانید بدون هیچ دغدغه خاصی دقایقی به دور از نگرانی‌هایتان به میزبانی این آهنگ بروید.

۱۰. بهار بهار

این قطعه را ناصر عبدالهی اجرا کرد؛ او هنرمندی بی بدیل در تاریخ موسیقی پاپ ایران بود که خلاف بسیاری از خوانندگان موسیقی پاپ امروزی نه تنها به ابتذال گرایش پیدا نکرد بلکه همواره پایبند به اخلاق و آرمان‌های هنری خود بود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=35719

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا