موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

جشنواره «روایت جهاد»؛ روایتگر فداکاری‌های کادر درمان

به گزارش کامینگ سون موزیک: عبایی می‌گوید: جشنواره «روایت جهاد» قصد دارد برای اولین‌بار در کنار روایتگری فداکاری‌های کادر درمان کشور در مقابله با ویروس کرونا، همدلی‌ها و کمک افراد جامعه به نیازمندان متاثر از این شرایط را در قالب‌های مختلف هنری به تصویر بکشد.

پیرو تداوم نقش‌آفرینی مردم در مبارزه با ویروس کرونا و لزوم ایجاد همدلی میان مردم نخستین هنرواره ملی «روایت جهاد» به همت سازمان تبلیغات اسلامی و همیاری قرارگاه مشترک جبهه مردمی انقلاب اسلامی با حضور برخی نهادها و سازمان‌های فعال و پیشرو در عرصه مبارزه با کرونا برگزار خواهد شد و آثار ارسالی در حال حاضر در مرحله داوری قرار دارند.

در این رویداد نقش نوجوانان و دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب و روحانیت، زنان و خانواده‌ها، بازار و اصناف، گروه‌های جهادی و مردمی، همچنین فعالیت گروه‌های فرهنگی و هنری، تلاش هسته‌های علمی و دانش‌بنیان، نقش مساجد، پایگاه‌های بسیج و هیئات مذهبی مدنظر است.

نخستین هنرواره روایت جهاد شامل بخش‌های هنرهای تصویری (فیلم کوتاه، نماهنگ، کلیپ، مستند، انیمیشن، موشن‌گرافیگ و استوری‌موشن)، موسیقی (ترانه و اجرای سرود)، ادبیات (شعر کلاسیک و سپید)، (داستان کوتاه، داستان‌های کوتاه کوتاه)، رسانه (گزارش‌های خبریِ ویدئویی و متنی، عکس‌های خبری)، تجسمی (عکس، نقاشی، پوستر، کاریکاتور) است.

گفتنی است، اختتامیه هنرواره ملی «روایت جهاد» با موضوع مجاهدت‌های مردمی در عرصه مواسات و مبارزه با ویروس کرونا در سالرزو شهادت شهید مرتضی آوینی، در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

احسان عبایی (نوازنده و آهنگساز) داور بخش موسیقی نخستین هنرواره ملی «روایت جهاد» طی گفتگو از جزییات برگزاری و اهداف این رویداد گفت.

احسان عبایی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: نخستین جشنواره «روایت جهاد» قصد دارد برای اولین‌بار در کنار روایتگری فداکاری‌های کادر درمان کشور در مقابله با ویروس کرونا، همدلی‌ها و کمک افراد جامعه به نیازمندان متاثر از این شرایط را در قالب‌های مختلف هنری به تصویر بکشد.

عبایی درباره هدف از برگزاری نخستین هنرواره ملی «روایت جهاد» نیز اینگونه گفت: این رخداد هنری با هدف ترغیب علاقمندان به فعالیت در عرصه‌های مختلف هنر، به ویژه موسیقی با موضوعات اجتماعی مهمی چون همه‌گیری بیماریِ کرونا، همدلی و کمک‌رسانی به دردمندان و نیازمندانِ متاثر از این شرایط و پاسداشت مجاهدت‌های مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا شکل گرفته و طی آن بررسی شناسایی و نکوداشت آثار فعالان و شرکت‌کنندگان در این رویداد هنری صورت خواهد گرفت.

وی در باره استقبال علاقمندان از حضور در این هنرواره و سطح کیفی آثار ارسال شده خاطرنشان کرد: آثار در سطوح مختلف ارائه شده و ارزیابی در این مورد، منوط به انجام کامل داوری است. اما به هر حال، آثار رسیده به دبیرخانه، از جذابیت این موضوع برای افراد و دغدغه‌ی جامعه حکایت دارد.

داور بخش موسیقی هنرواره «روایت جهاد» درباره نحوه حمایت مجموعه از برگزیدگان اولین دوره این هنرواره گفت: با توجه به این که آثار در مرحله داوری هستند، امیدواریم با شناساییِ آثار برگزیده این دوره از فعالیتِ پیش‌رو، ضمن تقدیر و تجلیل از صاحبانِ اثر، بستری مناسب برای تداوم و توسعه فعالیت‌های افراد مستعد ایجاد شود و در آینده در قالب یک چارچوب درست از این افراد حمایت شود.

احسان عبایی در ادامه، درباره نقش تاثیرگذار هنر در رفع بحران‌های اجتماعی افزود: هنر در طول تاریخ بشری، همواره به اشکال مختلف در شئونات انسان‌ها در جنبه‌های مختلف و در ابعاد گوناگون نقشی موثر و مهم را ایفا کرده است. یکی از بارزترین نقش‌آفرینی‌های هنر و هنرمند، در شرایط ویژه و تاثیرگذار برای برون رفت بحران از جامعه شکل گرفته است. در یک سال گذشته، سرتاسر دنیا با شیوع ویروس کرونا بحرانی گسترده و همه‌ جانبه را تجربه کرده است.

او ادامه داد: در همین رابطه، هنرمندان زیادی در رشته‌های مختلف هنری، از گوشه و کنار ایران و جهان درباره این همه‌گیری دست بکار شده‌اند و این امر سبب شده تا ملت‌های مختلف از لحاظ روحی و روانی در برابر این بحران پذیرش و آگاهی بیشتری پیدا کنند؛ در واقع، این موضوع نشان می‌دهد که هنر در شرایط بحرانی می‌تواند به یاری جامعه بشتابد.

این مدرس موسیقی در خصوص نقش فعالیت‌های مناسب هنری در جهت تقویت روحیه جامعه نیز اظهار کرد: هر اندازه دغدغه هنرمند یا هنرمندان برای شناخت یک موضوع یا پدیده اجتماعی به مانند کرونا عمیق‌تر باشد، محصولی که در قالب یک اثر هنری تولید می‌شود، پیام رساتر و موثرتری را به مخاطبان خود یا افراد جامعه منتقل می‌کند که این امر سبب تاثیرپذیری و ارتباط بیشتر مردم نسبت به آن موضوع شد؛ لذا ظرفیت‌ها و توانایی افراد جامعه را در مقابله با مشکلات افزایش می‌دهد.

احسان عبایی در پایان درباره نقش هنر در زمینه تقویت، وحدت و همدلی که تا چه میزان می‌تواند در جامعه اثر گذار باشد، گفت: تعهد اجتماعی و هنریِ هنرمند برای خلق یک اثر با نگاه ویژه به رویدادها و دغدغه‌های اساسی موجود در جامعه سبب می‌شود تا هنر در زمینه تقویت، وحدت و همدلی نقشی شایسته ایفا کند. در همین راستا، امیدواریم با همت و پشتیبانی متولیان متعهدِ هنرِ ایران زمین، جایگاه هنر و هنرمند راستین بیش از پیش در جامعه شناخته و شناسانده شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=35347

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا