موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

مروری بر موسیقی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش کامینگ سون موزیک: اولین جشنواره بین‌المللی نی‌انبان، کنسرت آنلاین نغمه باران، انتشار آلبوم جدید پالت و… از اتفاقات موسیقایی این هفته بودند.

در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشرشده در صفحه موسیقی در این هفته را مرور می‌کنیم:

کلاس‌های آنلاین آرش فولادوند

کلاس‌های آموزش آنلاین مبانی موسیقی آرش فولادوند، رهبر ارکستر فیلارمونیک پاریس شرقی در دروه‌های مختلف برگزار می‌شود.

کلاس‌هایی که در این دوره در نظر گرفته شده، کلاس‌های مبانی موسیقی برای هنر‌آموزان مبتدی و کلاس‌های کرال بهار از سطح متوسط تا پیشرفته است. این کلاس‌ها با تدریس مستقیم فولادوند از پاریس به صورت آنلاین برگزار می‌شود و افراد مستعد و علاقه‌مند به موسیقی می‌توانند با استاد تعامل داشته باشند و توانمندی‌های ذاتی خود را پرورش دهند.

آکادمی موسیقی فولادوند از اولین آکادمی‌های آنلاین موسیقی در جامعه ایرانی است و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی سایت http://www.afocademy.com/ مراجعه کنند.

انتشار آلبومی بعد از ۱۹ سال

مهرداد پازوکی، آهنگساز پیشکسوت بعد از ۱۹ سال دوری از فعالیت حرفه‌ای در همکاری با محمد یادگار، جدیدترین اثرش را منتشر کرد.

پازوکی درباره این همکاری گفت: آخرین اثر من در قالب آلبوم «خنده باران» با صدای علیرضا افتخاری بود که سال ۱۳۸۱ منتشر شد که بعد از آن به خاطر کارهای تحقیقاتی و پژوهشی فعالیتی در زمینه تولید آلبوم نداشتم. البته سال گذشته تک‌قطعه از من منتشر شد که چون مطلوب نظر نبود آن را به حساب کار جدی نمی‌گذارم و چند کار اجرای ارکستر هم داشتم اما به صورت حرفه‌ای و جدی آلبوم موسیقی از من در بازار موسیقی منتشر نشده است. بنابراین همکاری‌ام با محمد یادگار خواننده خوش‌صدا و چهره جدید موسیقی ایران اولین فعالیت من بعد از ۱۹ سال محسوب می‌شود.

قطعه «به سفر فکر نکن» به آهنگسازی مهرداد پازوکی، خوانندگی محمد یادگار و تهیه‌کنندگی پژمان بلورچی در موسسه فرهنگی هنری نهاله رودکی منتشر شده است.

نخستین جشنواره بین المللی نی‌انبان

یک پژوهشگر و نوازنده حوزه موسیقی نواحی ایران از طراحی و اجرای برگزاری اولین جشنواره موسیقی نی‌انبان در جزیره کیش خبر داد.

توحیدی پژوهشگر و نوازنده موسیقی نواحی ایران که دبیری برگزاری اولین جشنواره نی‌انبان را نیز به عهده دارد، با اشاره به برگزاری این رویداد در جزیره کیش گفت: حدود ۲ سال از مهاجرت من به جزیره کیش می‌گذرد و از همان لحظه به فکر طراحی جشنواره‌ای فراملی متناسب با فضا و حال و هوای جزیره بودم و بالاخره به این باور رسیدم که نی‌انبان بهترین گزینه در این رابطه است. این ساز سال‌هاست در رپرتوار موسیقی جزیره حضوری پررنگ دارد. در کنار این مساله شخصاً معتقدم نی‌انبان جذاب‌ترین سونوریته را در بین سازهای نواحی ایران دارد که در آنِ واحد چند حس را در شنونده برمی‌انگیزد به طوری که مخاطب دقیقاً نمی‌داند از شنیدن صدای آن شاد است یا غمگین. دچار وهم است یا حماسه. این ویژگی در سازهای دیگر دیده نمی‌شود. در نهایت طرح خود را در معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد مطرح کردم و خوشبختانه استقبال شد.

وی ادامه داد: هدف اصلی جشنواره نی انبان کیش دعوت از بهترین نوازندگان نی انبان برای حضور در این رویداد است. برای همین انتخاب هدفمند گروه‌ها بهترین گزینه پیش روی ما بود. ضمن اینکه تا این لحظه استقبال خوبی هم در بخش فراخوان و انتخاب داشته‌ایم و از اکثر نقاط ایران به دبیرخانه آثاری ارسال شده است.

نخستین جشنواره بین‌المللی نی‌انبان به همت معاونت گردشگری و معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش به ریاست خسرو نشان از ۲۰ تا ۲۲ اسفند در کیش برگزار خواهد شد و فؤاد توحیدی دبیری جشنواره و محسن شریفیان دبیری بخش بین‌الملل را بر عهده دارند.

کنسرت آنلاین نغمه باران

در ادامه اجرای کنسرت‌های آنلاین به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، ارکستر مجلسی نغمه باران به سرپرستی و خوانندگی علی امیرقاسمی ۱۲ اسفند ساعت ۲۰ به صورت آنلاین و زنده در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

در این برنامه قطعات باران و راسپودی چهارگاه اثر کیوان ساکت، دل رسوا، تنها منشین و رفتم اثر علی تجویدی، رنگ آسمان اثر موسی معروفی، به یاد آن گذشته و بیا اثر حبیب‌الله بدیعی، خاک مهرآیین اثر علی‌اکبر قربانی، خوشه‌چین اثر روح‌الله خالقی، در میان گل‌ها اثر همایون خرم، شوشتری برای ویولن و ارکستر، کنسرتینو برای سنتور و ارکستر اثر حسین دهلوی نواخته و اجرا می‌شود.

اجرای ارکستر مجلسی نغمه باران، یازدهمین کنسرت آنلاین از تالار وحدت به همت بنیاد رودکی است. علاقه‌مندان برای تماشای این اجرا به صورت زنده و رایگان می‌توانند به سایت www.nobino.ir مراجعه کنند.

انتشار آلبوم اول پروژه‌ امواج نوی ایران

آلبوم اول پروژه‌ «امواج نوی ایران: آنتولوژی موسیقی معاصر ایران برای فلوت» در نشر موسیقی پتریکور همزمان در ایران و آمریکا منتشر شد.

امواج نوی ایران پروژه‌ای است شامل اجراهای بین‌المللی، ضبط و انتشار پنجاه قطعه جدید از آهنگسازان ایرانی که تصویری از موسیقی نوی ایران را بازتاب می‌دهد. مدیریت هنری این پروژه را امین شریفی به عهده دارد و کلاریز کشاورز نوازنده این آثار است. اغلب قطعات این پروژه مشخصاً برای کشاورز به سفارش نشر موسیقی پتریکور ساخته شده‌اند.

علاقه‌مندان برای تهیه این آلبوم به شکل فیزیکی در داخل ایران می‌توانند از امروز تا دو هفته آینده به شهر کتاب نیاوران مراجعه کنند و در ادامه امکان تهیه این اثر را از فروشگاه‌های فرهنگی و هنری سراسر کشور خواهند داشت.

علاوه بر این، تهیه آنلاین این اثر، از طریق فروشگاه‌های اینترنتی نظیر دیجی‌کالا و بیپ تیونز هم امکان‌پذیر است. به‌زودی درباره انتشار آلبوم دوم این مجموعه هم اطلاعات تکمیلی به مخاطبان ارائه خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=34331

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا