موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

علاقه‌مند به تولید آثار شاد هستم

به گزارش کامینگ سون موزیک: گروه سرود بین‌المللی اسرا به سرپرستی حکمت‌الله صادقی که از پانزده سال پیش فعالیت در عرصه سرود را آغاز کرده، در جدیدترین همکاری خود با دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما در آلبوم سرود نوجوانان «تا قله» با یک اثر به نام همین آلبوم حضور داشته است.

صادقی علاوه بر سرپرستی گروه سرود بین‌المللی اسراء، مؤسس گروه‌های سرود مهاجران (افغانستانی) نیز هست و به‌عنوان سرپرست گروه سرود اسراء در نماهنگ بین‌المللی “عشق و مقام”، نماهنگ‌های “شیطان بزرگ” (با موضوع برجام) و “نیرنگ” (به مناسبت 13 آبان)، و قطعات “انتظاریار (با موضع امام زمان عج)، “پرتو امید” (با موضوع شهید رجایی)، قطعاتی از آلبوم سرود “پایگاه عشق” (محصول خانه موسیقی بسیج) و قطعاتی از آلبوم سرود “من انقلابی‌ام” (محصول خانه موسیقی بسیج) نیز حضور داشته است.

صادقی با اعلام اینکه نوجوانان فعال و پر انرژی برای بیان آرمان‌ها و هدف‌های ذهنی‌شان درقالب سرود در آلبوم «تا قله» گرد هم آمده‌اند، درباره حضور گروه سرود نوجوانان اسراء در این مجموعه توضیح داد: همکاری گروه سرود ما با دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما به حدود هشت سال پیش بازمی‌گردد و در طی این سال‌ها قطعات بسیاری را تولید کرده‌ایم که بازتاب خوبی به همراه داشته است و نوجوانان در مجموعه سرود بین‌المللی اسراء در فعالیت‌های بسیار نقش داشته‌اند و کارهای متعددی را اجرا کرده‌اند.

سرپرست گروه سرود اسراء همچنین درباره ایجاد بستر برای نوجوانان، بیان کرد: باید به نوجوانانی که پتانسیل و انرژی دارند برای فعالیت در فضای موسیقی و سرود کشور میدان داد تا بتوانند مؤثر واقع شوند. درواقع نوجوانان باید در فضایی که به آن علاقه‌مند هستند و می‌توانند آن را درک کنند، کارهایشان را ارائه دهند که این امر در مجموعه سرود «تا قله» برای تولید آثار سرودی که نوجوانان در آن دخیل باشند به همت دوستان در دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما فراهم شده است.

وی که در مقطع دکترای علوم تربیتی مشغول تحصیل است درباره ارتباطش با نوجوانان و نزدیکی سطح تفکرش به‌عنوان سرپرست گروه سرود نوجوانان با این رده سنی؛ گفت: به واسطه رشته تحصیلی‌ام با دانش آموزان و نوجوانان بسیاری در ارتباط هستم و در دانشگاه نیز بر روی این مسائل کار می‌کنم و فعالیتی را در این زمینه در مدارس داشته‌ام. از طرفی طی پانزده سالی که از فعالیت گروه سرود اسراء می‌گذرد، شخصاً ارتباط مستقیمی با نوجوانان داشته‌ام و به اخلاقیات و خصوصیات یک نوجوان آگاه هستم و آثاری که طی این سال‌ها تولید کرده‌ایم نشان از بازدهی خوب تعامل با نوجوانان است.

سرپرست گروه اسراء با اشاره به فعالیت بیش از 150 گروه سرود فعال در سراسر کشور، درباره تأثیر تولیدات آلبوم در فرم سرود گفت: همانطور که مطلع هستید گروه‌هایی در فضای بسیج، مدارس، مساجد و محله‌ها در حال فعالیت هستند و برخی نوجوانان به‌صورت خودجوش گروه‌های سرودی را تشکیل می‌دهند و از همین رو می‌توان گفت؛ نوجوانان عشق و انگیزه مدیریت گروه‌ها را دارند. به همین خاطر ارائه آثار فاخری از لحاظ محتوای و موسیقی می‌تواند نوجوان را برای ارائه کارهای خوب در این مسیر تحریک و موجب انگیزه برای گروه‌های سرود باشد.

وی با اشاره به اینکه به‌عنوان سرپرست یک گروه سرود نوجوان، در دوران جوانی به سر می‌برد و نباید از آثار به‌روز موسیقی غافل شود، اظهار کرد: من با ادوات موسیقی آشنایی دارم و سعی می‌کنم با آن‌ها انس بگیرم از طرفی کارهای زیادی را در سبک‌های گوناگون اعم از پاپ، کلاسیک، موسیقی ایرانی و حتی رپ را دنبال و سعی می‌کنم کارهای جدید را حتی در موسیقی‌های غربی، ترکی و عربی را هم گوش دهم تا بتوانم از آثار خوب در کارهایم الگو برداری کنم.

صادقی درباره فضای رقابتی ایجاد شده در آلبوم سرود “تا قله” گفت: می‌توانم بگویم گروه سرود ما از قدیمی‌ترین گروه‌های سرود کشور محسوب می‌شود و بسیاری از نوجوانانی که در سال‌های گذشته در گروه ما فعالیت می‌کردند اکنون در گروه‌های سرود رده سنی بزرگسال مشغول فعالیت هستند که باعث خوشحالی ماست. این روزها شاهد فعالیت گروه‌های جدید در زمینه سرود هستیم که باعث خرسندی ما می‌شود و بعضاً می‌بینیم آثاری، توسط این گروه‌ها تولید و ارئه می‌شود که شاید از کارهای ما خیلی بهتر باشد. رقابت بین گروه‌ها، رقابتی برای ارائه کار بهتر است و اتفاقاً این فضا برای تولید آثار بهتر به مخاطب بسیار الزامی است.

سرپرست گروه سرود اسراء عمده مشکلات گروه‌های سرود را در مسائل مالی مطرح کرد و افزود: گروه سرود ما نیز در ابتدای راه، کارش را از صفر و اجرای آثار گروه‌های دیگر شروع کرد و آثار بی‌کلام گروه‌ها را برای اجرای زنده از آن‌ها می‌گرفتیم. تولید آثار در زمینه سرود هزینه‌هایی را به‌همراه دارد و عوامل تولید کننده اثر از شاعر، آهنگساز و تنظیم‌کننده هرکدام دستمزدهایی برای تولید یک اثر دارند. از طرفی در ایام کرونا و شرایط سخت فراگیری این بیماری باید در موسیقی و آثارمان، انرژی و نشاط را لحاظ کنیم و کاری که به جامعه ارائه می‌دهیم شاداب و پر انرژی باشد. شخصاً علاقه‌مند به تولید آثار شاد هستم چراکه ما در مقابل افرادی قرار داریم که کارهایشان را با الگوی برداری از موسیقی غرب به‌مخاطب ارائه می‌دهند. پس ما بایستی کارهایی را به‌صورت فاخر برای جذب نوجوانان ارائه دهیم. توقع داریم در آینده شاهد نگاه بازتر سازمان‌ها و نهادها به موسیقی برای جذب مخاطب نوجوان باشیم.

وی که معتقد است مطرح شدن یک اثر سرودی به عوامل گوناگونی بستگی دارد درباره نقش تبلیغات در دیده شدن آثار بیان کرد: اینکه ما اثری با شعر و موسیقی خوب تولید کنیم کافی نیست و نیازمند پخش و تبلیغات درست است و در غیر اینصورت فایده‌ای نخواهد داشت. اگر به آثار تولیدی گروه ما در سال‌های اخیر نگاهی اجمالی داشته باشید متوجه این موضوع خواهید شد. ما اثری را برای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تولید و منتشر کردیم که می‌توان از این کار به‌عنوان اثری که قهرمانی را به تصویر می‌کشد یاد کرد اما چون در مقوله پخش همکاری‌های لازم کمتر صورت می‌گیرد و برای دیده و شنیده شدن اثر وقت لازم گذاشته نمی‌شود، باعث می‌شود تا ما با فراگیری اثر همچون اثر «ممد نبودی ببینی» مواجه نشویم.

وی درپایان ضمن تشکر از متولیان دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما برای ایجاد بستری در جهت تولید سرود، گفت: بسیار مهم است که این عزیزان دست گروه‌های سرود را می‌گیرند و نوجوانان را برای فعالیت در این عرصه تشویق می‌کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=34299

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا