موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

نمایش ۴۷ ساز ابداعی رایکا امرجی در نگارخانه آسوریک

به گزارش کامینگ سون موزیک: مجموعه‌ای از سازهای ابداعی و دست‌ساز رایکا امرجی در نگارخانه آسوریک سلمانشهر مازندران به نمایش درآمد.

تعداد ۴۷ ساز دست‌ساز که حاصل ۱۵ سال تلاش، استمرار و علاقه‌مندی رایکا امرجی در حوزه ساختن ساز است، در نمایشگاه «هیاهو» به نمایش درآمد. عمده این سازها از چوب و کدو تزئینی که بومی مناطق شمال ایران است، ساخته شده و به مدت ۱۴ روز برای علاقه‌مندان به نمایش درآمده است.

امرجی دانش‌آموخته موسیقی از کنسرواتوار تهران با گرایش آهنگسازی و عضو کانون موسیقی ایران در بخش نوازندگان کلاسیک از سال ۹۱ است.سال‌ها تدریس موسیقی و تاسیس آموزشگاه موسیقی در شهرستان عباس‌آباد و اجرا در کنسرواتوار تهران و همینطور اجراهای مختلف چون شرکت در جشنواره بزرگداشت مولانا در شهر قونیه ترکیه با معرفی و نوازندگی ساز ابداعی هیاهو و آهنگسازی قطعاتی با اشعار مولانا در سال 2018 و اجرای ارکستر مجلسی کنسرواتوار تهران به مناسبت بزرگداشت بلابارتوک آهنگساز شهیر مجارستانی را در کارنامه خود دارد.

او درباره شکل‌گیری مجموعه هیاهو گفت: موسیقی از زمان کودکی مثل یک آرزوی شیرین در من شکل گرفت و تا امروز که به مهم‌ترین دغدغه زندگی، شغلی و هنری من تبدیل شده است. بخشی از زندگی موسیقایی من موازی با تدریس موسیقی و آهنگسازی، اختصاص دارد به ساختن سازهای موسیقی که بیشترین رویکرد من در این بخش به سمت ساختن سازهای ابداعی از متریال‌های طبیعی است. از حدود 15 سال پیش ایده ساختن ساز های ابداعی و بازآفرینی سازهای موجود و البته کهن و حتی فراموش‌شده شکل گرفت. به همین خاطر پژوهش‌هایی در زمینه ساز انجام دادم و در خلال پژوهش‌ها چند ساز دیگر که ساخته و نواخته نمی‌شود، همچون چغانه و مره و دره نظرم را جلب کرد.

” هیاهو ” که عنوان نمایشگاه من در نگارخانه آسوریک سلمانشهر است، حاصل جستجوهای من در طبیعت با نگاهی موسیقایی است. همانطور که در استیتمنت هم آمده، هر چیزی را که در طبیعت یافتم و احساس کردم می توانم آنرا به ساز تبدیل و بنوازم را در کارگاهم با تلفیق و جفت و جور کاری به ساز تبدیل کردم.بخشی از سازهای این مجموعه که از تکنیک اسمبلاژ استفاده شده،باز کوکننده استفاده ازمتریال کاملا طبیعی چون کدو تزئینی و دانه های گیاه تسبیه(شال تسبیه یا اشک روباه)که از گیاهان قابل رویش در منطقه هست و رو به فراموشی و بی توجهی می باشد . و چند ساز دیگر حاضر در این نمایشگاه، با استخوان فرسوده حیوان یافت شده در طبیعت، ساخته شده است، که البته دلیل بر استفاده همیشگی از این متریال نیست بلکه هدف از ساخت آنها به شخصه به عنوان یک دوستدار محیط زیست و حیوانات ،نشان دادن و برجسته کردن بخشی از بی توجهی بشر به محیط زیست است، که باعث از بین رفتن گونه های مختلف جانداران روی کره زمین است.

رایکا امرجی ادامه می دهد: “هیاهو” عنوان اولین نمایشگاه انفرادی من، از نام یکی از سازهای مجموعه برداشته شده است.این ساز که به لحاظ فرم فیزیکی اش با الهام از حرف (هه) ساخته شده است با توجه به دغدغه های تحصیلی ام تلاش داشتم، نوایی که از این ساز بر می آید، تلفیقی باشد از موسیقی کلاسیک غرب و همینطور موسیقی سنتی ایرانی

در گزاره (بیانیه) هنرمند آمده است: هیاهو برامده از شور و حالی است که ریشه در کودکی ام دارد.آنجا که قدم به قدم با نغمه ها و آواهای سرزمینم بزرگ شدم.شور و شوق خواندن اشعار شاعران بزرگ این سرزمین که ریشه در فرهنگ و ادبیات کهن دارد،سبب شکل گیری مجموعه سازهای هیاهو بود.

با ترکیب و تلفیق و ایده از سازهای غربی و شرقی و الهام از حروف نستعلیق فارسی،سازی که ماهیتی ایرانی را در درون خود به همراه دارد، متولد شد.

هیاهو سراسر اشارت است.به دغدغه های موسیقایی ام که بخشی از آنها پژوهش،و باز افرینی و ساخت سازهای کهن است و بخشی دیگر بازتاب تجربه زیسته ی من است در طبیعت بکر،که روح طبیعت با موسیقی همراه شده است.

در طبیعت هرآنچه یافتم که در آن ضرباهنگی حس کردم با تلفیقی……. تبدیل به ساز شد،تاآنچه را از طبیعت شنیدم مجالی باشد در فرمی سازگونه بنوازم….

هیاهو تجربه شنیدن صدای طبیعت است

شنیدن صدای فراموش شده ها،در فرکانس های گمشده

در نمایشگاه ” هیاهو” حدود ۴۷ ساز ابداعی و بازآفرینی شده توسط رایکا امرجی به نمایش گذاشته شده است.سازهایی همچون “همراز”، ” میشا ” و ” روشا ” ، “شولا”، “شلاب”، “باران”، ” لومبو”، ” کوتی “،” هفت سرکُتِن”، “طوفان” و …

نمایشگاه “هیاهو” از تاریخ ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۹ تا ۸ اسفند در نگارخانه آسوریک واقع در استان مازندران شهر سلمانشهر برگزار شد و مورد توجه مخاطبین و علاقه‌مندان قرار گرفت.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=34206

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا