جشنواره موسیقی فجرموسیقیموسیقی ایران

جینا فراتا دوست دارد رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران باشد

به گزارش کامینگ سون موزیک: رهبر ارکستر و نوازنده پیانوی ایتالیایی گفت: از حضور در جشنواره موسیقی فجر خوشحالم و امیدوارم بزودی بعنوان رهبر مهمان با ارکستر سمفونیک تهران کنسرت اجرا کنم.

امشب جینا فراتا نوازنده پیانو و رهبر ارکستر به همراه دینو دی‌پالما نوازنده ویلن از کشور ایتالیا آخرین کنسرت بخش بین المللی سی و ششین جشنواره موسیقی فجر را اجرا خواهند کرد.

اجرای دوئت فراتا – دی‌پالما در جشنواره سی و ششم موسیقی فجر از معدود اجراهای خارجی بود که ضبط آن در تهران انجام شد چون این جشنواره بخاطر عالم گیری بیماری کرونا بصورت مجازی برگزار میشود اکثر اجراهای بخش بین المللی بصورت فیلم ضبط شده ارسال و پخش شده است اما این گروه ایتالیایی برای ضبط برنامه خود به تهران آمده است. حضور جینو فراتا در تهران بهانه ای شد تا با این موسیقیدان به گفتگو بنشیند که در ادامه خواهید خواند.

جینا فراتا (متولد ۲۲ آگوست ۱۹۷۳) از نوجوانی یادگیری پیانو را آغاز کرد. او تاکنون در رقابت‌های داخلی و خارجی زیادی شرکت کرده و در بسیاری از شهرهای دنیا مانند برلین، نیویورک، بمبئی، کلکته، استانبول، ویلنیوس، رم، سئول، مونته‌ویدئو و بوینس‌آیرس روی صحنه رفته است. نخستین بار، رهبری ارکستر را در سال ۱۹۹۳ در ۲۰ سالگی تجربه کرد و از آن زمان تاکنون با ارکسترهای مهم زیادی همکاری داشته است. او یکی از اولین زنان رهبر ارکستر در ایتالیاست که بصورت بین المللی به شهرت رسیده است.

این هنرمند ایتالیایی با ارکستر فیلهارمونیک برلین، اپرا-تئاتر رم، ارکستر سمفونیک ماکائو، ارکستر فلورنس، ارکستر تئاتر پتروزلی، آکادمی سلطنتی لندن، ارکستر نووا اسکارلتی ناپل همکاری داشته است.

یوری آرونوویچ رهبر ارکستر روسی که استاد فراتا است، درباره‌ او می‌گوید: «تا به حال رهبر ارکستری به این جوانی ندیده‌ام که در کارش این چنین پراحساس و چیره‌دست باشد.» او در سالن‌های مهم دنیا اجرا داشته و با هنرمندان بزرگ بین‌المللی بسیاری همکاری کرده است.

فراتا در هنرستان موسیقی فوجیا اصول آهنگ‌سازی تدریس می‌کند. وی هم‌اکنون‌ استاد مدعوِ دانشگاه سانگشیم سئول است و تا به امروز در دانشگاه‌های بسیاری در سراسر جهان مسترکلاس و سخنرانی داشته است. جینا فراتا در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ با ستاره راک ایتالیا پیرو پلو در فلورانس ازدواج کرده است.

خبرنگار موسیقی ایرنا با این هنرمند خارجی به گفتگو پرداخته است.

آیا پیش از این اجراهای مربوط به ارکستر سمفونیک تهران را دیده اید؟

فراتا: بصورت مستقیم خیر. اما درباره ارکستر سمفونیک تهران بسیار شنیده و می‌دانم بزرگترین ارکستر سمفونیک ایران است. از طرفی از بودن در ایران بسیار خوشحالم. هرچند در بسیای از کشورهای منطقه بوده‌ام اما این سفر اول من به ایران است و امیدوارم در آینده ای نزدیک دوباره به ایران آمده بعنوان رهبر میهمان با ارکستر سمفونیک تهران برنامه ای داشته باشم.

قبل از سفرتان به ایران برای شرکت در جشنواره سی و ششم موسیقی فجر آیا از این جشنواره شناختی داشتید؟

فراتا: جشنواره های فجر در دنیا بیشتر با شاخه سینمایی آن یعنی جشنواره بین المللی فیلم فجر شناخته میشوند و من تا قبل از دعوت به این جشنواره فقط از جشنواره بین المللی فیلم فجر اطلاع داشتم. اما بعد از قطعی شدن حضورمان در ایران درباره این جشنواره مطالعاتی هم انجام دادم.

چگونه است در جشنواره ای شرکت کردید که که آنرا نمی‌شناختید؟

فراتا: ما هنرمندان بین المللی در ایتالیا از طریق سفارت‌های ایتالیا در سایر کشورها به فستیوال‌ها و کنسرت های مختلفی دعوت می‌شویم. حضور ما در این جشنواره بنا به درخواست بخش بین الملل جشنواره سی و ششم فجر از سفارت ایتالیا صورت گرفته و ما از طریق سفارت به این جشنواره دعوت شده ایم.

شما بعنوان یک رهبر ارکستر کلاسیک در ایتالیا آیا رپرتوار تخصصی مشخصی را دنبال می‌کنید یا خیر؟

فراتا: بیشتر بر روی اپراهای کلاسیک ایتالیا و فرانسه متمرکز هستم.

امروزه به فرم اپرا در دنیا بیشتر بعنوان یک یادگار فرهنگی نگریسته میشود و اپرا را یک میراث فرهنگی کهن از دوران کلاسیک موسیقی پاسداری میکنند. آیا در ایتالیا هم چنین نگاهی وجود دارد و یا در ایتالیا هنوز فرم اپرا بعنوان یک رشته آهنگسازی معاصر نامیده می‌شود؟

فراتا: با نظر شما موافقم. ایتالیا هم از این قاعده جدا نیست. در ایتالیا تلاشهای زیادی در زمینه موسیقی معاصر شده و نتیجه های خوبی هم بدست آمده است. اما فرم اپرا و موسیقی کلاسیک بعنوان یک میراث فرهنگی بزرگ بسیار برای ما ارزشمند است و از آن پاسداری می‌کنیم.

در اجرای مربوط به جشنواره موسیقی فجر شما قرار است آثاری از رپرتوار موسیقی کلاسیک جهان را بصورت دوئت اجرا کنید. آیا این اجراها اریجینال است و یا برای ویلن و پیانو ترانسکریپشن (بانویسی و بازتنظیم) شده اند؟

فراتا: برخی بصورت اریجینال و برخی هم بازنویسی شده اند.

سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر در یک نگاه

در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر و در بخش غیر رقابتی ۱۰۰ گروه موسیقی در حوزه موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک و تلفیقی از طریق فراخوان ثبت نام کردند که در مرحله نخست ۶۱ گروه انتخاب شدند و در نهایت ۱۰ گروه برای اجرا به جدول جشنواره راه یافته اند.

در بخش بین الملل این دوره از جشنواره موسیقی فجر گروه هایی از کشورهای آلمان، اتریش،ایتالیا و کوبا حضور داشتند.

با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و اضافه شدن بخش رقابتی، جدول برنامه ها نسبت به جشنواره های دوره‌های قبل تغییرات اجرایی دارد. بر اساس تقسیم‌بندی هیات انتخاب در هر بخش، ۴۰ درصد گروه‌ها از بخش فراخوان و ۶۰ درصد گروه‌ها با تایید هیات انتخاب به جشنواره دعوت شدند. این دوره از جشنواره موسیقی فجر از روز (سه شنبه ۲۸ بهمن) آغاز شده و فردا (۴ اسفند) طی مراسم ویژه ای به کار خود پایان خواهد داد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=33689

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا