جشنواره موسیقی فجرموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

یوهان سباستیان باخ ؛ به روایت یک آلمانی دیگر در جشنواره سی و ششم موسیقی فجر

به گزارش کامینگ سون موزیک: رسیتال پیانوی نوازنده آلمانی و اجرای اثری از یوهان سباستیان باخ در پنجمین شب از جشنواره موسیقی فجر، پنجمین اجرا از شش اجرای خارجی و دومین اجرایی بود که هنرمندان آلمانی در آن حضور داشتند.رسیتال پیانوی نوازنده آلمانی و اجرای اثری از یوهان سباستیان باخ در پنجمین شب از جشنواره موسیقی فجر، پنجمین اجرا از شش اجرای خارجی و دومین اجرایی بود که هنرمندان آلمانی در آن حضور داشتند.

مخاطبان بخش بین المللی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، رسیتال پیانو (MORITZ ERNST) موریتس ارنست را به‌عنوان پنجمین اجرا در بخش بین الملل  در ساعت ۲۰  شنبه ( دوم اسفند) از پتلفرمهای پخش کننده اجراهای جشنواره موسیقی فجر تماشا کردند.

گفتنی است این اجرا هم مانند اجراهای دیگر این دوره جشنواره، بخاطر عالمگیری بیماری کرونا از قبل در تالار رودکی ضبط شده بود و به صورا مجازی پخش شد.

این هنرمند در اجرای خود با اجرای    988 ، GOLDBERG VARIATIONS، BW  اثر یوهان سباستیان باخ موسیقیدان شهیر آلمانی و بنیانگذار سبک باروک در موسیقی کلاسیک دنیا از مخاطبان خود پذیرایی کرد.

گفتنی است که واریاسیون‌های گلدبرگ BWV ،88 اثری مشهور از یوهان سباستیان باخ برای ساز هارپسیکورد ( نوعی ساز کلاویه ای شبیه پیانو) است که نخستین بار در سال ۱۷۴۱ در آلمان منتشر شد.

این اثر از ۳۲ قطعه تشکیل شده‌است. شناخته‌شده‌ترین اجرای آن متعلق به گلِن گولْد است.

موریتس ارنست در سال ۱۹۸۶ در آلمان متولد شد و از چهارسالگی نواختن پیانو را آغاز کرد. بعد از اتمام دبیرستان، فراگیری این ساز رادر مدرسه‌ موسیقی دتمولر ادامه داد و در آنجا موسیقی‌شناسی خواند و در آن دوران، جوایز متعددی نیز کسب کرد. در سال ۲۰۰۳، برای تکمیل آموزه‌هایش نزد فویچت‌واگنر رفت و اندکی پس از آن، به‌طور مرتب به اجرای برنامه در اروپا و سراسر جهان پرداخت. موسیقی قرن بیستم و بیست ‌و یکم جایگاه ویژه‌ای برای او دارد. وی تاکنون فعالیت‌های بسیاری در کارنامه‌ی هنری خود ثبت کرده از جمله همکاری با آهنگسازانی برجسته‌ و همچنین از طرفداران آهنگسازان فراموش‌شده و کمترشناخته شده‌ای چون یوهان نپوموک،فروچیو بوسونی و سموئل شایت است.

سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر در یک نگاه

در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر و در بخش غیر رقابتی ۱۰۰ گروه موسیقی در حوزه موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک و تلفیقی از طریق فراخوان ثبت نام کردند که در مرحله نخست ۶۱ گروه انتخاب شدند و در نهایت ۱۰ گروه برای اجرا به جدول جشنواره راه یافته اند.

در بخش بین الملل این دوره از جشنواره موسیقی فجر گروههایی از کشورهای آلمان، اتریش،ایتالیا و کوبا حضور داشتند.

با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و اضافه شدن بخش رقابتی، جدول برنامه ها نسبت به جشنواره های دوره‌های قبل تغییرات اجرایی دارد. بر اساس تقسیم‌بندی هیات انتخاب در هر بخش، ۴۰ درصد گروه‌ها از بخش فراخوان و ۶۰ درصد گروه‌ها با تایید هیات انتخاب به جشنواره دعوت شدند.

این دوره از جشنواره از تاریخ ۲۸ بهمن ماه آغاز شده و تا کنون اجرای ۲۵ گروه و هنرمند ایرانی و خارجی از طریق مجازی و از طریق پلتفرم‌های سایت رسمی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، انجمن موسیقی ایران و تیوال، نواک، تماشا خونه و گپ فیلم پخش شده است.

این دوره از جشنواره موسیقی فجر از روز (سه شنبه ۲۸ بهمن) آغاز شده و فردا (۴ اسفند)  طی مراسم ویژه ای به کار خود پایان خواهد داد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=33686

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا