جشنواره موسیقی فجرموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

اجرای همنوازان فاخته با تفکرات عبدالقادر مراغه‌ای

به گزارش کامینگ سون موزیک: گروه موسیقی همنوازان فاخته به سرپرستی و آهنگسازی خشایار پارسا در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر بر روی صحنه می‌رود.

همنوازان فاخته در راستای رسیدن به یک بیان هنری، چند سالی است که در کنار موسیقی دستگاهی دوره قاجار به بررسی و اجرای موسیقی دوره تیموری و مکتب منتظمیه نیز پرداخته است، این گروه در سی ششمین جشنواره موسیقی فجر، بخشی از رپرتوار موسیقی دوره تیموری (یشرو، کار و نقش در مقام راست) را به روی صحنه می‌برند.

این اجرا برگرفته شده از آثار موسیقیدانان ایرانی دربار عثمانی و عبدالقادر مراغه‌ای است که با آهنگسازی و تنظیم خشایار پارسا روی صحنه می‌رود.

از نکات قابل توجه این اجرا میتوان به فرمال بودن قطعات، استفاده از مقام راست، بافت پُلی‌فونی و هترافونیک و عدم استفاده از کلام متعارف اشاره کرد.

هدایت کلاری (سه تار)، محمد مهدی شیخ (تار)، ابوذر حسینی (عود)، آرمان حیدریان (کمانچه)، حسین گازر (تنبک)، علیرضا رسولی (قیچک)، نیما داغمه چی (تار)، مهدی طالبی (بِندیر) و خشایار پارسا (بم سنتور) اعضای گروه همنوازان فاخته را در این اجرا تشکیل می‌دهند.

شایان ذکر است که کنسرت همنوازان فاخته، سومین اجرای این گروه در جشنواره موسیقی فجر است، این گروه طی سالهای ۹۲ و ۹۸ در مهمترین گردهمایی موسیقی کشور، حضور موفق داشته اند.

اجرای گروه همنوازان فاخته دوشنبه ۴ اسفندماه سال جاری، ساعت ۱۸:۳۰ به صورت زنده در سایت‌های جشنواره، انجمن موسیقی ایران و تیوال پخش می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=33431

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا