موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

سوغات موریس ارنست؛ موزیسین آلمانی برای مخاطبان ایرانی

به گزارش کامینگ سون موزیک: نوازنده آلمانی که یکی از هنرمندان بخش بین‌الملل سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر است، درباره سوغات هنری‌اش برای مخاطب ایرانی گفت: «قطعه‌ای که قصد اجرای آن را دارم، اثری خاص برای یک انسان رنج دیده است و به عبارت دیگر، قطعه‌ای عالی برای موقعیت‌هایی این‌چنین (شرایط کرونا) است.»

موریس ارنست، تکنواز پیانو از آلمان، امسال برای نخستین‌بار در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرده است و روز شنبه (دوم اسفند) در سانس ساعت ۲۰ اجرای او برای مخاطبان پخش خواهد شد.

این هنرمند که برای ضبط اجرای خود به ایران آمده است، در پاسخ به پرسشی در این زمینه که آیا موافق است، با شیوع کرونا، قدرت موسیقی بار دیگر بر همگان نمایان شد؟ گفت: «موسیقی یک زبان جهانی است که با روح انسان صحبت می‌کند. به علت قرنطینه و تعطیلی‌هایی که به علت شیوع کرونا در سراسر جهان صورت گرفت، مردم متوجه شدند که موسیقی تا چه حد بخش مهمی از زندگی آنهاست. اشتیاق مخاطبان که به سمت جریان‌های زندگی و کنسرت‌های آنلاین روی می‌آورند، نشان دهنده پشتیبانی قدرتمندی از موسیقی و یک نیاز درونی آشکار انسان است.»

او همچنین در پاسخ به این‌که چه انگیزه‌ای سبب شد در شرایط کرونا و در حالی که مرز بسیاری از کشورها هنوز به روی هم بسته است و از طرفی اجرای مجازی از کیفیت اجراها می‌کاهد، در سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کند؟ اظهار کرد: «اگرچه جشنواره موسیقی فجر علت اصلی حضور من در ایران است، ولی به لطف ارتباطات خویشاوندی که دارم، همیشه و به صورت مکرر از این کشور زیبا بازدید می‌کنم. موسیقی در حال حاضر یک راه ارتباطی است و به طوری کلی برپایی کنسرت‌های آنلاین و مجازی بهتر از این است که کلا هیچ کنسرتی برگزار نشود.»

این موزیسین آلمانی در عین حال توضیح داد: «توقف اجراهای عمومی بخشی از مسئولیت هنر در قبال جامعه بود، ولی ارائه گزینه‌های جایگزین، الزامی است؛ زیرا از بین رفتن آن‌ها آن هم به سادگی، نشان دهنده وظیفه‌نشناسی ما هنرمندان در مقابل جامعه خواهد بود.»

این نوازنده پیانو درباره پیامی که قصد دارد با اجرای خود به مردم ایران منتقل کند، خاطرنشان کرد: «موسیقی، زبانی بدون کلمات است و مستقیما با شنونده‌ها صحبت می‌کند. موسیقی حاوی یک پیام عمیق انسانیت است و آن را منتقل می‌کند که البته تنها آهنگسازان محدودی همانند باخ توانسته‌اند این کار را به انجام برسانند. در حقیقت قطعه‌ای که قصد اجرای آن را دارم، اثری خاص برای یک انسان رنج دیده است و به عبارت دیگر، قطعه‌ای عالی برای موقعیت‌هایی اینچنین (شرایط کرونا) است.»

او همچنین درباره میزان آشنایی خود با موسیقی ایرانی گفت: «موسیقی ایرانی چیزی است که در چند سال اخیر درصدد درک آن هستم. موسیقی ایرانی چیزی است که عمیقا آن را فریبنده، الهام بخش و بیانگر یک میراث عظیم فرهنگی یافتم.»

در پاسخ به این پرسش که «در این روزهای کرونایی وضعیت موسیقی در کشور شما (آلمان) به چه صورت است؟»، موریس ارنست گفت: «وضعیت موسیقی در آلمان تفاوت چندانی با وضعیت موسیقی در ایران ندارد. در آلمان سعی می‌کنیم موسیقی را با کنسرت‌ها و تدریس آنلاین زنده نگه داریم و توسط طیف عظیمی از مردم که مشتاقانه منتظر بازگشایی مجدد تئاترها، سالن‌های کنسرت و سینما هستند، احساس دلگرمی می‌کنیم.»

این هنرمند همچنین درباره باور خود به این‌که موسیقی تا چه حد می‌تواند حال مردم را در این شرایط بهتر کند، گفت: «در حال حاضر کنسرت‌های آنلاین، تنها راه برقراری ارتباط با شنوندگان و زنده نگه‌داشتن روند ساخت موسیقی است. عمیقا معتقدم که موسیقی و به طور کلی هنر، دارویی برای روح انسان است که به شدت هم مورد نیاز است؛ در شرایط کنونی نیز این دارو با توجه به انزوا و لزوم رعایت فاصله اجتماعی، بیشتر مورد اهمیت است. با این حال علاقه‌مند هستم که ببینم آیا فرم جدیدی از هنر یا ترکیبی از جنبه‌های مثبت کنسرت و فیلم پدیدار می شود تا خودش را در کنار روند سابق برگزاری کنسرت‌ها تثبیت کند.»

موریس ارنست در پایان، به این پرسش که موسیقی و هنرمندان آن در دوران کرونا چقدر در کشور او آسیب دیدند و برای بهتر شدن این وضعیت چه راهکاری می توان اندیشید؟ چنین پاسخ داد: «با وجود حمایت گسترده و عظیم مالی از هنر در آلمان، بسیاری از هنرمندان موفق نخواهند شد این بحران را پشت سر بگذارند. مقاله‌ای درباره برلین خواندم که نقل می‌کرد ۳۰ درصد از موسیقیدان‌ها در حال تغییر شغل خود هستند. این شرایط برای آن دسته از موسیقی‌دان‌هایی که به تازگی کار خود را آغاز کرده بودند، تخریب و فجایع بیشتری به بار آورد. فقط می‌توان امیدوار بود که واکسیناسیون‌های مداوم به همان سرعتی که در حال حاضر به نظر می‌رسند سریع و قدرتمند باشند. بنابراین بازگشت به حالت عادی دیگر مسئله «اگر» نیست، بلکه مسئله «چه زمانی؟» است. با دانستن این موضوع که مخاطبان از ما حمایت خواهند کرد، بسیار خوشبین هستم.»

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=33425

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا