جشنواره موسیقی فجرموسیقیموسیقی ایران

درخشش نوازنده کوبایی در شب سوم

به گزارش کامینگ سون موزیک: نوازنده ویلنسل کوبایی با اجرای خود در بخش بین‌الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، خوش درخشید.

مارتین مِلِندز نوازنده ویلنسل کوبایی، با تکنوازی خیره‌کننده در پنجشنبه شب (۳۰ بهمن) ساعت ۲۰:۰۰، مخاطبان خود را مهمان  یکی از بهترین اجراها در سومین شب جشنواره سی و ششم موسیقی فجر کرد.
مارتین ملندز که از مستعدترین، خوش‌قریحه‌ترین و خلاق‌ترین نوازندگان ویولنسلِ ‌نسلِ خود محسوب می‌شود، در سال ۱۹۸۲ از پدر و مادری کوبایی در مسکو متولد شد. از همان اوایل کودکی فراگیری ویولنسل را در کنسرواتوآر آمادئو رولان آغاز کرد و سپس در مؤسسه‌ عالی هنر در هاوانا، کوبا ادامه داد. او دوره‌های نوازندگی ویولنسل کلاسیک را گذراند، اما از همان سال‌های نخست، استعداد چشمگیری در بداهه‌نوازی از خود نشان داد و سبک منحصربه‌فردی را خلق کرد.

او ویولنسل را به سمت زبان جدیدی متأثر از جز، موسیقی کوبایی، موسیقی آفریقایی، فانک و فلامنکو سوق داد. وی، به سبب تنوع در سبک و اجرا،  به عنوان نوازنده به جمع نوازندگان صدها آلبوم از هنرمندان مطرح بین‌المللی همچون پابلو میلانز، چانو دومینگوئز، کیسی دریزن، ماکاکو، دورانتز، رنوآ د گارسیا فونز، یوسا، دیسمر بیونو، آنتونیو ری، کیکو وننو، ارنستو اورینیاک، رینالد کولوم، کِنان اَزمه (جاده ابریشم)، و دیگران دعوت شده است.

ملندز اینک ساکن بارسلونا و هنرمندی جسور و بی پرواست. برای ملندز فرقی ندارد که موسیقی خود را می‌نویسد و می‌نوازد یا آثار دیگران را بازنویسی می‌کند. او به هر شکل و به شدت بر اصالت روایت شخصی و ناب ذهن زیبایی پرداز خود پایبند است.

او با اجرای شب گذشته خود که بازنویسی شخصی خودش از آثار ارزشمند هنرمندان کوبایی بود، مخاطب را در سفری موسیقایی به دنیای زیبایی های موسیقی کوبا میزبانی کرد. تکنیک شایان ستایش و جسارت این هنرمند در بداهه پردازی و بازنویسی آثار دیگران اجرای ملندز در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر به اجرایی زیبا، قدرتمند و به یاد ماندنی در ذهن مخاطبان تبدیل کرد. ملندز را باید برگ برنده بخش بین الملل جشنواره سی و ششم موسیقی فجر تا این لحظه دانست.

ملندز در اجرای شب گذشته خود آثار زیر را اجرا کرد.

۱. LONGINA اثر MANUEL CORONA آهنگساز تروایی کوبا. ( تروا سبک موسیقی مردمی کوبا در قرن نوزدهم است).

۲. EL MANICERO اثر MOISES SIMON RODRIGUEZ آهنگساز و نوازنده پیانو کوبایی.

۳. DRUME NEGRITA اثر ELISO GRENET موسیقیدان و پیانیست کوبایی.

۴. PARA VIVER اثر PABLO MILANES خواننده و نوازنده گیتار و آهنگساز کوبایی

۵. QUIEREME MUCHO اثر GONZALO ROIG نوازنده پیانو و ویلن و اهنگساز معاصر کوبا

جشنواره سی و ششم موسیقی فجر در یک نگاه

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در بخش غیر رقابتی میزبان ۱۰۰ گروه موسیقی در حوزه موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک و تلفیقی است که برای حضور در جشنواره از طریق فراخوان ثبت نام کردند، در مرحله نخست ۶۱ گروه انتخاب شدند و در نهایت ۱۰ گروه برای اجرا به جدول جشنواره راه یافته اند.
با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و اضافه شدن بخش رقابتی، جدول برنامه ها تغییرات اجرایی نسبت به جشنواره های قبل دارد. بر اساس تقسیم بندی هیات انتخاب در هر بخش، ۴۰ درصد گروه‌ها از بخش فراخوان و ۶۰ درصد گروه‌ها با تایید هیات انتخاب به جشنواره دعوت شدند.
همزمان با این جشنواره و در بخش جنبی، دومین دوره مسابقه موسیقی و رسانه و بخش پژوهشی از ۲۸ بهمن به دبیری حسن ریاحی برگزار خواهد شد. این رویداد چهارم اسفند، پس از آخرین اجراها در فضای مجازی، با معرفی برگزیدگان بخش رقابتی، جایزه موسیقی و رسانه، جایزه ترانه به کار خود پایان خواهد داد.

تجلیل از چهار هنرمند موسیقی کشورمان بانو ملیحه سعیدی و آقایان احمد علی راغب، حسن ناهید و محمدرضا اسحاقی گرجی از جمله برنامه های جنبی این دوره از مهم ترین رویداد موسیقی کشورمان خوهد بود.

در سه روز گذشته اجرای گروه‌های ایستم از خراسان، کوئینتت زهی رسپینا به سرپرستی بهزاد عبدی، دوئت ویلا مادلنا از کشور اتریش، کوارتت زهی نماد به سرپرستی ستاره بهشتی و گروه ژاو، گروه خاوران،تریو (JAZZ) از آلمان به سرپرستی تیموفولبرشت، گروه وحید اسداللهی، گروه موسیقی ماهیما به خوانندگی حجت اشرف زاده و کنسرت به یاد استاد به خوانندگی مظفر شفیعی، هنرستان موسیقی دختران، دانشگاه هنر، اقبال آذر به سرپرستی سبحان مهدی پور، تکنوازی مارتین ملندز، گروه رستاک و آنسامبل نیواک به هنرمندی گلریز و ژابیز زربخش از طریق سایت رسمی جشنواره موسیقی فجر، سایت انجمن موسیقی ایران و تیوال پخش شده است.

در بخش جنبی سی و ششمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر دو نشست پژوهشی با عنوانهای سیر تطور ترانه با سخنان حسن علیشیری و مجید افشاری در تاریخ ۲۸ بهمن و آسیب شناسی موسیقی پاپ در دو دهه گذشته با سخنان محمدرضا چراغعلی و پدرام کشتکار ۲۹ بهمن از رادیو گفتگو پخش شده است.

گروه ماهیما به خوانندگی حجت اشرف زاده در دو روز گذشته بیشترین بازدید را در میان گروه های شرکت کننده در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، با بیش از ۷۰۰۰ بازدید به خود اختصاص داده است. اجراهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن آغاز شده تا ۴ اسفند در سایت های سایت رسمی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، انجمن موسیقی ایران و تیوال، نواک، تماشا خونه و گپ فیلم پخش می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=33370

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا