موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

مکتب‌خانه موسیقی نواحی بستری برای احیای هنرهای بومی خراسان

به گزارش کامینگ سون موزیک: مکتب‌خانه موسیقی نواحی و خانه فرهنگ و هنر خراسان جنوبی روز پنجشنبه با حضور مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه باغ و عمارت جهانی اکبریه بیرجند گشایش یافت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این آیین با قدردانی از همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای اختصاص دادن بخشی از باغ جهانی اکبریه به این مکتب‌خانه موسیقی گفت: بستری برای فعالیت و احیای هنرهای بومی بخصوص موسیقی نواحی و مقامی خراسان جنوبی فراهم شده است.

ناصر نبی زاده افزود: تلاش‌های زیادی برای حفظ نواهای موسیقی خراسان جنوبی و گسترش آن بین علاقه‌مندان و جوانان صورت گرفته و گام نخست برای تحقق این منظور برداشته شده است که در ادامه به حمایت‌های گسترده‌تر و فضاهای وسیع‌تر نیاز دارد.

وی اظهار داشت: از استانداری، اداره کل میراث فرهنگی و دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری وزارتخانه درخواست همکاری ویژه برای توسعه این مجموعه را داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: این هنرها با قدمت طولانی در زندگی ما فعال بوده و میراث گرانبهای اجداد ما هستند که باید حفظ شوند.

وی افزود: در شرایط فعلی که با هجوم بخش‌های فرهنگی غیرایرانی مواجه هستیم، اولویت با حمایت از هنرهای بومی و نواهای مقامی و سنتی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی هم در این آیین با بیان اینکه در استان امکان ضبط فنی قطعات موسیقی وجود ندارد، گفت: در راستای حفظ، حراست و اشاعه موسیقی مقامی و نواحی استان باید مستندسازی کرد.

حسن رمضانی افزود: خراسان جنوبی با وجود داشتن ذخایر با ارزش فرهنگی و هنری سال‌ها در سایه بلند خراسان بزرگ بوده و ظرفیت‌های گسترده آن ناشناخته مانده است.

وی بیان کرد: اکنون با آغاز فعالیت مکتب‌خانه موسیقی نواحی استان و خانه فرهنگ و هنر، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می‌رود در راستای معرفی و مستندسازی ذخایر با ارزش فرهنگی و هنری خراسان جنوبی مساعدت داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: اگر در طول تاریخ توانستیم فرهنگ ایرانی را پاس بداریم، حاصل کوشش و ممارست در مستندسازی بوده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از هنرمندان با استعداد خراسان جنوبی به دلیل نبود مستندی از آثار آنان فراموش شده اند.

رمضانی گفت: سهم دولت‌ها در این موضوع اندک بوده و هر آنچه تاکنون اتفاق افتاده، حاصل تلاش هنرمندان است.

وی تصریح کرد: امکان ضبط فنی قطعات موسیقی در استان خراسان جنوبی وجود ندارد لذا تقاضا داریم در راستای حفظ، حراست، مستندسازی و اشاعه موسیقی مقامی به این مجموعه کمک کنید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: آمادگی داریم برای مستندسازی موسیقی مقامی و سایر هنرهایی که ریشه در تاریخ دارند، از پژوهشکده هنری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کمک بگیریم.

همچنین در این آیین ذوالفقار بیتانه و گروه موسیقی مقامی سلم‌آبادی‌ها به هنرنمایی پرداختند و از ذوالفقار بیتانه به عنوان میراث معنوی زنده خراسان جنوبی تجلیل شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=33360

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا