موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

پیام فرهاد فخرالدینی در پی درگذشت گلنوش خالقی

به گزارش کامینگ سون موزیک: فرهاد فخرالدینی(رئیس شورای عالی خانه موسیقی) در پی درگذشت گلنوش خالقی، رهبر ارکستر و آهنگساز پیام تسلیتی صادر کرد.
فرهاد فخرالدینی(رئیس شورای عالی خانه موسیقی) در پی درگذشت گلنوش خالقی، رهبر ارکستر و آهنگساز پیام تسلیتی صادر کرد.

پیام فرهاد فخرالدینی، رئیس شورای عالی خانه موسیقی به شرح زیر است:

«خاموشی گلنوش خالقی یادگار استاد روح الله خالقی

یکی از چهره های درخشان و تاثیر گذار در موسیقی ما شادروان روح الله خالقی هستند؛ ایشان با تاسیس هنرستان موسیقی ملی در تربیت هنرمندان صاحب نام نقش بسیار مهمی داشته اند. استاد خالقی با تالیف کتاب های متعدد در رشته موسیقی هم خدمت بزرگی به جامعه موسیقی کرده اند. آقای خالقی بنیان گذار ارکستر انجمن موسیقی ملی و ارکستر بزرگ گلها بوده و به عنوان آهنگسازو رهبر ارکستر آثار ارزشمندی از ساخته های خود و دیگران را با تنظیم های زیبا اجرا کرده اند. این آثار در آرشیو برنامه گل های رادیو محفوظ بوده و بارها از رادیو پخش شده اند.

شادروان گلنوش خالقی فرزند چنین مرد بزرگی است. او تحصیلات موسیقی خود را در نزد پدر و استادان دیگر مثل حسین صبا، جواد معروفی، ملیک اصلانیان و … در هنرستان موسیقی ملی و هنرستان عالی موسیقی شروع کرد و در سال 1341 برای ادامه تحصیلات عالی در رشته رهبری کُر و ارکستر به آکادمی «موتزار» شهر سالزبورگ اتریش سفر کرد و سه سال بعد از آن به آمریکا رفت. او در سال 1353 مدرک فوق لیسانس خود را در رهبری کُر از دانشگاه ویسکانسین در شهر مدیسون دریافت کرد.

گلنوش خالقی در همان سال به ایران آمد و گروه «هم آوازان» رادیو تلویزیون ملی ایران را تشکیل داد و تا سال 1358 رهبری گروه کر را در این سازمان برعهده داشت. چندی بعد به علت نامساعد بودن شرایط موسیقی به آمریکا رفت و ارکستر روح الله خالقی را در واشنگتن تاسیس کرده و به اجرای کنسرت های متعدد در شهرهای آمریکا و کانادا مشغول شد.

خانم گلنوش خالقی سال 1366 به ایران آمد تا آثار پدرش را با رهبری خود با ارکستر اجرا کند که متاسفانه اجازه چنین کاری را به ایشان ندادند؛ این آثار با رهبری او با صدای کاوه دیلمی در دو کاست به وسیله شرکت سروش منتشر شده است.

با نهایت تاسف درگذشت این هنرمند بزرگ و خادم موسیقی را به جامعه هنری و به عموم مردم شریف و هنر دوست ایران تسلیت می گویم. روانش شاد. فرهاد فخرالدینی

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=33267

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا