موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

گلنوش خالقی خدمت بزرگی به موسیقی ایرانی کرد

به گزارش کامینگ سون موزیک:  لوریس چکناوریان (آهنگساز و رهبر ارکستر) گفت: گلنوش خالقی از میان ما رفته است و من برای از دست دادن شخصیتی اینچنین بسیار متاسفم، این پدر و دختر خدمت بزرگی به موسیقی ایران کردند.

لوریس چکناوریان (آهنگساز و رهبر ارکستر) گفت: گلنوش خالقی از میان ما رفته است و من برای از دست دادن شخصیتی اینچنین بسیار متاسفم، این پدر و دختر خدمت بزرگی به موسیقی ایران کردند.

لوریس چکناوریان(آهنگساز و رهبر ارکستر) درگذشت گلنوش خالقی را در صفحه شخصی خود تسلیت گفت. لوریش چکناوریان در بخشی از سخنانش پیرامون آشنایی با این هنرمند گفت: بسیار متاسفم که یک دوست ارزشمند و رهبر کر و آهنگساز بزرگ گلنوش خالقی را از دست دادیم. با گلنوش خالقی 58 سال پیش در وزارت فرهنگ و هنر آن زمان آشنا شدم و راجع به اپرای رستم و سهراب که می خواستم بنویسم با ایشان صحبت کردم که مرا بسیار تشویق کردند و قرار شد مرا با استاد خالقی آشنا کنند. بعد از تحصیلاتم در وین که می خواستم این اثر را بنویسم بسیاری از هنرمندان موسیقی کلاسیک بودند که نگذاشتند با من قراردادی بسته شود. ولی هنرمندان موسیقی ایرانی مرا بسیار تشویق کردند مانند استادان تهرانی، عبادی و خالقی.

وی افزود: مدیون گلنوش خالقی هستم که با استاد بزرگ، خالقی آشنا شدم و ایشان مرا بسیار تشویق کردند. استاد خالقی یکی از کارهایشان که سوئیت ایرانی بود را به من دادند که سال ها بعد که گلنوش کارهای پدرشان را گردآوری می کردند تنها کاری که پیدا نمی کردند همین بود که استاد به من تقدیم کرده بودند و من آن را فرستادم. چه خوب شد که گلنوش خالقی چنین کاری انجام داد و کارهای پدرش را در تاریخ زنده نگاه داشت. استاد خالقی مانند پرچم ایران با سرود ای ایران اش همیشه در قلب ما هست که شخصیت بزرگ و آرامی بود که مرا تحت تاثیر قرار داد.

چکناوریان در بخش دیگری از سخنانش گفت: بر حسب اتفاق زمانی که گلنوش خالقی عازم سالزبورگ برای تحصیلات رهبری کر بودند و من هم برای آشنایی با کارل ارف عازم اتریش شدم. به پیشنهاد کارل ارف در سالزبورگ برای نوشتن اپرای رستم و سهراب ماندم و حمایت مالی هم کردند. در آن زمان وزارت فرهنگ و هنر این حمایت را انجام نداد ولی استاد کارل ارف از این اثر حمایت کردند. در اینجا بود که گلنوش خالقی بسیار به من کمک کردند زیرا من در آن زمان در حال مطالعه روی تلفیق شعر و موسیقی بودم که گلنوش خالقی در این زمینه بسیار وارد بود و ساعت ها و روزها به من کمک کردند و که به ایشان مدیون هستم.

لوریس چکناوریان در بخش دیگری از سخنانش گفت: گلنوش خالقی از میان ما رفته است و من برای از دست دادن شخصیت اینچنین بسیار متاسفم، این پدر و دختر خدمت بزرگی به موسیقی ایران کردند. روحش شاد!

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=33264

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا